Jag ska köra mellan Falun och Nyköping över nyår, och när jag tittar på Google maps får jag lite olika förslag. Dels ett via Gävle och E4:an, dels ett över Västerås. Båda alternativen tar drygt 4 timmar, men däremot skiljer de sig i distans. Den första är 360km, medan den andra är på 264km. Det skiljer nästan 10 mil i avstånd.
Nu undrar jag vilken väg som är bäst om man för miljöns och plånbokens skull vill hålla ned bensinförbrukningen? Den första går ju på större och i större hastighet, medan den andra går på mindre vägar och inte lika snabbt. Med tanke på hur motorn kan tänkas få arbeta i varvantal, så vore det intressant att veta vad ni tror är bensinsnålast.
Mvh /Joel
Nu undrar jag vilken väg som är bäst om man för miljöns och plånbokens skull vill hålla ned bensinförbrukningen? Den första går ju på större och i större hastighet, medan den andra går på mindre vägar och inte lika snabbt. Med tanke på hur motorn kan tänkas få arbeta i varvantal, så vore det intressant att veta vad ni tror är bensinsnålast.
Mvh /Joel