Billig, enkel och lätt tarp/presenning?

rusta vikt

Martin,

Jag har fäst 4 x 2.5m nylon linor i respektive hörn på min presenning. Totalt väger presenning med linor 725g.
 
Synd att jag inte var hemma i Sverige, har stark plast pa rulle som dessutom ar genomskinlig och vager ungefar dubbelt sa mycket som konsumpaseplast. Prasslar inte som presenningar. Den ar forvandsvart stark och tejp faster valdigt bra sa man kan latt gora forstarkningar for linor med t.ex. supertejp. Jag kunde ha skickat nagra meter alldeles gratis. Nar ska du ha det? Finns nog pa byggvaruhus annars.
 
Synd att jag inte var hemma i Sverige, har stark plast pa rulle som dessutom ar genomskinlig och vager ungefar dubbelt sa mycket som konsumpaseplast. Prasslar inte som presenningar. Den ar forvandsvart stark och tejp faster valdigt bra sa man kan latt gora forstarkningar for linor med t.ex. supertejp. Jag kunde ha skickat nagra meter alldeles gratis. Nar ska du ha det? Finns nog pa byggvaruhus annars.

Låter ju som ett alternativ! Det kanske är vanlig "byggplast" (som även lleberg tipsade om). Om man kan tejpa på vävtejp som förstärkning och fästen så kan det ju definitivt funka.

Bakgrunden till att jag letar är att jag är sugen på att sätta ihop ett riktigt billigt och lätt paket för att kanske skriva om det på Fjäderlätt. Och för eget bruk också (myggsäkra vindtåliga lättviktstält är oftast overkill för mig, och de gånger de inte är overkill kan jag låna).

Det är därför jag vill hitta en lösning som vem som helst kan få till utan specialkällor eller symaskin. Så du behöver inte skicka - det är fusk :)
 
Attans va kul

Du Martin... det där är ju en ypperligt bra ide. Helt i linje med vad jag gillar... lätta prylar som inte kostar skjortan å femit.

Vad har du tänkt kring kök? - blir det ett ved/spritkök?
Biltema hade förr mindre pressar men de har ju utgått... press om 2.5x3m kommer man långt med att bo under. sovsäcken är väl det dyraste av prylarna... eller tänker du skippa säck och göra själv av julas duntäcken :)

BZ/
 
Hittade en kevlarförstärkt undertaksplast på rulle, tejp fäster och den går att klistra samt sy. Fanns bara en provbit hos min byggmatrerialleverantör men jag har beställt en rulle så får vi se om både logtaket och packningen kan bli nöjdare.
 
Vad har du tänkt kring kök? - blir det ett ved/spritkök? ...
sovsäcken är väl det dyraste av prylarna... eller tänker du skippa säck och göra själv av julas duntäcken ...

Njae, vedeldat är kanske lite för bökigt. Jag vill att det ska vara simpelt utan att vara "bushcraft". Men i och för sig är ju en lösning att förlita sig på brasa.

Biltema har ett tubmonterat gaskök för en dryg hundring, och billiga stormkök att låna kastruller från är ju också ganska lätt att få tag på.

Sovsäck kan man ju hitta ganska billigt, och den kan ju få väga lite om resten är lätt.

Men ännu så länge är det lätta paketet mest en idé att bolla omkring. Presenning har jag dock nytta av i min egen utrustning redan nu.
 
Njae, vedeldat är kanske lite för bökigt. Jag vill att det ska vara simpelt utan att vara "bushcraft". Men i och för sig är ju en lösning att förlita sig på brasa.

Biltema har ett tubmonterat gaskök för en dryg hundring, och billiga stormkök att låna kastruller från är ju också ganska lätt att få tag på.

Sovsäck kan man ju hitta ganska billigt, och den kan ju få väga lite om resten är lätt.

Men ännu så länge är det lätta paketet mest en idé att bolla omkring. Presenning har jag dock nytta av i min egen utrustning redan nu.

Inte meningen att det ska va bushcraft... tänkte att combon funkar bra (ved/sprit)

Ska kolla på lokala alltiallobutiken hemmavid... de brukar ha bra press i rätt storlekar och olika viktklasser. Du är ju i sthlm-området så en tur ut på Värmdö är väl inga problem va? (har inget med butiken att göra men Brisak heter den... har allt från skit till topp-prylar)

BZ
 
Någon som testat att klippa ut egna bitar ur presenningen och fixat kanterna på något sätt, typ stryka, elda, limma eller dylikt?

Biltemas 90 gram /m2 är ju inte så tungt menar jag och så kan man skära till exakt så mycket man behöver utifrån egen längd etc.
 
Det som jag gillade med DD's tarp var fästpunkterna. Men nu ser plöstligt Alpkits variant intressantare ut.

Tarp7.jpg

DD Tarp



Off-topic; Om du ska sätta ihop ett helsvensk lättviktspaket i budgetklassen, vad sägs om det här tältet? 2 personer, 1.5kg, 1700kr.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg