SJ.se är inte längre rätt destination för att få besked om eller påverka dessa frågor (och för att få tag på de eftertraktade nattågsbiljetterna när de släpps är tipset att gå till Vy direkt). SJ är här blott en försäljningsagent som inte har något ansvar för själva trafiken. Ska det sedan bli någon bättring när det gäller banunderhållsstörningarna måste det till någon slags opinion mot Trafikverket. På så vis var det enklare när SJ stod för alltsammans. Instinkten att rikta frågorna till dem nu är begriplig, men leder fel.
Med det sagt är tåg ett överskattat färdsätt eftersom det är så känsligt för störningar. Ett vanligt vägarbete stoppar ju sällan all trafik. Det är visserligen en särskild känsla att kliva ombord på nattåget mot fjällen med tung ryggsäck och full av förväntningar, men i andra riktningen är tågromantiken som bortblåst, en väldigt lång resa när man bara vill hem.
Med det sagt är tåg ett överskattat färdsätt eftersom det är så känsligt för störningar. Ett vanligt vägarbete stoppar ju sällan all trafik. Det är visserligen en särskild känsla att kliva ombord på nattåget mot fjällen med tung ryggsäck och full av förväntningar, men i andra riktningen är tågromantiken som bortblåst, en väldigt lång resa när man bara vill hem.