• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bensinsnålaste vägen?

Jag ska köra mellan Falun och Nyköping över nyår, och när jag tittar på Google maps får jag lite olika förslag. Dels ett via Gävle och E4:an, dels ett över Västerås. Båda alternativen tar drygt 4 timmar, men däremot skiljer de sig i distans. Den första är 360km, medan den andra är på 264km. Det skiljer nästan 10 mil i avstånd.

Nu undrar jag vilken väg som är bäst om man för miljöns och plånbokens skull vill hålla ned bensinförbrukningen? Den första går ju på större och i större hastighet, medan den andra går på mindre vägar och inte lika snabbt. Med tanke på hur motorn kan tänkas få arbeta i varvantal, så vore det intressant att veta vad ni tror är bensinsnålast.

Mvh /Joel
 
Eftersom det är ganska förrädiskt väglag just nu gör du nog bäst i att köra väldigt försiktigt oavsett väg. Det gör nog att det inte blir så stora skillnader i hastighet vilken väg du än väljer.

Jag hade nog därför satsat på den lite mindre och kortare vägen över Västerås. Därtill är E4 mellan Uppsala och Gävle ett av Sveriges fulaste och tråkigaste vägavsnitt!
 
Beror väl även på vilken bil du har och hur tungt lastat du kör..
Har man hyffsad koll på hur man brukar ligga till i förbrukningen när man tankar och hur mycket det varierar så har man ju ett ganska klart mått om det är möjligt eller inte att det ska skilja så mycket att en väg som är 36% längre kan vara bensinsnålare..
 
Samtidigt skall man kanske inte vara dumsnål.
Med tanke på hur vädret varit den senaste tiden så är det nog skillnad på hur pass snöröjt det är på de mindre vägarna. Detta skiljer sig från kommun till kommun.
De stora/större vägarna är garanterat alltid bättre röjda (det behöver dock inte innebära att dom är bra).
Detta är något som också påverkar hastigheten och därmed bensinförbrukningen då det oftast innebär att det går ännu långsammare än hastigheten tillåter.
Jag hade alla gånger satsat på den vägen som går på störst vägar. Åtminstone när vädret är som det är.
//Peter
 
Samtidigt skall man kanske inte vara dumsnål.
Med tanke på hur vädret varit den senaste tiden så är det nog skillnad på hur pass snöröjt det är på de mindre vägarna. Detta skiljer sig från kommun till kommun.
De stora/större vägarna är garanterat alltid bättre röjda (det behöver dock inte innebära att dom är bra).
Detta är något som också påverkar hastigheten och därmed bensinförbrukningen då det oftast innebär att det går ännu långsammare än hastigheten tillåter.
Jag hade alla gånger satsat på den vägen som går på störst vägar. Åtminstone när vädret är som det är.
//Peter

Det är riktigt att ju större väg desto bättre snöröjt är det. Dock är de "små" vägarna i detta fallet även
de ganska stora. De har till stor del status av större landsväg/motortrafikled. Det är säkert ganska
välröjt och uppåkt oavsett vägval.
 
Det är riktigt att ju större väg desto bättre snöröjt är det. Dock är de "små" vägarna i detta fallet även
de ganska stora. De har till stor del status av större landsväg/motortrafikled. Det är säkert ganska
välröjt och uppåkt oavsett vägval.

Jag insåg det när jag körde en eniro. Så mitt svar var nog mer generellt ;).

I detta fallet skulle jag nog säga att svaret är ganska självklart.
Är det en större landsväg/motortrafikled så kommer medelhastigheten inte skilja sig alltför mycket i förhållande till en motorväg och därmed kommer också bensinförbrukningen vara lägre på den kortare sträckan.
//Peter
 
snabbaste med redeucerad toppfart?

Jag tror du ska välja snababste vägen och få så mycket motorväg och stora vägar som möjligt. Där kan du sedan köra den hastighet där bilen drar minst - för många moderna bilar 70-80 km/h och i detta väglaget är det sällan du hindrar alltför många i den farten. Och på motorväg eller 2-1-väg så kan ju de som har mer bråttom använda vänsterfilen.

Tänk på att planera din körning - gör det till sport att inte använda bromspedalen - dvs motorbromsa vid varje planerat stopp/hastighetssänkning.
Accelerera bestämt upp till ca 3500 rpm och hoppa gärna över en växel vid acceleration.

Har du en momentanföbrukningsmätare så håll ett öga på den, att släppa gaspedalen 0,5 cm kan sänka förbrukning utan att tappa fart.

