Jag har svårt att tänka mig att jag skulle gå från att huttra till att svettas på några enstaka graders ökning...
Visst, men det var lika synd att jag inte hade med mig ett extra underställ för jämförelsens skull eftersom jag redan tagit på mig det underställ jag hade...
Där håller jag med dig att det är upp till den som ska ut att bestämma vad som ska med, men jag förstår inte vad du menar med extra underställ. Menar du alltså att alternativet är att ha med sig två par underställ?
Nu var allt i klädväg redan använt och jag tror inte att sporken hade gjort varken till eller från... Om jag förstår dig rätt förordar du alltså att man ska ha med sig två underställ för att höja temperaturen i säcken istället för att ha en lättare och billigare liner?
Om du inte läser vad jag skriver utan bara ventilerar åsikter vore jag tacksam om du kunde meddela mig det - då slipper jag försöka få dig att förstå att det funkade, blev billigare och var lättare än många andra alternativ...
Om du läser vad jag skrivit ordentligt så hoppas jag du kan se att jag inte på något sätt dömer ut Thermaliten, jag tror bara att den inte värmer 8 extra grader under alla förhållanden.
Jag har förstått och håller med om att det är ett bra alternativ, men det är inte det enda alternativet.
Antagligen kan flera alternativ finnas ut, men de snabba lösningar som jag alltså fann på är alltså.
Thermalite: Den eller andra, liknande liners är ett bra och billigt sätt att öka prestandan i säcken med ett antal grader.
Extra underställ: I stället för sovsäcksliner tas ett extra underställ, alltså 2 underställ med. Det ger extra värme på natten vid behov, samt underlättar speciellt för en nybörjare i fjällen att alltid ha tillgång till ett rent och torrt underställ. Får man tag i ett billigt underställ och strumpor blir pris och vikt i ungefär samma storleksklass, en liten vinst för Thermaliten, men mer varierade möjligheter med ett extra underställ.
Använd det i säcken: Med t.ex fotändan i ryggsäcken och jacka + byxor uppe på sovsäcken har jag klarat mig genom kalla nätter, utan att behöva använda sporken. ;-)
Varmare sovsäck: I stället för en säck som ligger på gränsen, i ditt exempel +2 graders säck när det finns möjlighet för minusgrader satsar man på lite marginal, -5 till -10 graders säck är inte väldigt mycket dyrare eller tyngre om du måste köpa ny utrustning, men är kanske inte bästa alternativet om man redan äger en sovsäck som ligger lite på gränsen.
Nu kommer mina åsikter: Jag anser att alla ovanstående alternativ fungerar och är någorlunda likvärdiga, och mitt val faller på att använda det jag har i säcken, jag begrundar det på att jag slipper all form av extra vikt och volym i packningen och har erfarenhet med att det fungerar.
Jag anser vidare att detta inte är ett facitsvar eller att något alternativ nödvändigtvis är bäst, alla ovanstående alternativ har fördelar och nackdelar.
Hoppas jag var tydlig nog, jag menar som sagt absolut inte att Thermaliten är ett dåligt eller felaktigt val, bara att det inte är mitt val och att man inte ska ta de 8 gradernas vinst som en absolut sanning.