Tack för info Mats.
Har du tips på andra (gärna billigare) kajaker i samma "genre" som Xcite?
Att svara specifikt för kajaker jag provat är relativt lätt. Att svara mer generellt leder snabbt in på området "religion", och jag är nybörjare, så det är inte mitt område (men förutom längd och bredd har jar lärt mig "bekväm" som det viktigaste. En egen klassning jag har är "rör" och "banan" formade, där "rör" inte är roliga i surf). Det jag kom fram till var att jag ville ha en kajak som duger för turer men lämpar sig för surf i vågor. Lättdriven är viktigt, men toppfart är inte, manövrerbarhet vill jag ha, och surf är viktigt.
Mitt sökande ledde mig bort från point, bort från prijon, bort från zegul (provat ett antal av vardera, se
http://www.mibnet.se/Kayak/ChoosingAKayak.html men provat fler efter den skrevs). Blev intresserad av P&H, men de var små i storleken, bortsett från deras plastmodell Scorpio som jag funderade på (mycket mycket billigare). XCiten var i mångt och mycket min favorit, men jag ville ha något som var större än den. Alternativ jag hittade förutom P&H var rockpool och NDK (Niels Dennis).
Jag har sett att xcite finns som en plastkopia från den ursprungliga tillverkaren. Det skulle kunna vara en billig version, men jag har inte provat den. Jag köpte en NDK Romany, helt enkelt för att den är lite större än XCiten, som jag inte fick plats i, men fortfarande fantastiskt trevlig. Den har lite högre initialstabilitet, och lite lägre toppfart än xciten, ungefär lika svängbar men inte lika kantningsberoende. Generellt sett skulle jag säga Romany är lite sämre, och den är inte nämvärt mycket billigare. Skulle jag välja idag skulle jag troligen försöka övertyga mig om att få plats i en xcite, och om det inte gick titta på rockpool, jag hittade sådana hos samma kille som sålde Romany, och den föll jag för så jag provade dem aldrig.
Rockpool och explorer och Xplore är de tre jag hade på min lista som jag aldrig provade. Tahe är en jag inte hade på listan med hade lagt till idag (tror den skulle falla bort på bekvämlighetskriteriat).
--- Mats ---