Inte för att det här ska bli en upprepning av "Vad är acceptabel risk"-tråden. Men konsekvenser av ett worst-case-scenario av vilken händelse som helst kan vara döden. Eller kör ni era barn till skolan tills dom är 30 år gamla? Innan man är trettio är man nämligen en stor fara i trafiken, borde för sitt eget liv och andras.
Att promenera lite i uppförsbackar kräver starka ben, att göra det på Mt Blanc kräver dessutom sunt förnuft.
Visst kan man drunkna i en vattenpöl. Det har hänt, men är synnerligen osannolikt. Inget man behöver tänka på bara man går på gatan efter regn. Men nu dör det ett antal varje år på MB. Risken där är reell och något man bör beakta. De flesta som dör är dåligt förberedda, dåligt utrustade och har gått när guiderna stannat nere. Två ggr har jag mött killar i shorts och gympadojjor i alperna som trodde det bara var att ge sig ut. En gång var det skarpt läge och killen var nära att ramla ner och få stenslag. Vi räddade honom. Det får en att bli mer ödmjuk och mindre benägen att säga till nybörjare "Bara kör".
Klart jag inte skjutsar mina barn överallt. Men innan de får åka själv ser jag till att de har rätt kunskaper, risktänkande och vana. Få skulle ge sina barn en cykel och säga "Ut i trafiken och öva bara."