• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Biltema har gjort bort sig igen.

Nä, ni är helt enkelt offer för de "fördomar" ni försöker motarbeta här. Det vore inga problem att med annorlunda frisyrer och övriga attribut få de flesta att uppfatta personerna som tillhörande det andra könet.
Ja, självklart. Fördomar om könen är ju den grund på vilken hela genusvetenskapen vilar.
 
Reagerade starkt när jag såg bilden. De första av mina anmärkningspunkter var seriösa. De sista mer subtila och långsökta. Tyvärr är det denna typ av extremfeminism som gör att de viktiga genusfrågorna drunknar i argument som ibland är så drivna till sin spets att de på ett nästan hämndlystet sätt vänder upp och ner på jämnatälldheten så att männen helt plötsligt hamnar i skymundan. Ett exempel är Vänsterpartiet som får ha två kvinnliga ledare men inte två manliga. Det är bland annat dessa desperata kvoteringsförsök som får mig att tappa förtroendet en aning. Kvotering i bolagsstyrelser en annan. Självklart ska det gå på kompetens och förutsättningslös rekrytering. Med de förutsättningarna tror jag att en del styrelser kommer bestå av merparten kvinnor och en del av merparten män. Sen känner jag tyvärr att många ledare består av män som är allt för testosteronstinna, iskalla nästan psykopatiska individer som är typiska flockledare i ett förhistoriskt jägarsamhälle. Trofejagande egoister men duktiga ledare som sannolikt ibland fick ett spjut i sig när de dragit sin egoism för långt. De har funnits och finns idag också och en del har gått liknande öden till mötes.
 
Reagerade starkt när jag såg bilden. De första av mina anmärkningspunkter var seriösa. De sista mer subtila och långsökta. Tyvärr är det denna typ av extremfeminism som gör att de viktiga genusfrågorna drunknar...
Därför var det svårt att tolka dig, men jag håller med här. Du tar upp ett viktigt ämne, men verkar sjabbla bort det genom att driva med feminister. Var syftet att väcka frågan om var gränsen skall dras mellan seriös genusvetenskap och den extremfeminism som nästan bara existerar i antifeministernas fantasi?

Kvotering i bolagsstyrelser en annan. Självklart ska det gå på kompetens och förutsättningslös rekrytering. Med de förutsättningarna tror jag att en del styrelser kommer bestå av merparten kvinnor och en del av merparten män.
Och det är därför det ser ut så idag?
 
När de gäller styrelser så är det nog så att det inte alls är kompetens som avgör. Jag tror att det är både så att det faktiskt inte alltid är så lätt att komma på kandidater, samt att preferenserna ändå är nån slags känsla; båda dessa mekanismer gör att man väljer ur ett rätt begränsad krets, mer eller mindre ur sitt yrkesmässiga umgänge.
Detta umgänge präglas dock av gamla sociala strukturer, och det är snarare det som gör att man väljer så konservativt eller vad man ska säga; det är inte så att man bestämmer sig för att det ska vara män, men man väljer ur en grupp som "råkar" bestå av i huvudsak män. Det är när dessa strukturer förändras som det kommer att ske en ändring, och jag tror att detta är på väg. Jag tror t o m att könsfördelningen i urvalet kommer att ändras snabbare än en del andra gemensamma nämnare i gruppen. Kompetens kommer en bit ned på listan, och att mäta kompetens är verkligen ingen lätt sak.
 
Nej, ingen vill väl att styrelser skall bestå av enbart män? Däremot kan det finnas en undermedveten bild hos folk hur en styrelseledamot "skall" se ut. Du har väl hört gåtan om kirurgen och sonen?
 
Jo, men jag tror att det kan vara att i någon mån underskatta problemet.

Sen är det ju så, kan jag säga som arbetsgivare, att för vissa tjänster spelar det ingen roll om man har ett jämställdhestprogram på företaget, när man rekryterar kan det ändå vara så att man får 100% män som sökande. Och då är det ju inte en viljefråga att anställa kvinnor. Det krävs ju minst en sökande kvinna för att man ska lyckas med det, och det kan ju hända att det kanske t o m måste vara några stycken för att man ska kunna välja en som har rätt kvalifikationer OCH är kvinna. Det är då inget som har med könens olika kompetens att göra utan med individernas kompetens och nån slags statistisk verklighet.