Strykarräven; sa:
Z-rest (Z-lite) är billigt, inte übertungt (ca 400 g) och ger bra komfort och värme. Kombinerat med ett tunt cellplastunderlag (50-spännarna) har man en bra kombo vintertid. En finess är att kondensen samlas i "groparna" istället för i sovsäcken, och kan skakas ur på morgonen. Riktigt praktiskt är detta om vintern, när kondensen fryser till is i groparna och således inte kan väta ned sovsäcken även om man råkar komma åt groparna innan man skakar ur liggunderlaget.
Den största fördelen med Z-rest är att det inte går sönder, vilket de uppblåsbara liggunderlagen riskerar att göra.
Jag använder ett traditionellt Fjällräven 14 mm liggunderlag i EVA, 60 cm brett, vikt 500 gram. Tycker det är ett bra liggunderlag för mig. Uppskattar bredden, det är bekvämt nog och det kan inte gå hål på av t.ex glödsprätt.
Z-rest känns sköna och lätta, men jag har hittills undvikit dem just p.g.a. vad du kallar en "finess";-)
Så här ungefär resonerar jag; jag ligger inte still när jag sover utan ligger ibland på vänster, ibland på höger sida, ibland på mage, ibland på rygg. Nå, även på ett slätt liggunderlag som mitt Fjällräven måste det ju bildas lite fukt mellan liggunderlag och sovsäck, en fukt som du menar sugs upp av sovsäcken efter hand? Men om jag ligger på vänster sida och skiftar till höger så lämnar jag det ställe där kondens bildats. Och det är inte mycket på liggunderlaget så den bör väl ånga av eftersom det är varmt där jag nyss legat och nära där jag ligger. Den kondens som möjligen fuktat sovsäckens utsida bör väl också bara förångas av min kroppsvärme, och inte sugas in genom t.ex ett vattenavvisande pertexskal, som finns på min säck? Använder själv dunsäck vår t.o.m. höst och mitt släta liggunderlag, och har aldrig upplevt att sovsäcken blivit fuktig av någon "återuppusgning" från liggunderlaget, eller några fuktproblem alls att bekymra mig över.
Det verkar inte finnas förutsättningar för samma kondensskapande med ett slätt liggunderlag som för ett med gropar, som Z-rest. Anledningen till vatten i groparna torde väl vara att vattenånga från dig kyls av nere i groparna, och då dunstar inte fukten efter hand som på ett slätt liggunderlag utan byggs sakta på. Med en vattensamling i groparna måste man ju riskera att plötsligt suga uppp en relativt stor mängd vatten under kort tid, vilket verkligen skulle blöta ner sovsäcken.
Så resonerade jag i alla fall, och jag har sett att en av annars riktigt bra recensioner för Z-rest ger lågt betyg just p.g.a. vattenansamlingen. Men det, och jag, kanske har fel?
Raskesven