Bemöttande som långfärdscyklist

Det är mest goda minnen. Här är några stycken.

Min första cykelsemester gick 1982 och då hade jag nog packat lite för tungt. Den gick från Kristianstad till Karlskrona. På väg från Norje till Ronneby gick kedjan sönder i närheten av Karlshamn. Den fick jag lagad hos en cykelreparatör i Karlshamn, men det tog ju lite tid förstås. När jag kom iväg var det förfärlig motvind och jag kände att det skulle bli lite jobbigt att cykla ända till Ronneby. Så fick jag syn på en plats som verkade bra att tälta på. Det låg ett hus intill, så jag knackade på för att höra om det gick bra att tälta där. Det bodde ett äldre par i huset och de erbjöd mig att sova i en stuga på tomten. Ovanpå det så fick jag nyplockade jordgubbar och inte en krona ville de ha.

Några år senare tog jag tåget till Liége och polletterade cykeln (det kunde man göra på den tiden). Väl framme uppsökte jag en turistbyrå för att höra mig för om övernattning längs den väg hade tänkt ta. Jag fick en adress till vad som skulle vara ett vandrarhem. När jag kom dit visade det sig att det inte alls var något vandrarhem utan en barnkoloni i ett gammalt slott. Föreståndaren ordnade dock ett rum åt mig och på morgonen fick jag frukost hos kokerskan i slottsköket.

Nästa natt skulle jag övernatta i Charleroi och uppsökte något som hette Info Jeune (ungefär Unginfo). Jag fick en adress till ett hotell och åkte dit. Där kunde man bara hyra på natten alternativt per timme på dagtid. Nu var det ju inte några sådana ärenden jag var ute i, så jag letade reda på ett annat hotell. Där blev tjejen i receptionen mycket imponerad av att jag cyklade (hon trodde nog att jag hade cyklat från Sverige) och erbjöd mig att ta in cykeln och ställa den i en skrubb så att den skulle stå säkert. I fortsättningen ordnade jag min övernattning utan att blanda in turistbyråer.

Ett annat minne är från 1992. Jag kom från Tyskland över gränsen till Danmark och skulle övernatta i Tønder. Vandrarhemmet var fullt, vilket man kan råka ut för i Danmark. Hela vandrarhemmet kan vara uthyrt till en kurs. Jag fick i alla fall adressen till en äldre dam som hyrde ut rum år cyklister. När jag hade installerat mig gav jag mig ut på byn för att äta. Det var tämligen öde på byn och innehavaren av matstället kommenterade att det inte är alla som bryr sig om att se fotboll. Det visade att det var den kvällen Danmark spelade semifinal mot Holland på Nya Ullevi. När jag kom tillbaka till huset satt damen, hennes vuxna dotter och dotterns vän på uteplatsen och drack vin och tittade på fotboll. Jag blev inviterad att delta och stämningen steg i takt med framgångarna på fotbollsplanen. Övernattningen kostade 95 kronor, men jag drack nog vin för hela den summan.
 
I Sverige så har jag blivit prejad av arga bilister nån gång då och då.
Och då jag helt slumpmässigt råkat passera nåt ställe med högt turisttryck så har jag väl mött nån enstaka "trött" bybo. Men som regel har det gått bra, med trevliga möten.
'Sydeuropa är som regel snällare.
Enda sura minerna jag mött utomlands var när vi råkat förirra oss in i en nationalpark med cykelförbud. Ja, en hotellportier som inte ville låta oss ställa in cyklarna nånstans också förstås.
 
utlandsturist

Jag har cyklat i Danmark, Tyskland, Finland, Tjeckien,Slovakien,Ungern, Rumänien,Bulgarien,Grekland och det är bara positiva erfarenheter speciellt Slovakien och Rumänien, nyfikna människor vart man än hamnar och ett positivt sätt mot att man cyklar.
i Sverige cyklar jag varje år långa sträckor och det är ju mest skog och åkrar och enstaka samhällen med pizzor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16

Liknande trådar