Behövs det två sockor i kängorna?

Ni som går i mer "kontinentala" kängor, såsom Meindl, garmont och kanske salomon:

Behöver man två sockor i dem? I mina gamla Lundhags hade jag en tunn innerstrumpa och en tjock socka utanpå, men det verkar ju vara svårare att få skavsår i kängor med stoppning...

Jag ska köpa nya och behöver veta om jag skall ta hänsyn till extra-sockorna när jag väljer storlek nämligen! Tack för svar!

Jag har ett par Salomon och jag kör med enkla sockor. Går oftast med 20-25kg och då går det bar så länge det inte är alltför mycket uppför. För säkerhetsskull tejpar jag oftast hälarna och då är det inga problem.

Har även gått i ett par Meindl i ett år (de kängor som FM köpt in för tropiskt klimat) och där räckte det bra med ett par strumpor.

Jeg har vandret meget i kraftige læderstøvler. Mere end 50 dage i Sarek og på Svalbart de sidste 10 år og jeg har aldrig problemer med mine føder og taper dem aldrig ind. Og jeg bruger altid to sokker som jeg 3-4 gange om dagen skifter og tøre.

Karolina,

Tack för att du bekräftade att det går att klara sig bara med en socka. Jag hade också tänkt att tejpa för säkerhets skull. Körde du en tunn typ nylonstrumpa då, eller hade du en tjockare socka?

Rune,
Jo, men mina ofodrade lundhags är slut, och jag vill testa något annat istället.
Det var fantastiska bilder på er hemsida, Sarek på vintern kan det inte vara så många som går.

I mina Timberlandkängor (som är till för stadsbruk och lugna tipspromenader) har jag ett par tunna strumpor.

Men i mina ofodrade Lundhags och mina fodrade GTX-kängor använder jag alltid dubbla strumpor. Ett par tunna i ull från Dressman och ett par Seger trekking (mellantjocka).

När det blir ordentligt kallt tar jag till kraftigare ytterstrumpor.

Jag har inte dubbla strumpor i M-kängorna för att undvika skoskav utan för att ha lite isolering för kallare dagar.
När det är varmt är det inte värst mycket varmare med två strumpor utan det är till och med skönt att ha en strumpa som suger åt sig fukten och eventuellt skonar skons isolering...

Aldrig syntetstrumpor. Alltid Ull-blandning.
Syntet luktar. Ull gör det inte.

Kör bara med ett par sockar i mina Bestard-kängor. Rätt typ av socka är dock viktig och jag använder en modell från Thorlo, "trekking" har jag för mig modellen heter (fast det finns ju naturligtvis många andra bra).

Jag har enkla ullsockor i mina garmontkängor.
(Å andra sidan hade jag oftast enkla sockor i mina gamla graninge också tills de slutligen tog slut)

Ett eller två

I mina Garmount Pico (skinnfodrade) har jag ett par tjockare ullfrotte eller två par andra strumpor ett par tunna syntet och ett par lite kraftigare med hög andel ull. Kan rekomendera H&M:s Woolrich 65-70 % ull för en spottstyver.

I Garmounterna har jag aldrig behövt tejpa fötterna. Dock behöver det inte betyda att man klarar sig utan tejpning generellt när det gäller "kontinentala" kängor. I mina gamla Asolo Extrem telispjäxor var jag alltid tvungen att tejpa fötterna om skidturen innebar det minsta lilla plattåkning eller uppförsgång med stighudar.

Något jag har lärt mig är att det inte går att svara generellt på en sån här fråga.
Fötter och skor är olika, och de förändras dessutom över tiden och med förhållandena.
Vissa får skav hur de än gör, andra kan gå barfota i läderskor utan problem (eller är det bara på film?).

Jag har inga problem att gå med ett par strumpor om kängorna och fötterna har fått vänja sig vid varandra, men jag skulle ändå råda de flesta att använda två par strumpor även i vadderade kängor. Standardtipset med två par strumpor är ju till för att förebygga skav på bästa sätt - det är ingen lag.

Mitt råd är: testa när det inte spelar jättestor roll om du får skav.

har ett par Meindl Performance och använder ett par lite kraftigare strumpor typ Bola, funkar bra, även om det blir lite kallare.

//Per

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg