Åh, blir alldeles lycklig av att titta på dina bilder! Men måste erkänna att jag på ett sätt blir ännu mer förvirrad. Hur många vägar finns det egentligen upp till den där toppen..?
Om jag förstått det rätt är Dome de gouter" den vanligaste? (Och lättaste?) Den som går via Goeterhyttan och där man passar den lite farliga stenrasrännan Colur-ngt?
Sedan klargör dina röda trådar en del när det gäller övriga leder.
Miage Bionassi-vägen är alltså till stor del en kamvandring? Blev ivf mycket inspirerad till den. Såg härligare ut än några andra bilder jag sett från Mont Blanc. (Men kanske säger mer om fotografen än om vägarna...) Om man bara hux flux kunde få en rejäl dos ledklättringsvana (som jag tyckte att det kändes som krävdes)...
Så är Tacul den med risk för lavin. Och det kan jag nästan se där på en av dina bilder. Riktigt fin bild med soluppgången för övrigt.
Brenvapelaren - knappast något för mig med den isklättringstraversen...
Tacul Maudit väst - rakt upp typ verkar det som. Kanske inte den lättaste vägen? Ser smått galet ut att åka skidor ner.
Eller vilken väg skulle du rekommendera, du som testat de alla?
Ang råd om att ha guide ett par dagar. Är det inte i så fall lika bra att ha med denna upp på toppen? Betalar man inte per dag? Annars känns det som om det kommer bli i stort sett samma som de övningar vi hade under kursen jag gick i somras (stegjärnsteknik, sprickräddning och sånt). Kan väl visserligen vara i behov av repetition, men är väl ännu säkrare att ha mer personen upp?
/Sara, som ja, gillar berg väldigt mycket.