billigaste, enklaste alternativet?

nermander; sa:
Jag ställer mig också lite funderande till allt negativt om snabbnudlar.

När jag har sökt efter information så är det enda negativa jag hittat sånt som baserar sig på en artikel skriven av nån "kost- och träningsexpert" (minns inte vem).

det beror på att ingen känner sig manad att påpeka det uppenbara, det vore som att ställa sig på torget och skrika "gräs är grönt".. snabbnudlar e dyrt och dessutom onyttigt på alla möjliga sätt.. man behöver inte artiklar, läs på förpackingen..

jag skulle nog vilja hävda att det har med hur länge man ska vara ute att göra också. över nån dag klarar man sig på snabbmackaroner och potatismos, men är man ute längre så är omväxling ganska trevligt=)jag tror att det lutar åt att man torkar lite godsaker själv. det är billigt och verkar inte vara så svårt.

var iväg på en fisketur över en långhelg för något år sen, då tog vi endast med oss 8 kilo ravioli på burk och 3 liter jordgubbdskräm. funkade väl hel tok, så länge man fick värma skiten=) dock inte så trevlig att slänga ner i ryggsäcken och bära på....

515442; sa:
-PaTRiC-; sa:
man kanske skall passa på att berätta vad som är absolut sämst käk per krona och näring.. snabbnudlar, kostnadsineffektivt och nästan helt utan näring, bara en massa skit från fritteringen...

Menar du att snabbnudlar är friterade? Har jag aldrig sett.

Nästan helt utan näring? Nja, nudlarna innehåller snabba kolhydrater. Sen kan man ju såklart diskutera hur bra det är att bara äta snabba kolhydrater. Jag anser att snabbnudlar kan vara helt ok om man kompletterar med exempelvis grova mackor.

snabbnudlar är förfriterade, inte direkt en världsomspännande hemlighet.. Läs länken som öringen la in, det finns räkne exempel där..

b_luthman; sa:
var iväg på en fisketur över en långhelg för något år sen, då tog vi endast med oss 8 kilo ravioli på burk och 3 liter jordgubbdskräm. funkade väl hel tok, så länge man fick värma skiten=) dock inte så trevlig att slänga ner i ryggsäcken och bära på....

men.. men.. varför käkade ni rqavioli, fiskade ni inte?

;)

-PaTRiC-; sa:
snabbnudlar är förfriterade, inte direkt en världsomspännande hemlighet.. Läs länken som öringen la in, det finns räkne exempel där..

Jag hittade ingen som helst källhänvisning till informationen där. Jag hittade en massa påståenden bara.

Kan inte nån en gång för alla citera vad som står på ett nudelpaket? Jag sitter på jobbet och har tyvärr inga nudlar framför mig, men jag vill minnas att sist jag kollade så var det inte alls nåt skräckexempel.

-PaTRiC-; sa:
b_luthman; sa:

men.. men.. varför käkade ni rqavioli, fiskade ni inte?

;)

jo vi käkade fisk en dag tror jag, men det är mest harr i den ån, och vi kom överrens om att harr inte var gott så vi släppte tillbaka all harr och tog upp nån enstaka öring.

ingen källhänvisning, en klassiker på utsidan när man inte gillar vad man läser..

Eldorado snabbnudlar
näringsvärde 100g:
Energi 450 kcal
Protein 12 g
Kolhydrater 57
Fett 21

fettet är bestående av palmolja enligt förpackning, till friteringen och då delvis härdat fett.. Mer än hälften är desutom mättat fett.. bra eller.. kolhydraterna är av den snabba sorten desutom är det en mycket dyr produkt om man ser till näringsvärde per inlagd krona

spagetti, 10:- halvkilot.. runt 20:- kilot..
snabbnudlar, 4:- för 75gram.. runt 55:- kilot..

till något både lätt och intressant för alla medvetna.. bulgur..

Näringsvärde per 100 g
Energi 350 kcal
Protein 12,5 g
Kolhydrat 69 g
Fett 1,75 g
varav mättat fett 0,2 g

långsamma kolhydrater, lite men bra fett..

bulgur, 9:- halvkilot.. runt 18:- kilot..

[Ändrat av -PaTRiC- 2006-10-31 kl 15:25]

Varför vill man äta snabbnudlar hellre än vanliga nudlar? De är väl inte ens snabbare?
Och om man gillar smaken av buljong (dvs smaken av natriumglutamat) är det väl bara att tillsätta en buljongtärning eller strö över lite aromat?

Snabbnudlar känns lika meningslöst som vindtygsjackor med Windstopper. ;)

Och när man är ute och vandrar så skulle det då alltså på nåt sätt vara onyttigt att äta nåt som innehåller 20% fett? Det är bara fem procentenheter från att få vara nyckelhålsmärkt (enligt de gamla reglerna).

Brukar inte problemet för folk som är ute och vandrar tvärtom vara att man får i sig för lite energi och går ner i vikt?

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,906475,00.html

nermander; sa:
Och när man är ute och vandrar så skulle det då alltså på nåt sätt vara onyttigt att äta nåt som innehåller 20% fett? Det är bara fem procentenheter från att få vara nyckelhålsmärkt (enligt de gamla reglerna).

Brukar inte problemet för folk som är ute och vandrar tvärtom vara att man får i sig för lite energi och går ner i vikt?

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,906475,00.html

Men en gång till det är skillnad på fett och fett....
Vegetabiliskt kallpressat är i en annan klass än varmpressat osv .....

jag har bara en gång tidigare varit med om att någon så hårdnackat försvarat ett av de mest erkännt dåliga livsmedel.. det var här på utsidan, en tråd om snabbnudlar.. ... det var.. *deja vue* en kille som hette Peter som till varje pris hävdade snabbnudlarnas förträfflighet..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg