• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

behöver tips

Hej!
Studerar sista året på textildesign i borås. Har du tips på outdoor prod som behöver förbättras el helt enkelt inte finns. Material el nya funktioner. Ska börja med mitt exjobb med inriktning mot outdoorbranchen så alla tips är välkomna.
mvh mona
 
Ryggsäckar!
De senaste åren har de större ryggsäckarna (50 liter och mer) blivit tyngre och tyngre.
Det behövs säckar som faktiskt utnyttjar att man med de nya materialen kan göra LÄTTARE grejer som är lika starka.

De gånger (den svenska) friluftsbranschen producerar lättpackningsgrejer så vänder man sig till extrem- och multisportare eftersom det ger fin glans för varumärket. Det faktiska användandet av denna utrustning sker, förutom vid ett fåtal "marknadsföringsevent", i vardagen.

Hur många extremsportare träffar man på i svamspskogen, scoutläger och STF-fjällstationer?

Lätt utrustning som faktiskt är till för att ANVÄNDAS av helt vanligt folk i naturen - till exempel större ryggsäckar för fjällvandring - är det mycket dåligt med.

Om du riktar in ditt exjobb på såna grejer så är vi i alla fall några stycken som gärna kommer med glada tillrop, tips och åsikter!
 
hålla fast glasögon grej

En kanske liten detalj, men ack så viktig för oss med glasögon.
De elastiska band etc som ska hålla kvar glasögonen är rena skämtet i t ex kraftiga vågor.
Har tappat två par glasögon i oceanen senaste månaden (lyckligtvis är nya glasögon ganska billiga här men ändå...).
En enkel innovation brukar ofta vara den mest geniala...
lycka till!

Per D
 
Ryggsäckar är verkligen något som behöver en översikt. Finns ganska mycket lättviktsprodukter inom friluftsliv, men på ryggsäckssidan så ligger utvecklingen efter. I alla fall bland dom svenska ryggsäckstillverkarna.

//Gustav\\
 
En mycket lätt vindjacka att använda sommartid. Inte i något laminerat material utan endast lätt och vindtät. För regn kan man använda ett lätt regnställ och sådana finns ju.
 
Det finns mycket...

Problemet är väl att de produkter som fattas ofta är "smala", d v s efterfrågas av ett fåtal människor.

Jag har också varit på jakt efter tunna vindkläder för sommarbruk. Ett helt ställ hade varit perfekt som extrakläder (som man helst inte vill behöva) på fjällturen, skridskoturen (helt ombyte anbefalles!), paddelturen om det blir blåsigt, i sadelväskan på cykelturen mm. Det närmaste jag kommit är nog Marmots Ion Windshirt, men några byxor tror jag inte finns. Dessutom är den i dyraste laget:

http://marmot.de/?id=2&cat=9&prod=8065&col=2

För vinterbruk saknas en del, speciellt i Sverige och speciellt till vettiga priser. Bivackskor med dunisolering får man sy själv om man vill ha:

http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Alp/Denali/Utr/bivack1.htm

Lätta, vindtäta, varma överdragsbyxor är det också ont om. Perfekt som komplement till dunjackan på vinterturen, men nästan omöjligt att hitta.

Fuktspärrstrumpor finns knappt att köpa. De enda jag har sett i affärer fanns i USA och var inte speciellt imponerande. Jag har sytt mina själv.

När det gäller tumvantar finns inte heller det jag vill ha. Jag blir ofta varm om händerna och vill kunna ta ut fodret ur vantarna och använda bara ytterdelen (skalvanten). Tyvärr är de ofta obekväma, plastig beläggning på insidan, hala och med dålig passform. Därför syr jag mina vantar själv också.

Tja, det var några tips som jag kom på i hastigheten.

Peter
 
Re: Det finns mycket...

Pask; sa:
Jag har också varit på jakt efter tunna vindkläder för sommarbruk.

Har du kollat på Newlines vindställ? Det är tänkt för löpning. Mina byxor väger 150 gram (i storlek XL (fanns inga mindre)) och de kostade 300kr. Billigt och lätt!

//Frida
 
tack för tipsen

Tack för tipsen. Ska grunna vidare. Mitt dilemma som textilstudent och aktiv skidåkare och klättrare är att jag redan ser allt som finns och det gör det svårt att tänka ut vidare utv av prylar. Sen är det ju alltid en fråga om utbud i butiker hemma och pris. Funktion går före estitik men självklart vill man ha både och. Jag matas dagligen på skolan av nya tekniska textiler och såkallade smart textiles men ibland kan det vara de enkla lösningarna som saknas. För ett examensarbete kanske det bör hålla en hög nivå och det gör det svårt att räkna in alla faktorer. Funktion, behov och kostnad.
Funderar vidare.
Tack
 
Att tänka fritt är att tänka rätt.

moneng; sa:
Mitt dilemma som textilstudent och aktiv skidåkare och klättrare är att jag redan ser allt som finns och det gör det svårt att tänka ut vidare utv av prylar.

Det är antagligen precis det som du ska öva på i ditt exjobb. Som utvecklare måste man träna sig att börja om från början.
Man börjar med idégenerering för att komma på grundläggande problem att lösa, eller vilda idéer som man kan spinna vidare på (eller kasta i korgen - det viktigaste är att man har många och fria idéer)
Därefter är det klokt att göra en funktionsanalys, så att man kan avgöra vilka funktioner som måste uppfyllas.

Så tänkt inte "ryggsäck", tänk "få med sig utrustning". Tänk inte "skaljacka", tänk "hålla kroppen tempererad och torr".
 
moneng; sa:
Hej!
Studerar sista året på textildesign i borås. Har du tips på outdoor prod som behöver förbättras el helt enkelt inte finns. Material el nya funktioner. Ska börja med mitt exjobb med inriktning mot outdoorbranchen så alla tips är välkomna.
mvh mona

Läste om glasögon här ovanför. Något som inte finns på marknaden är lösa solskydd att sätta på sina vanliga glasögon. På solglasögon/glaciärglasögon finns det. Vad jag menar är alltså solskydd för ögonen så man slipper gå och kisa.

Lätta ryggsäckar igen.... Tillräckligt stabila för att kunna sätta fast saker utanpå dem utan att de blir sladdriga och instabila, samt har ordentligt med ytterfack/fickor.

Lättviktskåta för 1-2 personer. Det ska vara ståhöjd inne, max vikt 2 kg, pris under 3000:- och lämplig för fjällförhållanden (se det som önskedrömmar att sikta på).

Lycka till
Peter P.
 
Som tidigare nämnts så är många tips riktade till en ganska snäv mängd användare men dock inte mindre viktiga. När det gäller tält (kåta) så har flertalet märken kommit ut med större tält med möjlighet att stå i. På ryggsäcksfronten har det också börjat komma fler lättviktare. Något dyra kanske. Men det är inte gratis att ta fram de lite mer extrema produkterna.