Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält

Förut resonerade jag som Uigeadail men efter att ha skaffat ett Enan i somras har jag ändrat mig och tycker som andy69. Ventilationen i Enan är bara en fördel.

Beträffande drag tror jag att det svarta myggnätet (samma på alla Yellow?) i Enans innerdörr är mindre luftgenomsläppligt än det gula myggnätet på Red/Black label. Håller med om att det kan bli väl dragigt med endast myggnät på ett Red/Black-label med öppet yttertält men så har jag inte upplevt det på Enan.

Några standardtips

Först och främst: Ja det finns andra kvalitetstält än Hilleberg!

Men för att göra ditt sökande enklare så kan det (åtminstone på utsidan) vara lättast att först utgå från deras utbud och fundera på vilken modell som passar bäst. Sedan titta på andra märken efter tält med liknande egenskaper och fundera på om du kan få mer för pengarna på annat håll.

Sedan kanske du kan vara tydligare mot dig själv och utsidans allvetare när det gäller vad du egentligen är ute efter.

Är det ett tält för solovandring (i fjällen, med fokus på vandring) som dessutom funkar för två på liknande turer?
Är det ett tält för två personer på vandring (där tältet kanske får vara basläger ibland) som dessutom är lätt nog att bära själv?
Eller är det (som för så många andra) ett allroundtält som dessutom gör tjänst på campingplatser nu och då och på kompisens gräsmatta till midsommar?

Först och främst: Ja det finns andra kvalitetstält än Hilleberg!

Men för att göra ditt sökande enklare så kan det (åtminstone på utsidan) vara lättast att först utgå från deras utbud och fundera på vilken modell som passar bäst. Sedan titta på andra märken efter tält med liknande egenskaper och fundera på om du kan få mer för pengarna på annat håll.

Sedan kanske du kan vara tydligare mot dig själv och utsidans allvetare när det gäller vad du egentligen är ute efter.

Är det ett tält för solovandring (i fjällen, med fokus på vandring) som dessutom funkar för två på liknande turer?

Är det ett tält för två personer på vandring (där tältet kanske får vara basläger ibland) som dessutom är lätt nog att bära själv?

Eller är det (som för så många andra) ett allroundtält som dessutom gör tjänst på campingplatser nu och då och på kompisens gräsmatta till midsommar?

Tältet ska användas för vandring på fjället (för 1-2 personer). Tror att det blir ensamvandring större delen av tiden

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Helsport Fjellheimen Superlight 2 (...eller 3) Camp kanske kan vara något? Väger 1,6 kg resp 2,0 kg vill jag minnas och då får man ändå riktig absid.
Florerar filmer på dessa tält med stänger som inte håller, men de säljs numera med bra stänger av samma märke som Hilleberg använder.
Helsports Reinsfjell 2 Superlight kan också kollas, verkar uppskattat i tester mm.

Om det är mest ensamvandring så kanske Arctic Alpines Veloce kan var något:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74321

Det är ett ganska lätt tvåmanstält med bra pris i förhållande till kvalité.

Veloce är väldigt rymligt för soloturer med bra takhöjd. Jag använder mitt ibland även för två pers och det är helt ok. Ryggorna får då ligga i änden i innertältet.
Absiddörren kan även spännas ut på en generöst sätt om du har en markpinne extra, då rymmer absiden lite extra på bredden.
Vikten med extra pinnar fick jag till 1785 gram.
Bra packpåse som är väl tilltagen så det är enkelt att packa ner tältet.
Jag har än så länge bara bra erfarenheter av Veloce och rekommenderar det varmt.

..tapatalk for iOS

Om det är mest ensamvandring så kanske Arctic Alpines Veloce kan var något:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74321

Det är ett ganska lätt tvåmanstält med bra pris i förhållande till kvalité.

Veloce är väldigt rymligt för soloturer med bra takhöjd. Jag använder mitt ibland även för två pers och det är helt ok. Ryggorna får då ligga i änden i innertältet.
Absiddörren kan även spännas ut på en generöst sätt om du har en markpinne extra, då rymmer absiden lite extra på bredden.
Vikten med extra pinnar fick jag till 1785 gram.
Bra packpåse som är väl tilltagen så det är enkelt att packa ner tältet.
Jag har än så länge bara bra erfarenheter av Veloce och rekommenderar det varmt.

..tapatalk for iOS

Jo, jag har ett själv, men jag har bara använt det solo. Om man framför allt ska använda sitt tält för två känns det lite småttigt i mina ögon, men det beror ju på ens egna preferenser och fysiska storlek förstås. Men jag rekommenderar det för en (som ibland kanske är två)!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
björk1 Sovsäck kvinna fjällen Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
Brauer Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen Bo och sova 18
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jotho Sovsäck i fjällen? Bo och sova 17
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
debelj Tält i fjällen Bo och sova 12
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
bergholm Ryggåstält i fjällen? Bo och sova 9
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg