Hej
Har provpaddlat några senaste tiden.
SKUK Romany Explorer: snäll stadig och gör det den ska. Satt inte så bra och känndes lite trög att driva även om farten var bra, närmare 5 knop. Blev ingen favvo kajak.
Tiderace exite: Fin bra byggd och runda luckor som jag gillar. Super stadig, en av de stadigaste kajaker jag suttit i. Väldigt flatbottnad, känns inte så kul på plattvatten utan gör sig bäst i vågor. Inte så lättdriven men om man tar i så hamnar man ändå på ca 4.5 knop. Känndes ändå lite seg.Väldigt lika nort shore atlantic i känsla men stadigare och mer lättsvängd.(även lite segare.)
Tiderace explore: Den roligaste och bästa i min smak. Piggare, känsla och fart, känns bättre helt enkelt och även den satt jag bäst i. Väljer den helt klart före exite. TR explore-s har jag inte paddlat .Är tydligen ännu roligare enligt ryckten, om man kan klara den lilla volumen på 330 liter som kan vara lite i minsta laget för en stor paddlare med många prylar.Ska ta en sväng snart...
Det tråkiga ät att att de kostar över 30.000kr. tål att tänka på att om man köper en trapper så kan man även köpa beg motions kajak eller något annat kul att paddla för 10.000kr.
SKUK Romany explorer? Nu har jag kanske inte hängt med så bra som jag kanske skulle sedan jag köpte min Romany. Men då var NDK Romany och NDK Explorer två helt olika kajaker (som Tiderace xcite och Tiderace Xplore). Visst är det fortfarande två olika och det är bara en av dem du jämför i texten?
--- Mats ---