billigaste, enklaste alternativet?

-PaTRiC-; sa:
jag har bara en gång tidigare varit med om att någon så hårdnackat försvarat ett av de mest erkännt dåliga livsmedel.. det var här på utsidan, en tråd om snabbnudlar.. ... det var.. *deja vue* en kille som hette Peter som till varje pris hävdade snabbnudlarnas förträfflighet..

Jag måste nog säga att jag håller med Peter. "Erkännt dåliga" är ett ganska luddigt uttryck och du fnyser ju närmast åt frågor om vilka fakta som stöder uttrycket.

Men som jag uppfattade tråden var det inte vilka livsmedel som var bra eller dåliga utan vilka som var enklast när man vandrade. Torkade och enkelt tillredda livsmedel är väl då det man har att välja på. Många av den typen av produkter hamnar säkert inte högst upp på skalan över nyttiga livsmedel, men om man är ute en vecka eller två varje år så ser jag inte detta som den av mina kostvanor som kommer att förkorta mitt liv mest.

Det man behöver på vandring är massvis med energi. Fett och kolhydrater är då de källor som är lämpligast, vilket är vad Peter hävdar. Att man sedan försöker välja bort transfetter till förmån för andra fetter osv i mån av tid, kunskap och pengar är väl självklart. Men nudlar innehåller ovedersägligen energi, vilket man har större nytta av på fjället än av selleri.

När man sedan kommer in på vad som är "nyttig mat" och "onyttig mat" så hamnar man i närmast fundamentalistiska diskussioner där faktainnehållet snabbt får vika för förenklingar på kvällstidningsnivå. Och det är nog en annan tråd.

Jörgen

Ris

Har använt mig av ris som är packat i 2 portioners påsar..bara att släppa ner påsen i vattnet, koka som vanligt. Går oxå bra att koka hemma och ta med sig, plasten är stryktålig och går inte sönder.

Finns i vanlig ris, bas och jasmin.

Tror jag köpte det på Ica...Mrs Cheng..?

//Anders

b_luthman; sa:
sitter och funderar på vad det billigaste och enklast alternativet för utemat är. förre gången jag var ute hade killen jag gick med ett rejält lager med dygnsransoner från sin lumpartid, så vi levde i princip på real meal. skitsmidigt och gott, men dyrt om man ska köpa alla mål i 5 dagar. vi gjorde även en gryta på torkat kött och torkad potatis och morötter, men den drog så mkt bränsle tyckte vi....

vad tar ni med er ut??

Hej,

AXA:s grynblandning, som blir gröt på morgonen. Blandar i litet russin också.

Nyponsoppa (kall eller varm beroende på omständigheterna) mitt på dagen. Några kex, Kornmo.

Frystorkat + knäckebröd till kvällen.
Det frystorkade har jag de senaste två åren köpt från
Active Life Equipment (mil. överskott). Under 15:-/port. inkl. frakt, beror litet på hur mycket man köper.

Mellan de tre målen äter jag en blandning av russin och lättsaltade solrosfrön.

/ Bertil

viktminskning

nermander; sa:
Och när man är ute och vandrar så skulle det då alltså på nåt sätt vara onyttigt att äta nåt som innehåller 20% fett? Det är bara fem procentenheter från att få vara nyckelhålsmärkt (enligt de gamla reglerna).

Brukar inte problemet för folk som är ute och vandrar tvärtom vara att man får i sig för lite energi och går ner i vikt?

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,906475,00.html

Jag lyckades gå upp tre kilo på min 9-milatur i somras, utan nudlar dessutom. Min fru hävdar bestämt att det beror på att jag fick en muskel.

NUI; sa:
Men som jag uppfattade tråden var det inte vilka livsmedel som var bra eller dåliga utan vilka som var enklast när man vandrade. Torkade och enkelt tillredda livsmedel är väl då det man har att välja på. Många av den typen av produkter hamnar säkert inte högst upp på skalan över nyttiga livsmedel, men om man är ute en vecka eller två varje år så ser jag inte detta som den av mina kostvanor som kommer att förkorta mitt liv mest.

huvudpunkterna i frågan är..
1. Billigt, snabbnudlar är skitdyrt.. extremt kostnadsinneffektivt..