Är du riktigt på så ta en ecodriving-kurs där du får praktisera ovanstående.

/Patrik
 
Tack for era tips. Det blev att kora over Eskilstuna. Jag tror ocksa att bensinforbrukningen ar mindre den vagen.

Jag ar i England om ni undrar over var de diakritiska tecknen tagit vagen.

Mvh /Joel
 
Jag tror du ska välja snababste vägen och få så mycket motorväg och stora vägar som möjligt. Där kan du sedan köra den hastighet där bilen drar minst - för många moderna bilar 70-80 km/h och i detta väglaget är det sällan du hindrar alltför många i den farten. Och på motorväg eller 2-1-väg så kan ju de som har mer bråttom använda vänsterfilen.

Tänk på att planera din körning - gör det till sport att inte använda bromspedalen - dvs motorbromsa vid varje planerat stopp/hastighetssänkning.
Accelerera bestämt upp till ca 3500 rpm och hoppa gärna över en växel vid acceleration.

Har du en momentanföbrukningsmätare så håll ett öga på den, att släppa gaspedalen 0,5 cm kan sänka förbrukning utan att tappa fart.

Är du riktigt på så ta en ecodriving-kurs där du får praktisera ovanstående.

/Patrik

I en lägre hastighet så lär ju den kortaste vägen också vara den snabbaste vägen...
 
"Där kan du sedan köra den hastighet där bilen drar minst - för många moderna bilar 70-80 km/h"

Det hær ær inte sant. De flesta bilar ær møjligen mappade før den hastigheten nær det gæller miljøhænsyn. Annars drar bilen mindre brænsle ju mindre man trycker på gasen. Så enkelt ær det. Om jag sænker från 80km/h till 55km/h sjunker min bils brænsleførbrukning från 0.6 till 0.45l/mil.
Luftmotståndet økar i teorin med kvadraten på hastigheten så hær finns mycket att spara. Ett tips ær att hænga på en lastbil och førsøka ligga på samma vikteffekt. Ett bra sætt att spara soppa som jag ofta anvænder vid långfærd.
/J
 
"Där kan du sedan köra den hastighet där bilen drar minst - för många moderna bilar 70-80 km/h"

Det hær ær inte sant. De flesta bilar ær møjligen mappade før den hastigheten nær det gæller miljøhænsyn. Annars drar bilen mindre brænsle ju mindre man trycker på gasen. Så enkelt ær det. Om jag sænker från 80km/h till 55km/h sjunker min bils brænsleførbrukning från 0.6 till 0.45l/mil.
Luftmotståndet økar i teorin med kvadraten på hastigheten så hær finns mycket att spara. Ett tips ær att hænga på en lastbil och førsøka ligga på samma vikteffekt. Ett bra sætt att spara soppa som jag ofta anvænder vid långfærd.
/J

Om momentanförbrukningsvisarna stämmer på mina två bilar så drar de minst på högsta växel vid ca 60-70 km/h - båda är BMW och en från 2002 och den andra lite äldre från 1994 och i någon artikel jag läste för länge sedan (finner den inte igen nu) så pratades också om de hastigheter jag föreslog som bränsleekonomiskast. Att släppa av på gasen är givetvis besparing men min bil drar mer t ex i 40 km/h på 5:ans växel än i 60km/h och dessutom i princip okörbar. Vridmomenetet räcker inte till med den utväxlingen.

Att köra på mindre vägar kan innebära fler stopp vid korsningar etc med förbrukande accelarationer. Stora vägar har ofta av-påfarter som inte behöver påverka den egna farten.

Har du en egen momentan-mätare så finner du nog snabbt din optimala fart.

Att hänga på en lastbil - menar du att ligga tätt bakom en lastbil för att den ska ta vinddraget?
Förutom att det är farligt för liv och hälsa att ligga nära och att inte hinna bromsa så äts nog alla miljöeffekter upp vid en olycka då bilarna måste repareras eller bytas ut mot nya.

/Patrik, håll avståndet och kör lugnt
 
Då har vi konstaterat att olika bilar beter sig annorlunda. Min har 1.2 liters motor vilket helt sækert påverkar. Frontytan ær också stor. Nej, jag menar att lægga sig på sækert avstånd men i samma tempo. Att acceptera hastighetsminskning i uppførsbackar gør en hel del. Sen har man aldrig tagit hænsyn till hur vægen ser ut nær man satt hastightsbegrænsningen. Om man væntar med att øka från till exempel femtio till sjuttio tills efter man ær øver ett backkrøn finns mycket att spara.