• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bensinsnålaste vägen?

okej.
<klipp>

Sedan tango: då jag själv haft bmws så vet jag precis hur dem arbetar och att köra i 50 på högsta växeln är ju bara idiotiskt, som du säger så orkar den inte det = den drar mer soppa för att försöka jobba, prova att växla ner en växel när du kör 50 så kan jag nästan garantera att du sparar bränsle, för det där körskolorna och alla professorer säger om att man alltid ska köra på högsta växeln är rent skitsnack, det beror helt på bil, På mors saab kan man minsann köra på högsta växeln i 50 om man vill det precis som man kunde på min 06as bmw, men tro fan att den går tungt och drar mycket soppa, går man istället ner en växel så drar den mindre soppa, blir piggare. Medan på min dieseljeep jag har nu så kan jag utan problem ligga i 50 på högsta växeln, men såfort jag kommer till en backe så växlar automatlådan ner till 4an eftersom den inte orkar dra upp mig för backen på 1100rpm, trots att det är en diesel.

Jag hoppas inte någon tolkat mina inlägg som att jag kör 50km/h på 5:ans växel med mina bilar för det är inte det mest bränsleekonomiska - när trafiken medger så håller jag ett öga på monentanförbruknignsmätaren och försöker få mer förbrukningen och på båda mina bilar så är 4:ans växel mest ekonomisk i 50km/h.
Jag har tagit mej till jobbet utan att använda bromspedalen förrän på jobbets P-plats men då har jag haft lite tur vid trafikljus-korsningarna. Ingen av mina bilar har bromskraftåtervinning, vilket jag antar dina lastbilar har, så bromsa är ren bränsleförlust för mig. Tror X3 var första BMW-modell med detta - ett slags "kondensatorer" i trösklarna som laddas vid bromsning. På lsatbilar finns väl även mer hydrauliska dito.
Sen bör man komma ihåg att man måste bromsa rejält någon gång då och då på personbilar - fjuttbromsar man så används mest frambromsarna och om man har skivbromsar bak som sälla får jobba kan kolvarna "rosta fast" så man bör motionera sina bromsar emellanåt med en kraftig inbromsning där det är säkert att göra så.

Nu är vi väl farligt nära att man på utsidan inte ska prata om motordrivna aktiviteter men denna diskussion ska väl ses som diskussion om hur man tar sig till sin friluftsaktivitet så miljövänligt som möjligt.

/Patrik,
 
Har inte sett någon lastbil med bromskraftåtervinning utan med retarder som hjälper motorn med att bromsa ekipaget så man slipper använda hjulbromsarna. När man använder retarder eller Volvos förstärkta avgasbroms är bränsletillförseln som på moderna bilar helt avstängd men det sliter på drivdäcken.

Det där med momentanförbrukningsmätare är bra saker. Det är inte alltid självklart vilken växel som är bäst. En del nyare bilar föreslår ju en växel åt en och Tyska bilar är ju ofta väldigt högt växlade. Då kan gott och väl 60km/h vara mer bränsleekonomiskt än 50km/h.
 
DU har så rätt - bromskraftsåtervinning är tydligen stort för personbilar - en snabb googlin ger träff på flera personbilsmärken medan det är ont om träffar på lastbilar och buss men Scania har något på gång för bussar sedan 2009.

Det var däremot helt korrekt broms-assistansen jag blandat ihopa med avseende lastbilar som funnits längre.

/Patrik