Jag tycker det är humor när folk säger att GPS på land är jättekrångligt och sedan i samma andetag säger att de alltid har med sig GPSen ut på sjöss. Det finns bara (än så länge) ett GPS-system och det är exakta samma vare sig du har land eller vatten under fötterna.
Jag körde en del orientering när jag var ung och blev sedan utbildad grundligt inom militären på karta då jag låg på O-plats och ledde in artilleri eller skickade spaningsrapporter. Satt många timmar i simulator och många timmar i terrängen och fick till och med en stjärna på kragen.
Jag använder på mina resor nuförtiden vanlig karta mest på dagen och för att planera etapperna. Kompassen är fortfarande med men mest för spegelns skull, det är extremt sällsynt att jag använder den för kompassfunktionens skull. Följer jag en stig eller led som man oftast gör är det sällan jag blir så förvirrad att jag glömmer vilket håll jag gick.
När mörkret faller eller sikten på annat sätt försämras kommer GPSen alltid fram. Den är oslagbar när det gäller att förflytta sig i mörker och sedan jag även skaffade karta till min GPS (det hade jag inte de första 3-4 åren) så har jag kunna förlänga mina dagar avsevärt.
Det är självklart ingen skillnad i funktion, har själv skärgårdsnavigerat med både kompass och GPS, och använder gärna GPS till sjöss, inte minst pga tillgången på ström .
...eftersom landmassan är mer varierad räcker karta till 99% av den dagliga navigationen i skogen när stigar följs. På fri fot använder undertecknad gärna kompass som stöd. GPS finns i inventarielistan som ett hjälpmedel i vissa fall som white out etc. På sommarfjället är den aldrig med, behövs inte. Då är ju även kompassen i stort sett överflödig, bärs normalt nerpackad.
...kan man inte navigera, så är steg 1 att lära grunderna... inte minst om brukaren ska få ut ngt av den fina nya prylen. Om man kan navigera och väljer bort karta och kompass så gör man ett val. Valfrihet är bra. Brukaren gör egen riskbedömning.
Saknas baskunskaperna och MTF är till ända så har man inget...val...
//J