Hej.
Sett att det diskuterats kring Hilleberg Black Red Yellow-label. Jag äger själv två tält - Nammatj 2 (Black) och nya Enan (Yellow Kerlon 1000). Nammatj-väven är betydligt tjockare när man känner på den - liksom innertältsväven och badkarsgolvsväven. Enans väv upplevs som lite flimsig i jämförelse - men när tältet väl är uppspänt märker jag ingen större skillnad i form av täthet etc.
Personligen anser jag att båda dessa vävar är fullt tillräckliga, och håller flera år vid rätt handhavande. Tältduken går ju inte sönder när man tältar i fjället under vår sommar höst. Iaf inte om man noga väljer tältplats. Däremot går den ju sönder om man tältat intill ett träd vars grenar hela natten skaver på duken, om man inte tar bort snön som faller på en vintertur, eller om man råkar kliva på duken med stigjärn.
Först köpte jag Nammatj. Fungerat toppen, men upplevs av mig som tung vid solovandring. Däremot gillar jag robustheten när jag har med mig en kompis som kanske inte är lika noggrann med saker som jag är. Jag sa tidigare att båda vävar håller - det gör de, men fastnar dragkedjan i 1000 väven så är risken större för punktering än på 1800 väven.
Nu vandrar jag mest själv, och tog beslutet att gå för Enan istället för Anjan. För mig var nu vikten viktigast av allt. Och ska en kompis med så blir det Nammatj 2.
Skulle jag bara ha ett tält skulle jag definitivt köpa ett Anjan. Lagom lätt (1,8 kg), rymligt för 1 person och helt OK för 2. I min mening - och jag kommer få många mot mig - tycker jag 2 manna tälten i 2,3-2,6 kg klassen faller bort. Ska man bära ett "tungt" tält kan man lika gärna bära ett halvkilo mer och då få ut extra hållbarhet mot oaktsamt handhavande (typ Nammatj) eller gå på ett 3 manna tält för bättre komfort. Detta om tältet ska användas av 1 person vid ett flertal av turerna.
Rogen är nog bra det med, men då snackar vi 2,1 kg. Visst, 3 hg är inte mycket, men resonerar man så hela tiden så bär man på flera kilo extra när man packat ner alla grejer i säcken.
Anjan är helt enkelt "lagom". Hyfsad storlek, bra vikt, bra hållbarhet (samma väv som mitt Enan som jag är toppennöjd med) och snabbt att sätta upp. Finns även vettiga Helsport alternativ och ett par Amerikanska alternativ. Men nu bor vi i Sverige - strular något eller ifall tältduken skulle gå sönder av oförklarlig anledning är det värt en tusenlapp extra för att kunna skicka in tältet och få det lagat på ett par veckors tid för en symbolisk summa - tycker jag iaf.
Ser nu att inlägget blev långt. Så det kan bli när man skriver ner sina tankar.