Med risk för upprepning efter att inte läst hela tråden: att många dör på mt blanc beror till stor del på den enorma besöksfrekvensen och att berget attraherar många totala nollor. Med totala nollor menar jag inte bara oerfarna, utan folk med värdelöst omdöme och fel inställning. Jag tycker OT signalerar gott omdöme och bra inställning. Så tillvida är chanserna goda att det kan bli bra. Med research, lite övning, ödmjukhet inför väder, mm så kommer de inte att vara de farligaste på berget.
Word. Man får dock även komma ihåg att statistiken brukar omfatta hela området och inte bara själva Mt Blanc. Det finns en j-a massa roliga och farliga saker att pyssla med där, inklusive skidåkning, som också fastnar i statistiken. Johns poäng är dock fortfarande fullt giltig eftersom Chamonix i stort drar till sig diverse tokstollar. En gång var jag tvungen att, med visst besvär, övertala ett par italienska skidåkare, sedvanligt klädda i jeans och designbrillor, att det faktiskt är en ganska dum idé att åka ned åt vänster från kammen nedför Midi...
Sen kan man ändå fråga sig: varför mt blanc? Med mycket folk, köer, hög höjd och objektiva faror kanske det är mindre kul än andra berg. Alperna är fullt av spektakulära men kanske lite säkrare berg, liksom norge.
Word x2. Visst är det en topp många gärna vill ticka av, fullt förståeligt, men man bör kanske se det som något man "förtjänar" efter att ha skaffat sig nödvändig kunskap på andra berg. Sedan tar det ju bort en stor del av upplevelsen att behöva trängas på berget. Jag har själv aldrig ens övervägt att ge mig upp på sommaren just av anledningen att jag inte vill köa upp på ett berg.
Förresten, John, var det möjligtvis du som genade över min tomt häromveckan?
Läser man SACs (Schweizerische Alipn Club) statistik är det nog inte så., siffrorna säger.
Få bergsguder omkommer eller är inblandeade i olyckor. Förhållandevis få Inhemska 'amatörer' likaså.
Utlänningar är överrepresenterade i de svåra olyckorna.
Jag vet inte om Bergsguidens erfarenhet kompenserar en lägre risknivå så att faktiskt fler kommer upp. Däremot är det en större chans att de kommer hem.
Enligt
http://www.chamonix.com/pdf/climbing-mont-blanc.pdf lyckas 50 % av toppförsöken med guide och 33 % utan.
Till trådskaparen: Om ni är fast beslutna att ge er på Mt Blanc tycker jag att ni ska spendera lite tid i Chamonix innan ni ger er på bestigningen. Ni behöver ändå acklimatisera er inför toppförsöket så se då till att skaffa er så mycket kunskap ni bara kan. Tänk på att teoretisk kunskap måste praktiseras många gånger för att det ska sitta i ett skarpt läge. Om ni ger er på toppen mitt i högsäsongen kommer ni förmodligen få sällskap av uppemot 400 andra på vägen, så då känns det inte överdrivet viktigt med en guide. Dock är det mycket viktigt att veta hur ni ska hantera oväntade situationer, såsom väderomslag, samt vara tillräckligt utrustade för det. Tänk också på att kroppen kommer att reagera på höjden och det är definitivt nyttigt att ha upplevt det någon gång innan, genom att t.ex. klättra andra toppar på hög höjd och övernatta i någon hytta (typ Cosmiquen).