2. Enkelt, snabbnudlar är inte enklare än varken pasta, couscous, bulgur eller vanliga nudlar..

med andra ord, snabbnudlar borde ju direkt i grundfrågan gå bort eftersom dom varken är billiga eller enkla.. dessutom anses dom som förkastliga som näringsämne..

"Snabbnudlar inget bra alternativ"
http://www.studentguiden.com/main.asp?val=artiklar&vem=paulun

"Nudlar förrädisk fettbomb"
http://www.leva.nu/leva_godare.html

men som sagt, det är ingen som diekt avhandlar snabbnudlar eftersom dom inte är intressanta som människoföda..

-PaTRiC-; sa:
huvudpunkterna i frågan är..
1. Billigt, snabbnudlar är skitdyrt.. extremt kostnadsinneffektivt..
Precis, och det var därför jag INTE tog upp snabbnudlarna i mitt första svar. De är dyra.
2. Enkelt, snabbnudlar är inte enklare än varken pasta, couscous, bulgur eller vanliga nudlar..
Jo, snabbnudlarna är färdigförpackade komplett med "buljongpulver". Visst kan man t.ex. köpra snabbmakaroner och portionsförpacka och slänga ner en halv buljongtärning i. Men det är mer jobb.

Det är en stor, för att inte tala ENORM, skillnad mellan vad som är bra att äta "till vardags", för dagens stillasittande kontorsarbetare och vad som är bra att äta när man är ute i naturen och rör på sig mycket. Skinnarmo och grabbarna brukar väl käka upp sig med ett halv kilo smör om dan eller nåt sånt. Undrar vad Paulun skulle säga om det...

nermander; sa:
Det är en stor, för att inte tala ENORM, skillnad mellan vad som är bra att äta "till vardags", för dagens stillasittande kontorsarbetare och vad som är bra att äta när man är ute i naturen och rör på sig mycket. Skinnarmo och grabbarna brukar väl käka upp sig med ett halv kilo smör om dan eller nåt sånt. Undrar vad Paulun skulle säga om det...

ja, nu e det väl synd att jämföra våra fjällturer med Skinnarmo och de andra grabbarna på polarexpeditioner och sådant.. Utsätter man sig för extrema situationer som högalpina expeditioner eller polarexpeditioner så är extrem kost försvarbar... MEN jag är tämligen säker på att våra fjuttiga vandringar inte kräver någon extrem kost överhuvudtaget. Varför anses kost att stå för 30% av en idrottares resultat om det inte är viktigt från vilken källa man får sin energi.. Sedan vet inte jag hur stilla sittande du är men själv så har jag stor eller låt oss säga ENORM erfarenhet av både träning på elitnivå, dubbel och tripelarbete samt en del extrema frilufsövninger, både som fallskärmsjägare och självvalda privata, med detta paketet i bakgrunden så vet jag oxå skillnaden på bra och dåliga energikällor..

jag är oxå beredd att sätta ganska mycket pengar på att skinnarmo inte käkar snabbnudlar på sina expeditioner.. ;)

.
[Ändrat av -PaTRiC- 2006-11-02 kl 09:35]

Nu är det ju så att allt inte är svart och vitt. Jag har aldrig påstått att snabbnudlar är BRA mat. Jag försöker bara nyansera det här påstående att snabbnudlar skulle vara i samma klass som att käka Rhoca-Gil.

Svenska folkets vanligaste maträtt är såvitt jag vet falukorv och makaroner. Sett ur den synvinkeln så är snabbnudlar inte SÅ himla dåligt.

Nej och byter man Falukorven mot kycklingkorv och makaronerna mot fullkornsmakaroner, addrar lite mini morötter och mini majs och hänger på en fruk till efterrätt blir det en riktigt hyfsad och inte speciellt dyrbar måltid.....

Go tur

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg