Billig mountainbike för 82 kg gubbe/kille

För att avslöja hur skogscyklings-n00b jag är så undrar jag vad som är standard gear på fötter och trampor. Jag kör med clips och har kört åt helsike rejält några gånger. Klickar man ur och kör utan där det är för stökigt eller?

Riktiga cykelskor samt SPD pedaler underlättar. Det är lättare att komma i och ur pedalerna (trycker fast/vrider loss). Du får bra skor för ca 1000 kr och bra pedaler för 500 kr.

JAg kör plattformspedaler på MTB, alltid. Det är en smaksak, många kör SPD/Time/CB eller liknande. Jag gillar det som sagt inte. Tappar en liten aning vridstyrka men tjänar igen det på andra ställen.
Men OM man nu vill kunna klicka i så måste man kunna göra det på båda sidor, hopplöst annars. Clips i skogen har jag inte kört med sen 90-talets mitt. Kan inte tänka mig att göra det igen heller.

Har skaffat en heldämpad och jobbar på en lösning åt trotjänaren.

Singelspeed-konvertera trotjänaren?

OK, som nybörjare bland rötter och stenar så känns SPD lite wild ibland. På snabba skogsstigar känns det ju topp men när det är halt och jäkligt är det inte lika kul. Är man inte reptilsnabb så ligger man med cykeln bland stenarna. tack för input.

Cykelbutiken bad mig kika förbi med hybriden, svar på mail. Få se om jag byter till MTB och får harva två mil asfalt om dagen till jobbet med den istället. Adrig är det bra :) Fick tips om att det är en massa racers till salu efter Vättern så jag ska hålla lite koll.

Har funderat lite på att göra en citybike av den. Det är en ganska fin stålram som med originalframgaffeln och citydäck ger en cykel på under 10 kg.

Jag kvalar in i gubbgänget och tycker att single speed är för extremt för mig.

Single speed (= enväxlat) behöver väl inte vara så extremt, du menar inte Fixed gear?
Det skulle en tant som jag fega för, däremot! :)

Dessa beslut... Planen var att åka in och troligen byta in min SCOTT Sportster 50 hybrid mot en 29er ej fulldämpad MTB hardtail för runt 9-11 000. Nu har jag börjat vela väldigt våldsamt. Jag cyklar två mil om dagen till jobbet, endast asfalt vilket den här funkar rätt OK till. Har nabbdäck som stjäl lite fart men det funkar, mindre roligt om man vill ut och cykla en lördag.

Vad tusan ska jag göra. Byta in SCOTTen och köpa MTB och köra till jobbet med den ett tag och tycka att det suger men desto roligare på kvällarna efter jobbet i skogen. Risken är att jag blir "snål" och inte köper en renare gatcykel alls. Synpunkter?

Såhär ser min nuvarande bike ut (stör mig en del på att det är nabbdäck när jag kör på väg):
11ScottSportster50Men.jpg

Jag tror inte på en cykel till allt. Jag har tom skrivit ett ganska långt inlägg om det här på utsidan nån gång...
Själv använder jag 4 cyklar relativt aktivt. 2 MTB (en för utför och en för stig), en racer och en fixie jag kör som vardagscykel.
Sen har jag en cykel till jag aldrig använder och en MTB-ram jag drömmer om att bygga cykel av...

En kompromiss kommer alltid att vara en kompromiss. Och vad du ska välja är svårt för oss att svara på. (Jag tror att mina första rader är vad du vill höra egentligen. :))

Förstår ditt dilemma! Själv har jag bara plats för en cykel så jag har en Scott Scale 40 med Race King Supersonic 2,2" däck...å den funkar bra i skogen med lite lägre däckstryck...men rullar mkt lätt på asfalt när jag höjer trycket! Kan faktiskt snitta 30Km/h på en 3mils runda...händer även jag kan ta nån racer i nån backe :cool:

/Janne

Skrev lite fel, det är en Sportster 45 från 2011 jag har. Fasen vad svårt. Det lutar åt att jag byter in om jag får vettiga pengar. Ska ju pendla och finns risk att det kan frysa i bromsarna på vintern då jag har mekaniska skivbromsar. Får köra MTB på gata ett tag och senare leta en begagnad cyclocross kanske.

finns risk att det kan frysa i bromsarna på vintern då jag har mekaniska skivbromsar.

VA? Hur menar du? Det finns flera skäl till att byta cykel, det där är inte ett av dom... :)

Och MTB kanske är rätt. Ett extra hjulpar med slicks på till pendlingen så blir det lite drägligare...

