Billigt och lätt, går det?

Det blir till att importera själv då, själv tycker jag 35mm burkarna passar mera till OP-lådeköket, tvättkorgsstorlek, än till ryggsäcken, men vanorna är olika. YMMV
go tur

Följer det reglerna?

Flera bra förslag har kommit in idag, fungerande och gratis ting som ligger hemma.
Vet inte helt om det följer reglerna med nya saker som kan köpas av en nybörjare i Sverige, men det är definitivt förslag som jag gillar, regler kan brytas, vilket är helt i linje med lättpackningens tänkande, att utmana de gamla packlistorna med saker man måste ha med till fjällen.

Lättviktspackning blir inte lättare av att följa listor, men av att se möjligheterna man inte tidigare visste fanns.

Filmburkar från vanliga (idag ovanliga;)) 35mm filmer är perfekta till kryddor mm.

Halaj!

Det beror ju såklart lite på vad det är för krydda, hur stor bytta som tarvas. På bilden ser det ut som att treoröret har ca samma volym som en gammal filmburk.
För socker till kaffet räcker ingetdera särskilt långt. Och vill man ha mjölk (torrmjölk, då alltså) till kaffet räcker inte ens samarinröret, för längre tur. Jag har inte hittat någon smart, smidig större behållare till torrmjölken, eller till näskaffet, så tips tages emot tacksamt!

Så ett tips: vill man bre mackor med smör så är lock & lock the shit, att förvara smöret i. Originalet. Till V i förgrund. Köpte min på NK. Alltså: nordiska- inte naturkompaniet.
Men som med alla bra grejer, kommer det snart kopior: den till H. köpt på biltema. Kostade 29 Kr om jag inte minns fel. Säkert lika bra som originalet.

//T

Bilagor

• DSC_0007.jpg
    DSC_0007.jpg
    22.9 KB · Visningar: 602
Halaj!

Det beror ju såklart lite på vad det är för krydda, hur stor bytta som tarvas. På bilden ser det ut som att treoröret har ca samma volym som en gammal filmburk.
För socker till kaffet räcker ingetdera särskilt långt. Och vill man ha mjölk (torrmjölk, då alltså) till kaffet räcker inte ens samarinröret, för längre tur. Jag har inte hittat någon smart, smidig större behållare till torrmjölken, eller till näskaffet, så tips tages emot tacksamt!

Så ett tips: vill man bre mackor med smör så är lock & lock the shit, att förvara smöret i. Originalet. Till V i förgrund. Köpte min på NK. Alltså: nordiska- inte naturkompaniet.
Men som med alla bra grejer, kommer det snart kopior: den till H. köpt på biltema. Kostade 29 Kr om jag inte minns fel. Säkert lika bra som originalet.

//T

Plastpåse/fryspåse fungerar utmärkt till både kaffepulver och mjölkpulver. Lättare förpackning hittar man nog inte heller. Till kryddor är det kanske för stort med vanliga fryspåsar. Men det finns mindre plastpåsar med zipförslutning. De brukar dock inte vara avsedda för livsmedel, om det kan påverka på något sätt..

Halaj!

//T

Jag jobbar på sjukhus och vi har behållare för olika provmaterial som jag brukar använda till diverse olika förvaring.
Vattentäta, lätta och hållbara, det har gått sönder någon jag trampat på, annars håller de för allt! :)
Från 5 ml upp till ca 1,5 dl.
Jag kan ta någon bild på olika exempel, mycket går att köpa på apoteket billigt och annars går det nog fint att fråga någon vän som jobbar som läkare eller sjuksköterska eller liknande om de kan ta hem till dig.
Bilder kommer snart. :)

Salt och peppar förpackat i små, lätta portionsförpackningar ingår när man äter på snabbmatsrestauranger och liknande. Dessa brukar jag plocka på mig och spara till friluftsköket.

Jag brukar använda sugrör från snabbmatskedjor - skär av ändan med böjen och dela den i två. Vik tillbaka en centimeter av det långa röret och trä en av de små bitarna över. Fyll på med valfri krydda och upprepa proceduren med den andra ändan... Lätt, billigt och vattentätt!

Vissa snabbmatskedjor har också senap, ketchup, soja och chili i småförpackningar.

Jag brukar använda sugrör från snabbmatskedjor - skär av ändan med böjen och dela den i två. Vik tillbaka en centimeter av det långa röret och trä en av de små bitarna över. Fyll på med valfri krydda och upprepa proceduren med den andra ändan... Lätt, billigt och vattentätt!

Vissa snabbmatskedjor har också senap, ketchup, soja och chili i småförpackningar.

Smart. Ett sugrör borde väl bli en bra portionsförpackning för Nescafe också? ☆

Plastpåse/fryspåse fungerar utmärkt till både kaffepulver och mjölkpulver. Lättare förpackning hittar man nog inte heller. Till kryddor är det kanske för stort med vanliga fryspåsar. Men det finns mindre plastpåsar med zipförslutning. De brukar dock inte vara avsedda för livsmedel, om det kan påverka på något sätt..

Och om man tycker att en plastpåse slits för mycket vid flitigt öppnande så kan man ha en burk för daglig användning som man ser fyller på från en plastpåse.

Idag finns det dessutom rätt överkomliga batteridrivna "svetsar" så man kan skräddarsy storleken på plastpåsarna.

Och om man tycker att en plastpåse slits för mycket vid flitigt öppnande så kan man ha en burk för daglig användning som man ser fyller på från en plastpåse.

Idag finns det dessutom rätt överkomliga batteridrivna "svetsar" så man kan skräddarsy storleken på plastpåsarna.

Senaste inhandlade kaffe för utebruk var Gevalias Millicano i aluminiumburk med lock. Fungerar utmärkt, men inte lika lätt som en plastpåse.
Många pulverkaffesorter finns i återförslutningsbar zippåse. Kan i värsta fall placeras i en vanlig plastpåse om man vill garantera sig mot väta/spill eller hål på påsen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
Gabba Går det skicka bild/text med satelitelefon? Utrustning allmänt 1
såg hur ser er utrustning ut om ni går själv? Utrustning allmänt 7
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
N Gecko Livet går inte i repris! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg