Behövs det två sockor i kängorna?

NUI; sa:
Till en del handlar det nog om att det är så bökigt att byta/ta av långkallingarna. Jag använder därför hellre överdragsbyxor

För mig handlar det till 100 % om bekvämlighet, behöver inte gå in på toa, ta av skor, ta av jeans, ta av kallingar, ta på jeans, ta på skor och gå ut igen.

Överdragsbrallerna är ju bara att dra av utan att ens ta av skorna :)

mipert; sa:
Intressant hur kallare det känns med t-shirt och halvtjock polotröja jämfört med underställströja (långärmat) och tunn kortärmad skjorta ovanpå.
Alla jag frågar anser att sista kombinationen naturligtvis är kallare...

Understryker vikten av att ha plagg som verkligen kan dels behålla kroppsvärmen nära huden del hantera/ventilera bort kroppsfukt. En av mina små käpphästar, så jag nappar på allt som bekräftar :)

Jörgen

Ja, antagligen är ett heltäckande, tunt, åtsmitande och isolerande lager en väldigt bra början för att hålla värmen. En lösare fladdrande tröja omsätter kanske den hudnära luften lite för snabbt.
(Tyvärr är det här inte bra för min linje med bara tunn friluftsskjorta närmast kroppen istället för underställ på sommaren :))

Långkallingar/överdrag:
min tanke var ju att man inte ska hoppa in på dass för att Stålmannen-byta när man har kommit till jobbet, utan behålla långkallingarna på, på samma sätt som man ju inte tar av sig t-shirten.

-5° och bussen kör fast i vägrenen.

Tre km fick vi gå in till Lödde och gissa vem som har på sig Lundhagare med dubbla -ni vet vad- och långisar i ull under de tunna byxorna.
Troligen ensam om den utrustningen...

6010621.jpg

Nordesjö; sa:
min tanke var ju att man inte ska hoppa in på dass för att Stålmannen-byta när man har kommit till jobbet, utan behålla långkallingarna på, på samma sätt som man ju inte tar av sig t-shirten.

Jag tar av mig jackan när jag kommer till jobbet, men behåller skjorta eller t-shirt på ;)

Nordesjö; sa:
Långkallingar/överdrag:

Jo, jag behåller också kallingarna på jobbet. Förmodligen även t-shirten.

;)

(sorry, tråkigt på jobbet just nu).

//J

För att återgå till ngt som mera liknar ämnet,
så lämnade jag understället hemma på mina senaste turer,
med den enkla inställningen, att det ska vara lätt att skifta klädsel under dagens lopp alltefter vädrets växlingar. Är det kallt på morgonen och sedan varmare
vill jag ta av ett plagg, inte av två och på ett igen.

Till vardags har jag väl haft långkalsingar några
gånger under de extremt kalla vintarna åren 85-87,
men inte många gånger.

För att komma ännu närmre ämnet, så hade jag på min senaste fjälltur ett par längre strumpor för stigen och
ett par korta för lägret. Kvaliteten i mina skor
(kanske sulan var väl tunn)
gjorde att jag fick ngt slags trycksår och var tvungen att gå med dubbla strumpor en eller två dagar,
men jag vill minnas att det fixade sig. Jag tror
det räckte med ett plåster efter ett tag.

På min itaienska tur, 18 dagar, hade jag två
par korta sockor, men där hade jag bättre skor
och fötterna klarade sig finfint.

NUI; sa:
mipert; sa:
Intressant hur kallare det känns med t-shirt och halvtjock polotröja jämfört med underställströja (långärmat) och tunn kortärmad skjorta ovanpå.
Alla jag frågar anser att sista kombinationen naturligtvis är kallare...

Understryker vikten av att ha plagg som verkligen kan dels behålla kroppsvärmen nära huden del hantera/ventilera bort kroppsfukt. En av mina små käpphästar, så jag nappar på allt som bekräftar :)

Jörgen

Finns det någon som hävdar någonting annorlunda?

Själv tar jag på mig långkalsongerna tidigt och reglerar sedan på överkroppen, det är mycket lättare så. De enda tjocka lager jag har här i sthlm(uppe i norrbotten är det annorlunda) är en måttligt fodrad parkas (tensons himalaya) och en tjocktröja i ull som är nästan dubbelt så mastig som en islandströja (tät framförallt), den sista duger som yttersta lager sålänge det inte blåser mycket.

Flera lager är praktiskt om inte annat vid olägenhetr som idag. Jag hade på mig underställ, vanlig bommuls t-shirt, (dessa två används inomhus i skolan), mithrilltröja och en softshelljacka (som egentligen avr lite över kill men det var mysigt imorse).

Tror du inte en djävla duva skiter mig rakt i skallen när jag går förbi plattan!!
Av med jacka och mithrilltröja försiktigt, inget kom på dem iaf, slipper tvätta då min tjocka skalle vallade bort projektilen tydligen. Av men t-shirten och torka av sig på den (tur att man är snaggad på huve!) på med de övriga två igen, svära färdigt över "hackspetten" och gå vidare.

Under värnplikten har jag för mig att de förespråkade dubbla sockor och det var förmodligen tur med tanke på kängorna. De som säljer kängor oh strumpor brukar mestadels även de förespråka dubbla sockor - en tunnare liner innerst och en ullsocka utanpå, tjocklek efter temperatur. Själv brukar jag endast en medeltjock ullsocka under sommarhalvåret och ingenting mer, fungerar alldeles utmärkt för mig oberoende sträcka eller vikt. Under vintern brukar det bli två, en liner närmast foten och en tjockare utanpå. Föredrar Smatwools sockor, tycker de är i en klass för sig själv, både vad det gäller passform och nötning. Har vandrat mycket i Meindl´s kängor men har sedan ett par år tillbaka fastnat för Scarpa. Men som sagt, oavsett om det gäller sockor eller kängor så är det förståss individuellt - det är bara att prova sig fram!

Jag har tre par så kallade hikingskor, Haglöfs, Salomon och Columbia och jag brukar ha ett par Seger Trekkingstrumpor i året runt (utom i Columbian som är lite ”nättare” som sko, där har jag tunnare ullstrumpor).

Det fungerar ypperligt -utan skav- men när det blir minusgrader åker ett par tunnare i som förstärkning i mina Salomon.
De skorna är lite rymligare -utan att egentligen vara större- och då klarar jag ned till fem minusgrader.
Känns lustigt att gå i lågskor till bussen utan att frysa...

Återigen fascinerande med skillnaden mellan ett par Salomon med ullstrumpor och ett par Nike med bomullsstrumpor.
Alla borde få prova på skillnaden, då slapp man alla kommentarer från mor (och andra) om att ”måste du gå ut med så lite kläder, du kommer frysa...”

För tusan, jag är 42 år och har sovit under bar himmel i 38 minusgrader, åkt skidor nedför berg i snöstorm och legat stilla -utan att blinka- i snö i timmar i sträck.
Jag VET hur man skall klä sig för att inte frysa morsan!

Förlåt alla, återgå...

Nät det gäller nåttåliga strumpor så finns det mig veterligen inget som går upp emot kungens grå. inte i ylle eller någonting annat häller för den delen. och det är de enda yllestrumpor som jag evt som kan tvättas i 60 (eller om det var 90!) grader i tvättmaskin utan att må dåligt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg