Bergans Kompakt Light 3

Se gärna min recension av Bergans Compact Light 3. Jag tycker tältet är ett rymligt 2-mans tält, möjligen 2 vuxna+1 barn. Tältet har bredd 160cm i huvudändan som nära på alla 3-mans tält idag (vilket i sig är trångt inte minst med tjocka uppblåsbara liggunderlag som är kring 60cm breda), men skrår ner till 120cm bredd i fotänden.
Skall man sova 3 vuxna på 160cm bredd tycker jag bara symmetriska tält fungerar (typ Hilleberg Keron3/Kaitum3), dvs raka gavlar och separata ingångar som gör att personen i mitten ligger skavfötters.

Jag köpte ett Bergans Compact Light 3 som ersättare för ett pensionerat 3-mans tält, men har nu uppgraderat mig till ett Compact Light 4 för de tillfällen vi är 3 vuxna i samma tält (bilr ett ganska rymligt 3-mans tält men bara 300g tynge än Compact Light 3)

Se gärna min recension av Bergans Compact Light 3. Jag tycker tältet är ett rymligt 2-mans tält, möjligen 2 vuxna+1 barn. Tältet har bredd 160cm i huvudändan som nära på alla 3-mans tält idag (vilket i sig är trångt inte minst med tjocka uppblåsbara liggunderlag som är kring 60cm breda), men skrår ner till 120cm bredd i fotänden.
Skall man sova 3 vuxna på 160cm bredd tycker jag bara symmetriska tält fungerar (typ Hilleberg Keron3/Kaitum3), dvs raka gavlar och separata ingångar som gör att personen i mitten ligger skavfötters.

Jag köpte ett Bergans Compact Light 3 som ersättare för ett pensionerat 3-mans tält, men har nu uppgraderat mig till ett Compact Light 4 för de tillfällen vi är 3 vuxna i samma tält (bilr ett ganska rymligt 3-mans tält men bara 300g tynge än Compact Light 3)

Jag har redan läst din recension Smux, flera ggr om :)
Var nog tack vare det som jag slog till med ett Bergans, iaf lite. Kollade på Hillebergs osv men hade svårt att motivera ett tält i den prisklassen. Och det här verkar som en bra kompromiss!

Jag köpte ett Bergans Kompact Light 3 (av smux) nu innan sommaren och är överlag mycket nöjd med tältet. Jag och min fru vandrade West Highland Way under 10 dagar i Skottland och det stod emot både regn, blåst och knott.

Vissa nätter trodde vi att tältet skulle lyfta eller blåsa bort i den hårda blåsten, men det stod kvar lika säkert som en fyr ute på Smögen i en höststorm. Vissa nätter regnade det rätt så ihårdigt, men tältet höll tätt. När man på morgonen gick ut i absiden och nuddade yttertaket, så blev man lite blöt av kondensen, men om man hukade sig lite slapp man det problemet. Likaså är det lite svårt att få riktigt spänn på innerduken nere vid fotändan, det blir lätt att den slakar lite och att det då blir kondens på fotändan av sovsäcken.

Nu för några veckor sedan gick jag och yngste sonen en tredagars hike uppe vid Höga kusten (Höga Kusten Hike kan rekommenderas) och det var lagom stort för två personer (precis som under Skottlandsvandringen). Tror att det hade blivit lite trångt med tre personer i tältet. Förstår inte varför tältmakare envisas med att sy tält som smalnar av i fotändan, men det har väl något med aerodynamiken att göra.

Har haft samma funderingar som många i denna tråden angående varför tältduken verkar vara mindre på ena sidan av tältet. Det är ju nästan som man har snubblat in i och ut ur absiken ett antal gånger pga att spännbandet har gått lite för högt på ingångens högersida. Man blir ju lite försiktig och vill inte gärna dra sönder tältduken pga att man försöker spänna åt i de små kopparna, men nästa gång vi är ute och vandrar så ska jag nog försöka dra åt för kung och fosterland.

Överlag är vi mycket nöjda med tältet. Skulel dock slippa ett av de drygt tree kilona som tältet väger, men då får man gå upp i prisklass (läs: Hilleberg et al) och det var vi inte så intresserade av. Får se om det blir så att vi kompletterar med ett lättare Hilleberg i framtiden.

Överlag är vi mycket nöjda med tältet. Skulel dock slippa ett av de drygt tree kilona som tältet väger, men då får man gå upp i prisklass (läs: Hilleberg et al) och det var vi inte så intresserade av. Får se om det blir så att vi kompletterar med ett lättare Hilleberg i framtiden.

Svårt att plocka bort 1kg och fortfarande få ett motsvarande robust och rymligt 2-manstält med GT-absid. HB Nallo2GT väger bara 0,5kg mindre än Bergans Compact Light 3, dessutom mindre i storlek.
HB Anjan 2GT kapar vikten med ett drygt kg, men det är ett tält med lite andra egenskaper.
Ett komplement kan dock vara HB Nallo2 eller Arctic Alpine Design WBT2 (utan GT) för kortare 2-mans turer med mindre packning, eller lyxigt en mans boende.

