-PaTRiC-; sa:jag har bara en gång tidigare varit med om att någon så hårdnackat försvarat ett av de mest erkännt dåliga livsmedel.. det var här på utsidan, en tråd om snabbnudlar.. ... det var.. *deja vue* en kille som hette Peter som till varje pris hävdade snabbnudlarnas förträfflighet..
Jag måste nog säga att jag håller med Peter. "Erkännt dåliga" är ett ganska luddigt uttryck och du fnyser ju närmast åt frågor om vilka fakta som stöder uttrycket.
Men som jag uppfattade tråden var det inte vilka livsmedel som var bra eller dåliga utan vilka som var enklast när man vandrade. Torkade och enkelt tillredda livsmedel är väl då det man har att välja på. Många av den typen av produkter hamnar säkert inte högst upp på skalan över nyttiga livsmedel, men om man är ute en vecka eller två varje år så ser jag inte detta som den av mina kostvanor som kommer att förkorta mitt liv mest.
Det man behöver på vandring är massvis med energi. Fett och kolhydrater är då de källor som är lämpligast, vilket är vad Peter hävdar. Att man sedan försöker välja bort transfetter till förmån för andra fetter osv i mån av tid, kunskap och pengar är väl självklart. Men nudlar innehåller ovedersägligen energi, vilket man har större nytta av på fjället än av selleri.
När man sedan kommer in på vad som är "nyttig mat" och "onyttig mat" så hamnar man i närmast fundamentalistiska diskussioner där faktainnehållet snabbt får vika för förenklingar på kvällstidningsnivå. Och det är nog en annan tråd.
Jörgen