Räddnings- och sjukvårdskunniga som hade tillgång till hela bilden gjorde alltså en professionell bedömning och fattade ett troligen lika professionellt grundat beslut. Jag tycker det är rätt onödigt att ha åsikter i frågan utan att veta ens bråkdelen av vad de visste när de tryckte på "action"-knappen.
andy69, jag få inte riktigt ihop det, när du som tycker det är tramsigt att varna en oerfaren frilufsare för matlagning i tältabsid och inte visar minsta tveksamhet över en deklarerat oerfaren trådstartares planer att gå Kebnekaise t o r som dagstur med en tioåring, samtidigt tycker det är resursslöseri med utryckningsinsats orsakad av någons... oerfarenhet.
Vilket vi alltså inte ens vet varit fallet.
För att få lite perspektiv på det hela:
Mina gamla vänner i TOPR, den fina ideellt grundade räddningstjänsten i Tatra, rycker av princip alltid ut, vid behov med sin helikopter. De är kloka och erfarna nog att inse, att det i realtid är svårt att dra den sortens"moraliska" gränser vissa i tråden är inne på, och att det är bättre med en utryckning för mycket än en för litet. Och då ska ni veta, att polackernas friluftsvana och "fjällvett" långtifrån når upp till svenskarnas i genomsnittsbefolkningen, men lik förbaskat vill många tillbringa sin semester i bergen utan att veta vad de ger sig in på.
Så TOPR får väldigt ofta ge sig ut efter folk som inte haft med en tillstymmelse till acceptabel utrustning eller ens ok skor, ovana barn på skolutflykt som stukat foten, fått ont i magen eller aldrig sett höga berg förr och "fastnat" inför något stup, tanter i sandaletter och tonårskillar med odödlighetssyndrom, som naturligtvis inte haft med pannlampa när de insett att de inte hinner ner före mörkrets inbrott.
De kommentarer jag hört räddningskillarna/tjejerna undslippa sig internt i sådana lägen lämpar sig inte för tryck, men att skälla ut eller moralisera över dem de undsätter finns inte på kartan.
Räddningstjänsten är gratis för alla, polacker som utlänningar, och finansieras av dels skattemedel, dels frivilliga donationer.