Själv bär jag mitt HB Nammatj 2GT när vi är två personer som väger 3,6kg;)

Senast ändrad:
Svårt att plocka bort 1kg och fortfarande få ett motsvarande robust och rymligt 2-manstält med GT-absid. HB Nallo2GT väger bara 0,5kg mindre än Bergans Compact Light 3, dessutom mindre i storlek.
HB Anjan 2GT kapar vikten med ett drygt kg, men det är ett tält med lite andra egenskaper.
Ett komplement kan dock vara HB Nallo2 eller Arctic Alpine Design WBT2 (utan GT) för kortare 2-mans turer med mindre packning, eller lyxigt en mans boende.

Själv bär jag mitt HB Nammatj 2GT när vi är två personer som väger 3,6kg;)

Vi får nog leta efter andra saker att minska ner på vikten med. Märkte när vi vandrade i Skottland att vi hade alldeles för mycket onödigt med oss. På turen vid Höga kusten hade vi tänkt efter lite mer noga när vi packade. Nästa gång blir det nog ännu bättre när det gäller packningen. Ett rejält tält som man kan lita på behöver man och Bergans är ett sådant tält.

Berganstältena iaf Light versionerna har stånghållare som rymmer två tältbågar och stångkanalerna också - har inte provat eller inhämtat info från Bergans om detta
men antar att det är som med Hillebärgtältena att man kan ha dubbla stänger.

Hilleberg rekomenderar iaf detta om man nu riskerar extrema vindar vid högfjäll/platå verksamhet.

Det ska bli roligt att använda tältet på allvar nu i höst.
Blir inget fjäll men väl i låglandet, ska bli roligt!

Jag har använt tältet i 30+ nätter nu och är överlag väldigt nöjd med tältet.

Den enda riktigt stora missen jag kan hitta är öppningen. Jag har inte kommit underfund med hur jag ska spänna upp duken så att dörren är öppen. Rullar jag upp och fäster i det låga fästet som finns så sitter den dåligt. Det skulle fungera mycket bättre ifall fästet var ett par decimeter högre upp eller löst på något annat sätt. Har jag missat hur man gör?

Jag har använt tältet i 30+ nätter nu och är överlag väldigt nöjd med tältet.

Den enda riktigt stora missen jag kan hitta är öppningen. Jag har inte kommit underfund med hur jag ska spänna upp duken så att dörren är öppen. Rullar jag upp och fäster i det låga fästet som finns så sitter den dåligt. Det skulle fungera mycket bättre ifall fästet var ett par decimeter högre upp eller löst på något annat sätt. Har jag missat hur man gör?

Instämmer. Designen på öppningen är inte riktigt genomtänkt. Har också haft problem med att försöka fästa den ihoprullade öppningen, men fästena känns inte riktigt rätt placerade i höjdled.

(...) Den enda riktigt stora missen jag kan hitta är öppningen. Jag har inte kommit underfund med hur jag ska spänna upp duken så att dörren är öppen. Rullar jag upp och fäster i det låga fästet som finns så sitter den dåligt. Det skulle fungera mycket bättre ifall fästet var ett par decimeter högre upp eller löst på något annat sätt. Har jag missat hur man gör?
Verkar vara en miss som gäller Helsports tält generellt. På min Ringstind SL utgörs dörrfästena av korta tygband med små icke-åtdragbara klämspännen i ändarna, med alldeles för stor omkrets i knäppt läge för att hålla det hala tyget på plats. Jag bytte omedelbart de löjliga spännena mot små åtdragbara diton (finns i varje syaffär). Det räckte gott i mitt fall, ett ännu enklare alternativ vore att byta ut hela tygbandet mot ett enkelt kort skosnöre som man syr fast i dess mittpunkt och bara knyter över det hoprullade tyget. Blir ännu bätre friktion så dörrtyget håller sig kvar där det ska, men sliter nog lite mer på tyget än lösningen med åtdragbart spänne.

Jag har tagit ett par klädnypor som komplement och använt för att sätta upp öppningen, inne i tältet har jag satt 5mm nylonsnöre i taket fungerar fint att hänga upp primus lampan i och att hänga upp lättare kläder.

Jag har tagit ett par klädnypor som komplement och använt för att sätta upp öppningen, inne i tältet har jag satt 5mm nylonsnöre i taket fungerar fint att hänga upp primus lampan i och att hänga upp lättare kläder.

Ska också sätta upp torklinor, men blir nog med OD Green Paracord. FTW! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
sunderlux Bergans kompakt Bo och sova 25
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
Kasase Bergans Trillemarka erfarenheter? Bo och sova 1
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg