Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

Det var en överraskning, varför har inte SJ kunnat släppa biljetter hela vägen då man önskar resplus pga risk för förseningar till Stockholm (vilket ju hänt förut). Ett år blev det lokfel på X2000 bara en km från Gbg Central. Vi hann bytet i Stockholm med andan i halsen den gången tack vare att nattåget även det hade försenad avgång.
Det är verkligen jättedåligt att olika sträckor släpps vid olika tillfällen. Jag har råkat ut för att nattåget har blivit slutsålt under tiden som det inte gick att få anslutningsbiljetter. Vid det tillfället var det SJ på båda sträckorna.

Med tanke på hur ofta tågen är försenade så vill man ju inte riskera att inte komma fram eller behöva köpa nya biljetter för delar av resan.

Norrbotten-Stockholm går att boka så problemet är nog tågen mellan Stockholm och Göteborg.

Kollar uteslutande på sträckan sthlm-umeå för att undvika att banarbetet gbgsthlm strular till det. Kan tyvärr fortfarande inte boka kupé för djur på nattåg i augusti så problemet för trådstarten kvarstår.

Jag har varit i kontakt med både SJ och Trafikverket idag, och de pekar på varandra. Jag noterar att nattågsbiljetterna från Stockholm försvinner och blir dyrare framför ögonen på oss när vi inte ens får en chans att boka anslutningen till Stockholm. Att boka två resor separat blir betydligt dyrare och man missar Resplus för att garantera hela resan, förseningar mellan Göteborg och Stockholm är inte heller de ovanliga. Jag reser den sträckan minst en gång i månaden och förseningar är mer än vanligt än ovanligt.

Jag har varit i kontakt med både SJ och Trafikverket idag, och de pekar på varandra.
Läser i DN idag om att Trafikverket har använt ett nytt planeringssystem som de haft stora inkörningsproblem med. Inte för att upplysningen hjälper någon, men det försiggår mycket bakom kulisserna som vi resenärer inte får veta. I varje fall inte direkt.

KÖR BIL och är ni ˋmiljömedvetna ´tar det några dagar nå till norrland med billigare elbilar.
Man får samåka i full bil om man kan.
Vandra där ni bor ist tar flera år tills alla problem är lösta i värsta fall Aldrig,

Läser i DN idag om att Trafikverket har använt ett nytt planeringssystem som de haft stora inkörningsproblem med. Inte för att upplysningen hjälper någon, men det försiggår mycket bakom kulisserna som vi resenärer inte får veta. I varje fall inte direkt.

Så är det. Satt i telefonkö till SJ i fyra timmar innan jag blev klickad, har inte heller fått någon kontakt via mail eller messenger. Har snurrat på deras AI-chatt ett par gånger och en gång blev jag faktiskt vidareskickad till en människa som informerade mig om att de har löpande kontakt med Trafikverket angående banarbete osv. Jag frågade om man kanske inte även skulle unna sig löpande kontakt med resenärerna men då avslutades chatten utan att jag fick möjlighet att spara chattloggen. Såatteh... ja.

Har lyckats få tag i sittplatser till Umeå nu, försökte att förlänga bytestiden i Sthlm till att vara mer än 20 minuter. Det gick inte att göra om man ville ha resplus-garantin då det i nuläget inte fanns några anledningar till att tro att tåget mellan gbg-sthlm skulle vara sent då en fredag kväll i augusti.......🤡

Kommer att uppdatera den här tråden efter turen med hur det gick med resandet.

KÖR BIL och är ni ˋmiljömedvetna ´tar det några dagar nå till norrland med billigare elbilar.
Man får samåka i full bil om man kan.
Vandra där ni bor ist tar flera år tills alla problem är lösta i värsta fall Aldrig,

Vore grymt men har varken råd med elbil eller har möjlighet att ställa bilen i Umeå när jag ska avsluta i Abisko.
Vandrar redan där jag bor, som jag har sagt tidigare så har jag tagit en längre semester för att just kunna åka lite längre bort så det är ganska bestämt att det blir Norrland som trådstarten säger, rekommenderar en annan tråd för de som vill diskutera annat.

På den gamla ˋgoda tiden´då SJ fungerade OK kunde man för en rimlig ersättning sätta bilen på tåget och hämta ut tex i Umeå köde till Nordkap och sedan till GBG.
Förra året mötte jag 4 Finska ungdomar som kört från Helsinki till Abisko pga Covid- 19 mistänker att det ej kostade mer än 4 tåg biljetter att köra 1P i bilen rekomenderade jag ej.

På den gamla ˋgoda tiden´då SJ fungerade OK kunde man för en rimlig ersättning sätta bilen på tåget och hämta ut tex i Umeå köde till Nordkap och sedan till GBG.
Förra året mötte jag 4 Finska ungdomar som kört från Helsinki till Abisko pga Covid- 19 mistänker att det ej kostade mer än 4 tåg biljetter att köra 1P i bilen rekomenderade jag ej.
Korrekt, servicen med biltåget som bl a gick direkt från Göteborg till Luleå var enastående och något vi utnyttjade flera år. Att ställa bilen på vagnen, inta sovkupén på samma tåg och vakna upp i Luleå där man kunde ta bilen och köra vidare i norra Sverige eller som i mitt fall ex Lofoten var en suverän service. Verkligen synd att SJ inte har kvar den servicen.

• Gilla
Reactions: hsp
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 238
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16
niklaz Nattåg Sthlm - Murjek 26-27 juli 2008 inställt Fjällvandring 31
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg