Man kan tälta nedanför
Refuge Cosmique. Det brukar bli som ett tältläger där nere. Annars är Cosmique-hyttan jäkligt fin att bo i.
Vill ändå bara höja ett varningens finger för
Tacul . Den är visserligen är en utmärkt acklimatiseringstopp då den ligger bra till och får anses rätt okomplicerad
MEN normalvägen är ordentligt exponerad för laviner/seracer. Någon vecka efter att jag varit på Tacul 2008 så
dog 8 människor i en lavin och detta är inte enda gången liknande incidenter inträffar där. Själv var jag helt grön och oinsatt i detta när jag besteg toppen och hade inte kunskap att bedöma eventuella faror. Hade någon talat om för mig innan så hade jag i alla fall kunnat överväga själv ifall jag ville utsätta mig för detta eller inte. Nu vet du iaf hur det ligger till!
Avslutningsvis kan jag bara inte låta bli att rekommendera
Gran Paradiso 4061 möh i Italien, ett par timmars bilfärd från Chamonix. Gå via Chabod-hyttan som är jättemysig (italian style
) Trekkingen upp till hyttan från parkeringen är också väl värd besöket bara den. Läs på ordentligt innan eller ta en guide. Leden upp är skapligt fri från objektiva faror men det finns några rejäla glaciärsprickor att passera! Har man som mål att göra Mt Blanc så är detta dessutom en utmärkt acklimatisering.
//B