Förstör inte nu! :) LännaSport skrev: "Problemet med cyklar som fryser är inte ovanligt och gäller de flesta märken och modeller. Det handler oftast om kondens. Ett exempel är när bromsarnavajern fryser fast och bromsarna därför slutar fungera helt eller tar sämre. Vill man vara helt säker på att undvika detta problem bör man titta på en cykel med hydraliskaskivbromsar. Detta då det går olja i slangarna istället för en vajer och oljan kan inte frysa!". Jag kämpar med ambivalensen nu...

Funderar på den här SCOTT Scale 29 Comp:
http://www.scott-sports.com/global/sv/products/221725009/bike-scale-29-comp-xl/

221725_14697_png_raw_1.jpg

De som jag hoppas på inbyte hos verkar mest ha Trek och Scott. Köper gärna en Scott igen och är rätt säker på 29" nu.

VA? Hur menar du? Det finns flera skäl till att byta cykel, det där är inte ett av dom... :)

Och MTB kanske är rätt. Ett extra hjulpar med slicks på till pendlingen så blir det lite drägligare...

Jag måste erkänna att jag har varit lite otrogen och lyssnat och läst lite på happymtb. Var säker på en SCOTT Scale 50 26-tummare för 13000 med bra spec men har nu ångrat mig.

Just nu ligger den här bra till: http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike/29-pro-terrangcykel-12-1077779 Specen är grymt bra vad gäller framdämpare, bromsar och växlar för 10900 kr.

1077779_0.jpg

SCOTT tar ca 15000 för något liknande. 29" kändes väldigt maffigt på ett bra sätt medan 26" kändes som en gocart och för framåtlutat (kanske speciellt för SCOTT Scale).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
pirx billig hoj med vingligt hjul Mountainbike 8
capman Bra, Billig MTB för nybörjare Mountainbike 5
Pott Billig återförsäljare av giant i EU? Mountainbike 12
highlandpark billig mtb = skräp? Mountainbike 13
Vandrare Billig framgaffel Mountainbike 2
Drifter Tips om lätt, billig XC ram Mountainbike 2
charlie91 Crescent Elgar mountainbike elcykel Mountainbike 6
statemachine Däck, mountainbike Mountainbike 1
Pol1 Bästa mountainbike elcykeln? Mountainbike 3
aliquerer Mountainbike: Nybörjarresa med guide? Mountainbike 10
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
jwflolz Nyinköpt Mountainbike - Missar 2 av växlarna bak! Mountainbike 4
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
PhilipPersson mountainbike kompisar i Gällivare Mountainbike 1
summit.sdi mountainbike i Canada? Mountainbike 4
Tetrix Mountainbike i fjällen? Mountainbike 72
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
Rindmyr Mountainbike i Västerviksområdet Mountainbike 1
lenemingolla hjælp til mountainbike i Malmö området Mountainbike 8
peppepop Mountainbike för långa? Mountainbike 4
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
LillaI Mountainbike event i Finnmarken? Mountainbike 5
shikakui mountainbike andalusien Mountainbike 0
fibbla vättern runt på mountainbike? Mountainbike 6
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
jbella Mountainbike Växjö Mountainbike 2
david.nu Vilka "välkända" mountainbike märken? Hurricane bra? Mountainbike 7
Siven Mountainbike Malmö Mountainbike 4
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
MartinB Hur är 29 tums mountainbike (Bigfoot) Mountainbike 11
upnorth Mountainbike/Cykelklubbar Mountainbike 3
SAMSare Mountainbike Swapmeet Mountainbike 1
SAMSare Mountainbike-Orientering, hur funkar den? Mountainbike 5
SAMSare SAMS- Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap Mountainbike 9
gosigagurra Mountainbike i Grekland Mountainbike 0
mipr Till Öland med mountainbike Mountainbike 1
adventure_pontus Mountainbike polare sökes....gbg! Mountainbike 1
jmtho Mountainbike i Västerås Mountainbike 5
adjo Mountainbike i Tranås? Mountainbike 1
Rambler Mountainbike i Stockholm? (undrende exil-nordmann!) Mountainbike 5
koma_82 Mountainbike SM 2002 Mountainbike 0
martinmat Mountainbike i Malmö Mountainbike 4
utter Lampa till mountainbike Mountainbike 14
Var är www.funsport.se/mountainbike????? Mountainbike 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg