Ett tilläg vore bra
Tja 300 m cykelbana på fel sida vägen i en småby, ja då kör jag på vägen och därmed basta.
Tja, under förutsättning att cykelbanan är i cykeldygligt skick... Vilket är en sällsynthet. Ofta ligger det grus, glassplitter etc på cykelbanorna cykeldäcken får lättare punktering än bildäck enligt min erfarenhet... Vintertid plogas sällan cykelbanorna och gatubelysningen lyser upp vägarna, men inte cykelbanorna 2 m vid sidan av vägen. Därmed är cykelbanorna oanvändbara för cyklister - även med Nokian 296 Extreme både fram och bak...
Därtill bör ju cyklebanorna löpa smidigt för cyklisten och inte byta sida om vägen vid var och varannan korsning.
Som nämdes i ett tidigare inlägg så bör en cyklist ligga ca 1 m från vägkanten - för sin egen säkerhets skull 8samt för att slippa onödiga punkteringar).
Grejen är att många cyklister och fotgängare är anarkister men det förstår tyvär inte billister samt traffikplanerare. Vad traffiklagstiftarna beträffar, så har de knappast suttit på en cykel sedan de fyllde moppe. Därför tvingas vi cyklister att bete oss så som vi gör.
/Niklas
nermander; sa:Många av de farliga situationer som uppstår beror till syvende och sist på en och samma anledning: Trafik med avsevärda skillnader i hastighet samsas på samma körbana.
Som bilist hamnar man ofta i situationer där alternativet är att köra om en cyklist trots möte eller tvärnita och få bilen bakom i häcken. Men detta gäller inte bara cyklister, det gäller även traktorer, grävmaskiner och andra fordon som kör relativt långsamt. Fast där har man sällan alternativet att köra om (för det är för trångt), men de syns å andra sidan oftast bättre är cyklister.
Många av de cyklister som cyklar på körbanan istället för cykelbanan 2 meter bredvid brukar motivera detta med att på cykelbanan går det en massa fotgängare som de får väja för.... Så istället cyklar de alltså på körbanan så att bilisterna får en massa cyklister att väja för?
Tja 300 m cykelbana på fel sida vägen i en småby, ja då kör jag på vägen och därmed basta.
nermander; sa:Det är ju faktiskt så att cyklister är en av de trafikantgrupper som faktiskt är skyldiga att färdas på cykelbanan eller så långt till höger som möjligt (TF, 3 kap, §§6-7).
Tja, under förutsättning att cykelbanan är i cykeldygligt skick... Vilket är en sällsynthet. Ofta ligger det grus, glassplitter etc på cykelbanorna cykeldäcken får lättare punktering än bildäck enligt min erfarenhet... Vintertid plogas sällan cykelbanorna och gatubelysningen lyser upp vägarna, men inte cykelbanorna 2 m vid sidan av vägen. Därmed är cykelbanorna oanvändbara för cyklister - även med Nokian 296 Extreme både fram och bak...
Därtill bör ju cyklebanorna löpa smidigt för cyklisten och inte byta sida om vägen vid var och varannan korsning.
Som nämdes i ett tidigare inlägg så bör en cyklist ligga ca 1 m från vägkanten - för sin egen säkerhets skull 8samt för att slippa onödiga punkteringar).
Grejen är att många cyklister och fotgängare är anarkister men det förstår tyvär inte billister samt traffikplanerare. Vad traffiklagstiftarna beträffar, så har de knappast suttit på en cykel sedan de fyllde moppe. Därför tvingas vi cyklister att bete oss så som vi gör.
/Niklas