Billig, enkel och lätt tarp/presenning?

Det som jag gillade med DD's tarp var fästpunkterna. Men nu ser plöstligt Alpkits variant intressantare ut.

Ja, största problemet med den är som sagt att den inte finns att köpa. Men det kanske kommer nya...

Off-topic; Om du ska sätta ihop ett helsvensk lättviktspaket i budgetklassen, vad sägs om det här tältet? 2 personer, 1.5kg, 1700kr.

Wow! Ser nästan precis ut som mitt första tält, från 70-talet. Med "ventilation" på långsidorna och allt. Men 1700 känns lite dyrt. Det kostar ju ett rymligare Squall (före frakt och tull och sånt i och för sig).

Off-topic; Om du ska sätta ihop ett helsvensk lättviktspaket i budgetklassen, vad sägs om det här tältet? 2 personer, 1.5kg, 1700kr.

Det där ser ut nästan exakt som mitt Gotland från Coop. Det har också ventilationsnät längs hela långsidorna. Men dörren är bara ena halvan av framsidan. Vet inte om det där tältet är bredare också, det väger ju mycket mer (men vikten kanske inkluderar markpinnar?).

Tyvärr syns inte ventilationen på nån av mina bilder.
tent_front.jpg

Mitt väger 845 g, sen har jag 8 aluminiumtältpinnar som väger 120 g totalt, så det blir 965 g. Och kostade 99 spänn har jag för mig.

Jag har ett nästan likadant som är köpt på Rusta också, men det har inte ventilation längs hela sidorna har jag för mig utan har en myggnätsdörr istället (det har inte Gotland-tältet).

Hittade Rustas bild på det.
75151039_l.jpg

Tyvärr verkar bägge ha utgått ur sortimentet:(

Har prövat tubtält 3m långt i mylar, lätt som sjutton men vilket liv det var i det!
Bästa modellen var i lätt nylonväv med folietätning. Höll både regn och markfukt ute. Ca 3 m längd fungerar bra. Själv är jag kortare än 190cm.

Spännande! Ett klart alternativ!
Man kan kanske sprätta upp på mitten och sätta presenningsklämmor för större möjligheter.
Frågan är hur bra det håller - verkar vara plastpåse.
Härligt att de gamla tubetenten lever. Använde ett sådant på 70-talet i USA och Canada. Inte alltför många nätter dock, det var en plastpåse. Få (trasiga) produkter har nog svarat för större nedskräpning i amerikanska vildmarksområden på den tiden.
Nu betyder ju inte dessa historier från neanderthaltiden nödvändigtvis att Coghlans tält är samma skrot och korn som tub-tälten var då. Men jag vill nog gärna känna och klämma på det innan jag bokar in en längre semester i det.
Kul tråd :)

Hur många personer vill du få in under tarpen? Min erfarenhet är att 3*2 m i praktiken (ojämn, svensk skogsterräng) ger bra komfort för en person i de flesta lägen. Dåligt väder och två personer kan innebära att åtminstone någon hamnar för nära kanterna. 3*3 m är nog bättre för två.

Jörgen

Hur många personer vill du få in under tarpen? Min erfarenhet är att 3*2 m i praktiken (ojämn, svensk skogsterräng) ger bra komfort för en person i de flesta lägen. Dåligt väder och två personer kan innebära att åtminstone någon hamnar för nära kanterna. 3*3 m är nog bättre för två.

Jörgen

hmmm. 3x3 är nog det absolut största du ska ge dig på enl min mening. 2.8x2.5 är så nära optimalt man kan komma (låter som liten skilnad... men är en hel del tyg).
Nackdelen med större tarpar är att de nästan uteslutande "bara" kan sättas upp i a-frame och andra öppna uppsättningar. Vid sämre väder med vind och regn (eller snö för den delen med) så blir de bökiga att få till "stormuppsättningar" med eller så måste man modda med flera fästpunkter på ovansida tarpen för att där dra ut till stav/träd/annan fästpunkt... eller spänna ut taket med en stav innifrån (inte alltid bra ur hållbarhetssynpunkt)

hoppas ni förstår vad jag menar. Min erfarenhet av 3x2.8m har fått mig att vilja gå ner en del i storlek. (den funkar men måste fästas ner med långsidan mot vinden för att bli hanterligare...)

EDIT: tror att kurvor blir mycket viktigare på 3x3 och uppåt....

BZ/

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg