okej. Sättet man ska köra i uppförsbackar är följande, accelerera något innan backen, håll jämn gas hela vägen upp och antingen har man en bil som orkar med det eller så tappar man hastighet (tanken är att det man accelererade upp försiktigt innan backen ska täcka det man isåfall tappar). oavsett om det kommer en nerförsbacke eller raksträcka ovanför uppförsbacken är oviktigt eftersom oavsett vilket av alternativen är mer ekonomiskt att accelerera i än mitt i uppförsbacken, vilket är precis vad du gör om du ska hålla jämn hastighet i hela backen och du har svag motor. att växla ner är förbjudet, men somsagt, då måste du ju ha en motor som är tillräckligt stark, har du inte det, ja, då har du inget val, för om du gasar mer och mer och hastigheten ändå sjunker fort, då går bränsleförbrukningen upp kan jag lova, mer än om du växlar.
Sedan efter alla mina mil ute efter vägarna som lastbilschaufför samt alla avsnitt med långa tävlingar som topgear har gjort har det gång på gång visat sig att motorväg är det mest ekonomiska stället att köra på, även fast den är längre, du slipper hamna i köer, slipper traktorer osv. och om du eller någon annan måste göra en omkörning så finns det dubbla filer, plus att motorvägarna oftast är jämnare när det gäller uppförs och nerförsbackar eftersom dem är nergrävda på ett annat sätt.
Sedan tango: då jag själv haft bmws så vet jag precis hur dem arbetar och att köra i 50 på högsta växeln är ju bara idiotiskt, som du säger så orkar den inte det = den drar mer soppa för att försöka jobba, prova att växla ner en växel när du kör 50 så kan jag nästan garantera att du sparar bränsle, för det där körskolorna och alla professorer säger om att man alltid ska köra på högsta växeln är rent skitsnack, det beror helt på bil, På mors saab kan man minsann köra på högsta växeln i 50 om man vill det precis som man kunde på min 06as bmw, men tro fan att den går tungt och drar mycket soppa, går man istället ner en växel så drar den mindre soppa, blir piggare. Medan på min dieseljeep jag har nu så kan jag utan problem ligga i 50 på högsta växeln, men såfort jag kommer till en backe så växlar automatlådan ner till 4an eftersom den inte orkar dra upp mig för backen på 1100rpm, trots att det är en diesel.