• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

behöver tips

moneng; sa:
Som tidigare nämnts så är många tips riktade till en ganska snäv mängd användare men dock inte mindre viktiga.
Precis - och när man exjobbar har man lyxen att kunna tänka visionärt utan marknadskrav.

moneng; sa:
När det gäller tält (kåta) så har flertalet märken kommit ut med större tält med möjlighet att stå i.
Bärbara varianter görs fortfarande bara av ett fåtal. "Campingtält" (från tex Primus) är en annan produkt än vandringstält.
Vi vill ha ståhöjd, plats för tre, 2 kilo! :)

moneng; sa:
På ryggsäcksfronten har det också börjat komma fler lättviktare. Något dyra kanske.

En lätt ryggsäck är inte dyrare än en tung att tillverka eller utveckla - snarare tvärtom! Se på Haglöfs - Matrix blir så vitt jag vet billigare än Topo.
 
inspirerande produkter

Något som jag själv tror stort på är Comfort Mapping när det gäller kläder. Detta skulle kunna appliceras på andra produkter också. Vävda reflexer är en annan grej som skulle kunna utvecklas och användas på nya sätt. Eller ledande fibrer/optiska osv. Vad skulle man kunna göra med det. Miljövänliga material är ytterligare ett spännande omr.Eller föränderliga produkter. Flera prod i en.
The sky is the limit.
 
Re: inspirerande produkter

moneng; sa:
Eller ledande fibrer/optiska osv. Vad skulle man kunna göra med det.

Löparryggsäck med optiska fibrer som gör att en centralt placerad LED tänder ljuspunkter på hela säcken? (Eller hela klädseln) Bra när man springer under mörkare årstider.
LED:en kan till och med vara en pannlampa "från hyllan" som man sen kan plocka ut och använda som vanligt.

"Comfort mapping" är lite av ett modebegrepp (lite allergisk) - sånt har man ju hållit på med i många år (särskilt på andra produkter än kläder) innan nån marknadsmänniska kom på ordet. Men det kan nog finnas många roliga möjligheter i att använda olika material på olika ytor, för olika funktion.
En skaljacka behöver till exempel inte andas på alla ytor, behöver inte vara slitstark på alla ytor, och kanske inte ens behöver vara vattentät på alla ytor.
[Ändrat av Nordesjö 2006-10-18 kl 15:32]
 
Re: Re: Det finns mycket...

^_^; sa:
Har du kollat på Newlines vindställ? Det är tänkt för löpning. Mina byxor väger 150 gram (i storlek XL (fanns inga mindre)) och de kostade 300kr. Billigt och lätt!

Jo, det hänger ett i garderoben. Dock är det i mitt tycke inte speciellt friluftsanpassat. Jag skulle vilja ha en huva på jackan (mot mygg och vind), och gärna förlängd rygg och förböjda ärmar. Ärmarna är dessutom för korta för mig vid t ex cykling då mudden hamnar halvvägs upp på underarmen.

Samma sak med byxorna. Inga förböjda knän, vilket innebär att de stramar och dras upp en hel del om man t ex sitter i skräddarställning (det gör jag ganska ofta när jag är ute). Inte tillstymmelse till ficka finns det heller, vilket jag saknar.

Ett projekt (som sständigt skjuts upp) är att friluftsanpassa mitt Newlineställ genom att sy på huva, förböjda knän, fickor etc. Får se om det blir av någon gång...

Peter
 
Re: Re: Hologram.

öringen; sa:
ping; sa:
Jag vill ha en mobilstor projektor som som spottar ut riktiga grejer,eller en påse Nano-molekyler som kan bygga saker.


peter

Äntligen lite visioner!

Om vi nu är inne på visioner...

Jag vill ha skalkläder i ett tyg med ställbar täthet. Med en liten knapp skall man kunna ändra tätheten från helt genomsläppligt (som en T-shirt eller så) till helt regntätt. Sedan är det bara att anpassa efter vädret. Varför inte en zonindelning också? Skruva upp tätheten lite på axlarna om det börjar dugga, och skruva ner den lite under armarna om det blir för varmt.

Peter
 
visst

modeord i all ära men man kan alltid säga att något redan finns det är just det som jag har tagit upp förut. Ibland tror jag att ju mer man vet om något dessto mer begränsad blir man. Det kan vara bättre att vara helt grön för att komma på de mer innovativa lösningarna och de udda ideerna. När produkter ska ut på marknaden så kommer också dessa modeord. Och den vanliga massan får upp ögonen för dessa produkter. Men man kan spinna vidare.
 
Man kan tänka sig produkter vars material inte bara skiftar i sin utbredning (comfort mapping) , utan även i tid.

Exempelvis bärsystem på ryggsäckar vars material varierar i styvhet med tiden.
Mjukt och skönt som en Citroënstol i början, fast som en Volvostol efter en halvmil. Eller tvärtom. Eller ställbart. Sen blir det bara svart.

Material som byter färg med vädret?
Stark vind och regn - orange för säkerheten.
Normalt väder (fast minus regn): grönt, för det estetiska. (eller violettcerisrosa för folk på kontinenten)
Varmt väder: ljust.

Tält vars insida byter färg beroende på hur fuktigt det är? Så att man vet att det är dags att ventilera!
[Ändrat av Nordesjö 2006-10-18 kl 17:00]
 
skiftar färg

Det finns idag möjlighet att ta fram textil som skiftar färg beroende på ljuset och värmen. Det började på 80talet med hypercolortshirts om du minns. Men något mer utvecklat idag. Vore sjysst om man kunde bestämma färg men vi är nog inte riktigt där än. Linda Worbin på texhögskolan forskar i bla detta. Kan läsa mer på http://www.hb.se om det intresserar dig.
 
ang nano

Kul tanke. Det kanske sugs upp i kroppen så även människan tar en ny skepnad. Ska tydligen finnas rynkkrämer som är väldigt effektiva med nanomolekyler men frågan är hur det påverkar övriga organ.