Check,
Utan att undersöka det hela känns det som om motsvarande mängd t-röd är tyngre än gas i förhållande till antal uppkok (?)
Energivärde & Energiåtgång är inte "exakt detsamma".
Jag har gjort några tester, så gott jag klarar av för att göra resultaten likvärdiga.
Gaskartuschen i detta fall hade ca 80% kvar och var av 450 gr modell (glöm inte att trycket sjunker avsevärt när den går under hälften av innehållet i minusgrader, så emot slutet hade T-röd gett AVSEVÄRT bättre resultat än gas).
Jag kickstartade processen med T-röd genom att elda upp knappt 1,5 cl från locket under brännaren så att Trangiabrännaren förvärmdes och nådde arbetstemperatur väldigt kvickt, tar du för mycket kokar dock spriten och du eldar bara för kråkorna (du ser det på lågorna ovanför kastrullkanten; flytta då väck stormköket ifrån det brinnande locket så processen lugnar sig), även fyllde jag inte brännaren med mer sprit än nödvändigt (det förlänger tiden för att nå optimal brännartemperarur).
Och här är resultaten:
Test vid -2 grader Celsius:
1 L kallt vatten till rejält kok:
Gas genom Trangia GB74:
Tid. 7:20 min
588-564= 24 gr gas
T-Röd gm. Trangiabrännare+lock som vintertillsats:
Tid: 10:15
33 gr+1 gr
Så med tanke på att gasmixen har nästan dubbla energiinnehållet på pappret, så gick det inte så bra som nog många gissade sig till (?).
Om vi sedan räknar på vikterna, alla säger att det är så tungt med T-röd, så blir inte diffen så stor som man förleds att tro:
Trangia 0,5L bränsleflaska, full: ca 515 (400 gr T-sprit).
Gaskartusch 230 gr: ca 380 gr.
Om vi då byter ut Trangiaflaskan mot en 0,5L PET-flaska, gissar 25 gr (?), är vi nere på ca 425 gr.
Om sedan min bränsleåtgång stämmer ovan, då behöver vi teoretiskt bara (34/24=1,42) bära 326 gr T-röd+flaska= 350 gr mot gasens ca 375 gr för en veckas bruk.
Allt är inte som det ser ut på pappret...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro