Om man inte kan karta och kompass så har man också svårt att förstå funktionerna i GPS när det gäller planering av turer och annat, så jag tror nog att de som kan sin GPS också förstår kartan.
Jag vill nog hävda att för de flesta är det betydligt lättare kan navigera med GPS, än med karta och kompass. Speciellt under svåra förhållanden, som vid dålig sikt eller i terräng utan lättidentifierbara landmärken. Därmed inte sagt att alla kan hanterar en GPS. I början såg jag själv mest en GPS som ett komplement till karta och kompass, men jag har senare insett att den innebär en otrolig frihet. För mig är sällan orientering huvudsyftet med att vara ute i naturen. GPS:en gör att jag kan koncentrera mig mer på att: bedöma is, leta svamp, fotografera eller vad som mest intresserar mig för tillfället. Den medger också intressantare vägval, där jag annars skulle behövt välja mer defensiva vägar för att säkert hitta rätt.
Själv kommer jag inte överge karta och kompas på ett tag. Kartan har ofta bättre upplösning och överblick. GPS har lite för dåligt driftsäkerhet ännu. Men tekniken går framåt. Hur länge dröjer det tills den analoga kompassen känns lika obsolet som en reservskidspets? (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40172)