Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

Jag är helt övertygad om att nästan alla som lämnar skräp efter sig är väl medvetna om att det både är förbjudet och olämpligt. Någon information om detta torde inte behövas.

Jag tror inte att människor som vet att dom kommer tillbaka till samma plats inom en rimlig tid skulle lämna skräp om dom kände till att det i så fall säkert ligger kvar på deras fina rastplats nästa gång.

Den fråga vi borde ställa oss är hur och varför vi fått ett samhälle där vi helt anser oss kunna bortse från kravet på att visa hänsyn mot varandra och tillåter oss själva att uppträda som fullständigt fokuserade på vårt eget ego och vår egen bekvämlighet.

Det behövs informationskampanjer men framför allt bättre och tydligare informationstavlor längs leder. Det finns massor av information om häckande fåglar, eldningsförbud och kopplande av hundar i liten text men knappt något om nedskräpning. Gör det större och tydligare, så det inte går att missa. För ärligt, det är inte så lätt för alla att veta huruvida man får kasta ett äppelskrutt naturen eller inte, eller att det inte kommer finnas sopkorgar längs vägen, eller att man knappt får kasta något skräp även fast man bor på en fjällstation. Det borde stå klart och tydligt var närmaste möjlighet att kasta skräp finns och vad som kan kastas där,

Men var vandrar ni som ser så mycket skräp? Jag har varit i Padjelanta, Vålådalen, Kullen i Skåne sen de här diskussionerna började, och det är inget skräp alls där. Har hittat lite skräp i Uppsalatrakten, men inte mer än att det går att plocka upp.

Men var vandrar ni som ser så mycket skräp? Jag har varit i Padjelanta, Vålådalen, Kullen i Skåne sen de här diskussionerna började, och det är inget skräp alls där. Har hittat lite skräp i Uppsalatrakten, men inte mer än att det går att plocka upp.

Jag undrar också!
Plockade en halv liter skräp under två veckor. Vissa sträckor är välbesökta av vandrare och skoteråkare.

Skräpet bestod som vanligt av mindre plastbitar, hörn avrivna för att öppna förpackningar och dylikt. Det enda som var uppenbart slängt med flit var snus och fimpar runt länstyrelsens stugor.

Hittade även en konservburk och en plastflaska. Ev. från skoteråkare. De tog för mycket plats så jag dumpade dem på länstyrelsen..

Inte mycket för två veckor på märkta leder.

Klart det vore bättre om det var skräpfritt men känns inte som ett utbrett allmänt problem.

Kanske är problemet värst kring fjällstationerna? Och egentligen ett stf-problem?

Jag undrar även om det finns länder där det slängs mindre skräp i naturen? Såvitt jag vet är de flesta utlänningar imponerade av hur lite skräp det är här!

Så varifrån kommer denna tråd egentligen?

(Men jag tror ändå att det är bra att hålla koll på skräpsituationen.)

Denna bild är tagen i Haninge kommun, Stockholms län. I området finns mängder med liknande dumpningsplatser. De ligger oftast i anslutning till enskilda vägar utan vägbom.
Visa bilaga IMG_20210716_132346.jpg

Aha, jag trodde det gällde vandring och allemansrätten. Folk som kör ut och dumpar grejer med bil har ju inget med den saken att göra, de får inte köra på enskilda vägar, med eller utan vägbom, om det inte är markägarna själva som dumpar, vilket är fullt möjligt, t.o.m. troligt.

Aha, jag trodde det gällde vandring och allemansrätten. Folk som kör ut och dumpar grejer med bil har ju inget med den saken att göra, de får inte köra på enskilda vägar, med eller utan vägbom, om det inte är markägarna själva som dumpar, vilket är fullt möjligt, t.o.m. troligt.

Du får köra på enskild väg om den drivs med statsbidrag. Då får den inte stängas med bom! Många enskilda vägar har sådana bidrag.

Jag har mycket svårt att tro att en markägare dumpar sopor på egen (eller andras) mark. Dom har nog tillräckligt med bekymmer med alla andra som dumpar sopor på deras mark.

Förr i tiden - när många inte hade bil- så var det snarast rutin att man dumpade alla sina sopor i skogen. Visst var det fel men utan bil hade man inget alternativ.

(Det här kanske ett litet sidospår.)

Går man förbi en stuga kan man ju lämna där eller elda upp skräp som brinner när man hittar lämplig plats.
om man lägger under stenar kan djur vända runt om det luktar mat och sedan sprids papper och plast omkring.

Men det där är väl knappast skräp från vandrare?
För min del har det ingen betydelse om de som lämnar skräpet i naturen tar sig dit med motorfordon eller apostlahästarna. På vilket sätt är det en förmildrande omständigheter att skräpslängaren använder ett motorfordon?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg