Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

Det är just den här rundgången i diskussionen som är så fb enfaldig.
Någon skriver att rättigheterna har även skyldigheter. Jaaaamen det vet vi. Någon berättar att denne har plockat skräp. Någon annan beskriver något annat hur folk skitar ner.

Nivån här är så x låg.

Allt det här vet vi.

Ursäkta, men jag blir så trött.
Att problemet finns vet vi ju. Ska jag också berätta mina trista erfarenheter?

Frågan borde vara hur vi kan lyfta det hela.
Jag har nämnt ledningen för denna sida för att sedan lyfta frågan till ett krav ställt på riksdagsnivå med stöd av alla de organisationer och företag som är verksam inom friluftsliv och natur.

Men sedan kommer ånyo kommentarer som inte lyfter frågan. Utsidans ledning kommenterar inte heller.

Just här ligger pudelns kärna. Varför kan inte frågan lyftas till en högre nivå?
Varför skulle vi inte ens härifrån kunna visa en framkomlig väg genom att ställa krav på en statlig kampanj som fungerar som klassiskt folkbildande upplysning.

Nejdå, då kommer de enfaldiga kommentarerna inrullande som ett brev på posten.
En mer framkomlig väg kanske är att ta egna initiativ. Tror inte man kommer speciellt lång genom att klaga på att andra inte gör det. Finns massa sidor för att samla in pengar, fixa namnunderskrifter, kontaktuppgifter till folkvalda osv osv.
Ett diskussionsforum grund är ju att stöta och blöta, det hörs ju på namnet. Det är det en utmärkt plats att genom att byta erfarenheter och prata om olika företeelser testa sina argument och kanske även skapa opinion.

Kul att det blev lite input och spretande åsikter i tråden, det visar att den är välbehövlig.

Dom som kikat in och fördömer tråden är naturligtvis välkomna med sina input dom med, vissa känns även rätt välbekanta då dom har en tendens att frekvent att dyka upp och posta rätt flitigt i just de trådar dom inte tycker borde få finnas. :)
Någon stans känns det att det kan vara TS och inte tråden i sig som skaver lite hos vissa, men så är det väl på forum.
Det är ibland inte det viktigaste vad som skrivs eller vad som vill uppnås, utan vem som skriver det.

Till sakfråga igen, denna "gnäll tråd" kan även ses som en uppmaning till oss som börjat se problemen som en växande klick av våra utövare inom friluftsliv håller på att ställa till för oss alla och fjällvandringens framtid att hjälpas åt att träda fram och tillrättavisa folk med kandervärt beteende.

Det viktiga om det ska fungera är att tillräckligt många besitter modet att träda fram, ensam är inte stark i denna fråga.

Sen är detta naturligtvis inte den enda eller slutgiltiga lösningen på problemet, gärna fler "Håll Sverige Rent" kampanjer och liknande, gärna gratis utdelning av skräppåsar vid våra fjällstationer, gärna fler brännbara förpackningar för mat, fler informationsskyltar på div språk, osv.

Man som sagt, ibland kan man uppenbarligen behöva bli påmind om att man inte bara har rättigheter utan även skyldigheter i naturen och vem ska påminna om inte just vi ?

Senast ändrad:
Tror vi har två problem att brottas med, tyvärr samtidigt.
1. Alla som har en viss fjällvandring/toppbestigning på sin s.k. Bucket-list. Engångs"turister" som bara skall bocka av en grej. Det är de som lämnar tält och övrig packning efter sig, dumpar skräp i toppstugor etc. För de kommer aldrig tillbaka. Detta kan vi förmodligen aldrig komma åt, i så fall krävs det kontroll/övervakning/avgifter etc.
2. De s.k. Corona-turisterna (tror dock att det funnits ett intresse för vandring redan tidigare med kraftigt ökad naturturism). I grunden väldigt positivt och något som skall premieras. Tyvärr finns inte grundinsikten alltid för vad vi vanliga natur-muppar kallar anständigt uppförande. De tror fortfarande att någon kommer och städar efter dem. Men de som återkommer kommer successivt att lära sig. "Fy vad här ser ut" osv, så det blir någon form av learning-by-experience. Men det kommer att ta tid.

Vi skall också komma ihåg att det fanns en tid, 60-talet, när man via Televisionen (vi hade bara en kanal då så den benämningen lät bäst) informerade om att om man stoppade några stenar i plastsoppåsen så sjönk den fortare när man dumpade den i havet/sjön. Gjorda man hål i andra ändan av ölburken (plåt på den tiden, inte aluminium) så sjönk den fortare. Det som befann sig under ytan syntes ju inte. Så vi har ju inte varit så upplysta så länge.

För att få en bred effekt tror jag det måste komma via en väldigt kraftsamlad kampanj typ Håll Sverige Rent på 60-70 talet. Skillnaden nu är att nå ut till folk. Då, med en kanal, var det väldigt enkelt att få ut ett budskap till en stor del av vår befolkning. I dag är det mycket svårare med alla olika informationskanaler som vi konsumerar. Skolan givetvis väldigt viktig likaså. Det är tufft men jag tror vi måste kraftsamla om det skall bli effekt.

Till sist så har vi den globala aspekter. Vad lär man sig i andra länder? Ett praktexempel är hur man eldar. I många länder får man lära sig att eld gör man upp på stenar, klippor etc. Direkt motsatsen till vad vi lär oss i Sverige. Eld på en klippa i kustbandet innebär risk för sprickor och evig påverkan av naturen. Den nöten, den är värre än Povel Ramels kokosnöt att knäcka!

Att lyfta frågan till politiker kräver att det finns praktiska förslag till lösning annars är det risk för att vi hamnar i en situation som en del varnar för i tråden. Stöd från orgnaisationer låter väl bra men jag skulle gissa på att en del av de förslag som nämnts inte riktigt kommer falla i god jord hos dem

Lösningar nämnda:
- "borde springa ikapp dem och tvinga dem att svälja skiten" - Jag röstar emot och gissar att den inte riktigt var skriven seriöst
- "kamratuppfostran" - Låter bra i mina öron men hur ska man praktiskt säkra att alla får en kamrat. Att vi alla uppfostrar vår bekantskapskrets är väl givet.
- "Lag och regeländringar" - klumpar här in förslag som "införa avgifter"; " Höga entréavgifter"; "reglera besökstryck"; " Endast anvisade tältplatser" osv - Jag gillar inte denna linjen men en del verkar för
- "en ny landsomfattande Håll Sverige rent kampanj" - Häri inkluderar jag flera förslag såsom; "kraftigt upplysningsarbete, en landsomfattande skolning av allmänheten"; "pedagogisk informera" - Denna stödjer jag, det verkar som att den fick bra effekt sist
- "tjata i olika social-media grupperingar" - låter väl som något alla skulle kunna göra redan nu men det finns alltid en risk med det ifall det görs fel och jag är emot att tvinga oss att göra det
- "skapa samverkan mellan aktörern i naturen & tvång på att de måste städa" - jag har svårt se hur det skulle få något stort stöd och tror att det riskerar att skicka fel signaler till allmänheten.
- "låta vana vandrare hålla efter och städa leder" - Tror att de flesta av oss redan plockar upp där vi har möjlighet men att det skulle bli ett tvång mot oss ser jag som fel och något som kan skicka ut fel signaler till allmänheten. En annan sak är att många av oss inte vandrar där nedskräpningar sker.
- "Hänga ut nedskräpare" - Jag vet inte vad jag tycker riktigt, men oavsett så tror jag inte det är lagligt så ...

Missade jag något förslag.

Dania har förslag som lyfte frågan och några till kommer med nu på slutet med vettiga analyser kring problemet. Att skriva om egna trista erfarenheter är väl ok för det är ju det frågan gäller men jag efterlyste att gå vidare och glädjande kommer det nu inlägg som höjer nivån.
Trist däremot med de kommentarer här som skriver om gnäll, samma personer, flytta tråden etc. Vad dessa har för inställning till friluftslivet kan man undra över.

Själv har jag tagit fasta på en liten text som heter ”Vädjan till vandraren” skriven av Karl-Erik Forsslund född 1872 som beskriver en vädjan i mötet med naturen. Far varsamt fram etc.
Den har jag inplastad och sätter upp därute där den platsar. Blygsamt men ändå. Skrev om det tidigare här som förslag men nådde bara en kommentar att just inplastningen var ett problem...

Nåväl, jag tror att frågan har allmänmänskliga dimensioner i en vidare mening där den allt mer egoistiska delen människor sätter sina avtryck på flera sätt. För att motarbeta detta krävs en gemensam samsyn och skolning från tidiga år och ständiga kampanjer som syns. Det går att förändra men nyckeln ligger i praktisk handling.

- "kamratuppfostran" - Låter bra i mina öron men hur ska man praktiskt säkra att alla får en kamrat. Att vi alla uppfostrar vår bekantskapskrets är väl givet.

Här har det nog smugit sig in lite olika tolkningar av vad Kamratuppfostran är och innebär, att ta chansen att lotsa en oerfaren kamrat i friluftslivets konst för att inlärningskurvan inte ska vara onödigt lång är både självklart och förhoppningsvis välkommet hos mottagaren. :)

Kamratuppfostrans innebörd för många som till exempel gjort Militärtjänst under KallaKriget är att det är ett ovärderligt verktyg att få folk att foga sig i ledet och bidra för ett för gruppen positivt sätt.

Grundtanken är att omgivningen tillrättavisar om någon inte håller sig inom ramarna för acceptabelt beteende, inom friluftsliv och fjällvandring skulle det lämpligen vara att vänligt men bestämt säga till en främmande (eller bekant) person att denne inte beter sig acceptabelt.

Senast ändrad:
Här har det nog smugit sig in lite olika tolkningar av vad Kamratuppfostran är och innebär, att ta chansen att lotsa en oerfaren kamrat i friluftslivets konst för att inlärningskurvan inte ska vara onödigt lång är både självklart och förhoppningsvis välkommet hos mottagaren. :)

Kamratuppfostrans innebörd för många som till exempel gjort Militärtjänst under KallaKriget är att det är ett ovärderligt verktyg att få folk att foga sig i ledet och bidra för ett för gruppen positivt sätt.

Grundtanken är att omgivningen tillrättavisar om någon inte håller sig inom ramarna för acceptabelt beteende, inom friluftsliv och fjällvandring skulle det lämpligen vara att vänligt men bestämt säga till en främmande (eller bekant) person att denne inte beter sig acceptabelt.

Här ett bra exempel,
mina vänner slänger äggskal och annat organiskt som naturen förväntas ta hand om.
Jag reagerar och säger att det blir trist för nästa besökare att se detta. Att naturen inte låter sig stressas nämnvärt i nedbrytningsprocessen. De fattar och lite stukade plockar upp. I det läget hade jag önskat den här statligt organiserade kampanjen som i olika former berättar om hur vi beter oss. I naturen, i parken, etc.
För den som ryggar till oroligt inför ”statligt” så givetvis ska företag involveras likväl som föreningsliv och organisationer.
Företaget som ständigt upprepar klimat och klimatsmart i deras reklam kan nu bredda sin repertoar till glädje för reklambyråernas copywriters skrivklåda.
Föreningslivet har givetvis en viktig uppgift och där ska de statliga medlen vara morot i detta arbete.
Skolorna, både de privata och övriga ska lära ut baskunskaper redan i småskolan till högskolenivå.
Möjligtvis kan den senare ha föreläsningar på engelska om så är nödvändigt.

Allt med syfte att värna natur, mellanmänskligt vettigt umgänge och slutligen allemansrätten.

Eller som den egentliga innebörden är - grov misshandel och pennalism. Man trycker ner oliktänkande, misshandlar dessa och utövar grupptryck.

Filmen "Ondskan" visar rätt bra vad den kamratuppfostran du skönmålar och förespråkar är för nåt.

Kan säga att det inte bara är i fjällen nerskräpningen har ökat. Även efter Sörmlandsleden så nerskräpningen ökat. Har ett ställe som ligger typ 100 meter från leden som är fint att tälta på. Var där för några veckor sedan, ölburkar, krossat glas, tomma konserver och frystorkat skitit och kastat pappret knappt 5 m från där man placerar tälten.
För mig är den platsen för alltid förstörd och jag gick vidare.

Bra och konstruktiv diskussion, faktiskt.

Jag funderar på om åtgärden "punktmarkering följt av drakoniska straff mot enskild syndabock" är en lösning? Med hjälp av moderna hjälpmedel såsom drönare och kameror borde polismakten ganska enkelt kunna singla ut någon syndare, som sedan tilldöms ett adekvat straff i enlighet med miljöbalken. Den drabbade kan med fördel få gråta ut i Aftonbladet, androm till varnagel: tvåbarnspappan från söder är förtvivlad över böterna och klagar över att han nu måste meddela barnen att julens thailandsresa är inställd: "vi slängde ju bara en PET-flaska, den är faktiskt biologiskt nedbrytbar!". Möjligen skulle detta avskräcka en och annan "casual" nedskräpare, som lärt sig att naturbesök kan kosta en del om man är slarvig.

Annars tror jag på en kampanj i skolorna: dra ut ungarna i naturen och lär dem att hålla rent, komplett med lite hemska historier om förgiftade ekorrar och mullvadar som kvävs av plastrester. Det löser naturligtvis inte problemen idag, men det kanske förebygger dem om 10 år. Se där en åtgärd som STF och liknande faktiskt kan ta tag i med en gång.

Spånar fritt här men hur skulle det vara med någon sorts kampanj där man kunde få med friluftsbutiker och -kedjor? Vi som hänger här på Utsidan regelbundet har ju redan avhandlat det här med att många "nya" frilufsare satsar på utrustning. Om man redan där (fysiskt i butikerna och även på hemsidorna) kunde upplysa om vikten att respektera naturen och inte lämna fotspår kanske man kunde nå ut till rätt målgrupp? Kanske ett litet quiz man ska klara av för att få handla? 😏

Spånar fritt här men hur skulle det vara med någon sorts kampanj där man kunde få med friluftsbutiker och -kedjor? Vi som hänger här på Utsidan regelbundet har ju redan avhandlat det här med att många "nya" frilufsare satsar på utrustning. Om man redan där (fysiskt i butikerna och även på hemsidorna) kunde upplysa om vikten att respektera naturen och inte lämna fotspår kanske man kunde nå ut till rätt målgrupp? Kanske ett litet quiz man ska klara av för att få handla? 😏
Naturkompaniet har några år haft en drive där medlemmar i deras kundklubb kunnat hämta en flergångssoppåse i butiken och hade en artikel i kundtidningen senast om allemansrätten. Frågan är dock om en sådan kampanj når de den verkligen behöver nå.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg