Nu har jag fått hem Crusadern och jämfört dess Cyklops III storlek 3 med Cyklops II på mina två Vulcansäckar, en storlek 3 och en storlek 4. Jag är 183 cm. Spelar inte stor roll om jag tar 3:an eller 4:an, men tycker hårfint att 3:an sitter bäst. Får väl se om det blir någon skillnad på Crusadern vad gäller hur långt ner på höften den hamnar.
Ryggplattan sitter högre upp, närmre överkanten på Cyklops III Vinkeln till fästena på axelremmarna blir annorlunda, mjukare rundning när axelremmarna spänns.
Åtdragarna längst ner på säcken, där säcken dras åt mot ryggen är annorlunda. På mina Vulcan finns ett fäste på säcken under sidofickan och ett fäste på höftbältet. På Crusadern sitter ett fäste på säcken under sidofickan, sedan löper spännremmen genom en ögla på höftbältet och tillbaks till säcken och en bit innanför läget för sidofickan och högre upp än det andra fästet.
Axelremmarna är mer skurna i kurvaturen, så de kommer längre ut nertill på kroppen.
Det är det tydliga förändringar jag kan se nu vad gäller bärsystemet.
Nu dags att börja modda säcken och anpassa den till hur jag vill ha den för vandringar med kåtan. Bort med bottenavdelare och bort med den långa ficka som sitter vertikalt bak inne i säcken (finns tre lockfickor), bort med och kapa massa remmar och tillföra några nya osv. Kommer att bli bra, de extra 10 litrarna är precis vad som behövts för att få lite lättare att packa första tiden på längre vandringar med kåtan. Det höj- och sänkbara locket kommer också att bidra, om jag nu gillar det. Nya prylar kommer jag inte att tillföra. Första användningen blir snart, påsken och veckan därefter
Raskesven