Hejsan!(Se mitt tipps i slutet) Tog mig själv i kragen och lämnade in min läckande bensin brännare på lagning(Det är sant!) i dag. Brännaren är av mässing och tillhör ett gammalt Primuskök mod71(Är det någon som vet något om detta kök vänligen maila mig!). Hittade på tippen och visst hadde det en klumpigt gjord löning, men jag förstod inte först hur någon bara kunnat kasta bort det. Använde det många gånger innan jag en dag lagade en "tre rätters" och på så vis kom till "insikt" om denna lilla "pocket-rockets" avigsidor. Lödningen täckte det som en gång varit en säkerhetsventil och nu var det gott om bensin ångor som ville ut. Ut genom lödningen! Stora eldsflammor slog upp i ansiktet och skrämde mig rejält(har inte använt det så mycket sen dess...)! Köket ser ut som en alu-variant av Optimus No.123rSVEA/CLIMBER, men har ett lock(stekpanna/tallrik)och en gryta som rymmer ca40% mer! Brännare,nyckel,handtag och det två delade vindskyddet rymms tillsammans innuti grytan. Medans jag väntade fingrade jag nyfiket på Optimus Explorer när jag såg en Climber på hyllan. Tänkte att ett sådant kommer jag inte behöva nu när jag får mitt kök lagat. Intill stod en tummad kartong med en prislapp: 100 kronor!!! För ett kök som räcker livet ut! Slog till direkt innan någon upptäckte "felet". Där fanns även Optimus Ranger köket för endast 150kr! Vi har tröttnat och glo på dom sa sevice killen när jag betalat. Så skynda för det var nog inte så många, och de har tillräcklig effekt att klara stora kastuller. FOGAS(Hamarbyfabriksv.31,tel;08-7029029) heter firman och säljer det mesta från Olympus, vackra fotogenlampor mm. Är nog rätt ensamna om att åta sig lagningar av denna typ.
Är det någon som har använt Primus mod71/Olympus Svea/Climber? Vad är din erfarenhet?
Är det någon som har använt Primus mod71/Olympus Svea/Climber? Vad är din erfarenhet?