Jag måste erkänna att jag har varit lite otrogen och lyssnat och läst lite på happymtb. Var säker på en SCOTT Scale 50 26-tummare för 13000 med bra spec men har nu ångrat mig.
Just nu ligger den här bra till: http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike/29-pro-terrangcykel-12-1077779 Specen är grymt bra vad gäller framdämpare, bromsar och växlar för 10900 kr.
SCOTT tar ca 15000 för något liknande. 29" kändes väldigt maffigt på ett bra sätt medan 26" kändes som en gocart och för framåtlutat (kanske speciellt för SCOTT Scale).
När jag kollade på den på XXL så hade den inte remote lockout, kanske var en monteringsmiss. Jag skulle inte vilja vara utan RL. Finns en fokus med liknande spec för 10kkr. Själv köpte jag och frun Trek 6300, valde mellan Scale 50 och den och tyckte att Treken kändes tryggare i skogen vid provkörning. På grusväg och landsväg föredrog jag Scotten. Nackdelen jfr med Focus Grand Canyon och den på XXL är den något högre vikten, enklare gaffel och XT/Deore istället för SLX/Deore.