Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur.

Men det är svårare att gå med nerdragna brallor, och det finns inga vädringsluckor i grenen ;). Kanske en spännande uppgift för en kreativ kläddesigner?
Gylfen är en sådan vädringslucka. :)

Fast jag tror du kan vara inne på något där. Att vi har alla olika förutsättningar vad gäller värme och svettningar, kanske är det en del av förklaringen till att vissa tycker goretex funkar bra och andra inte.
Just Vandra-byxan är dock väldigt luftig och "lös".

En sak jag undrar som aldrig haft skjorta vid vandring är hur ni uppfattar de olika materialen.
Jag tyckte trådstartaren var inne på en vindblus och då kanske man även täcker in fjällrävenskjortorna i 65/35 polyester/bomull?
I min värld hör bomull inte hemma i outdooraktiviteter över nollan men jag har förstått att detta kanske inte gäller längre?
Min erfarenhet är att syntet luktar och bomull förblir blött länge.
Ändå kombinerar t ex Fjällräven dessa material i nästan alla skjortor. Funkar det bra, ni som har testat dem?
 
Insåg inte först att du tänkt att vandra i regnstället (GTX), då jag saknar vanliga byxor och jacka/vindblus i din lista. Detta är inget jag rekommenderar, utan välj ytterplagg i tätslagen bomull/polyester som är vind, mygg täta samt torkar snabbt när det inte regnar.
För priset av vad du betalar för ett GTX ställ får du komplett regnställ i lättviktsmaterial och ytterligare ett set jacka och byxa plus troligen pengar över:)

Vad gäller fleece som Daniel skriver, välj en tröja sydd i Polartec 200 fleece som är den bästa fleecen. Många stora klädmärken har sin egen fleece för att spara pengar i tillverkning. Strunta i varumärket på tröjan, gå efter det material den är sydd i och välj gärna med hel dragkedja som underlättar användningen. Haglöfs, HH använder ex ofta Polartec 200 i sina tröjor, här är ett prisvärt tips:
http://www.xxl.se/Root/Sportkläder/...r/Velocity-fleecejacka-herr/p/1070943_3_Style

(Tröjan har dubbelt syfte, förutom värmeplagg använder jag min fleecetröja som kudde i ett tunt örngott på natten:))
 
Senast ändrad:
Insåg inte först att du tänkt att vandra i regnstället (GTX), då jag saknar vanliga byxor och jacka/vindblus i din lista. Detta är inget jag rekommenderar, utan välj ytterplagg i tätslagen bomull/polyester som är vind, mygg täta samt torkar snabbt när det inte regnar.
För priset av vad du betalar för ett GTX ställ får du komplett regnställ i lättviktsmaterial och ytterligare ett set jacka och byxa plus troligen pengar över:)

Vad gäller fleece som Daniel skriver, välj en tröja sydd i Polartec 200 fleece som är den bästa fleecen. Många stora klädmärken har sin egen fleece för att spara pengar i tillverkning. Strunta i varumärket på tröjan, gå efter det material den är sydd i och välj gärna med hel dragkedja som underlättar användningen. Haglöfs, HH använder ex ofta Polartec 200 i sina tröjor, här är ett prisvärt tips:
http://www.xxl.se/Root/Sportkläder/...r/Velocity-fleecejacka-herr/p/1070943_3_Style

(Tröjan har dubbelt syfte, förutom värmeplagg använder jag min fleecetröja som kudde i ett tunt örngott på natten:))

Ah. Det är precis den jag har. Underbar passform och bra pris.
Rekommenderas!
 
Den här jackan med tillhörande byxor ska du ha istälet för ett betydligt tyngre och tätare GT-ställ. Så det så. ;)

Ett par lätta, snabbtorkande och myggtäta syntetbrallor att ha till vardags hade nog jag tagit med också, kan bli rätt gassigt i juli?
 
Den här jackan med tillhörande byxor ska du ha istälet för ett betydligt tyngre och tätare GT-ställ. Så det så. ;)

Ett par lätta, snabbtorkande och myggtäta syntetbrallor att ha till vardags hade nog jag tagit med också?
Min Goretexjacka väger 86g mer än den där. :)

Det jag blev nyfiken på är däremot hur du kommer fram till att den är mindre tät än goretex?
Enligt Norröna själva andas jackan du länkar till 3 punkter medan deras motsvarighet med goretex har 5 punkter på andningsförmåga.
 
Jag skulle inte rekommendera att vandra i vattentäta kläder, man blir plaskblöt från insidan.
Köp ett par sköna byxor (Fjällräven, Haglöfs, Lundhags, KM, ITAB, whatever) och motsvarande på överkroppen. Det kompletterar du med ett tunt lätt regnställ. Allt det där plus pengar över får du om du struntar i GTX ställ.
 
Min Goretexjacka väger 86g mer än den där. :)

40% tyngre alltså, det är inte kattskit! ;) Och den saknar pit-zips, eller? Och reglerbara ärmslut, och därmed möjligheten att ventilera den vägen?

Att den ventilerar bättre än GT är mest min egen subjektiva upplevelse av att jag har ett betydligt bättre klimat i den än i någon av mina GT-jackor under lite mer krävande aktiviteter och/eller risigt väder. Visserligen beror det säkert till stor del på möjligheterna att öppna upp och ventilera (utan att bli blöt av regn) men den möjligheten har jag på GT-jackorna också, så det kan inte vara hela grejen.
 
Jo det är kattskit när vi utgår från så lätta vikter... :)

Jag har en superlätt icke-regntät jacka när jag utövar ansträngande aktiviteter. Den blir plaskvåt av svett fast den inte har några membran alls och är superluftig.

Man får inte ha övertro på saker. Det är inget hokus pokus...

:)
 
Flanellskjortan i packlistan är skön, och jag använder gärna själv en sådan uppe på understället. Min egen erfarenhet är däremot att en flanellskjorta klarar max en vecka innan man får bedriva skyddsjakt på den, så skall du ha en skjorta i 3 v så måste du planera tvättning under vandringen;)
 
Man får inte ha övertro på saker. Det är inget hokus pokus...

Det var inte min tro jag berättade om, det var mina erfarenheter. Jag har generellt goda erfarenheter av GT också, men vid kraftig och ihållande ansträngning och/eller varmt väder så har jag svårt att få till tillräcklig ventialtion. Med Dri1-stället kan båda faktorerna klättra några pinnhål innan det blir odrägligt. På just mig.
 
Jag har faktiskt precis motsatt erfarenhet - som det ånglok jag är klarar jag knappt gtx-plagg vid vandring, men det blir särskilt olidligt med just byxor.

Håller med. Just byxor är särskilt klaustrofobiskt och otrevligt. Jag faller annars in i kören som förespråkar bomullsmix att skydda mot terräng, vind, snö och lätt regn. Bär ett halvlätt billigt regnställ i ryggan. Sugen på att byta mot Chaps och Poncho. Exped har en produkt kallad Bivy-poncho som kan användas som tarp och bivacksäck. Någon som har erfarenhet?

264_0.jpg


Nackdelen med pocho är ju att det kan bli fladdrigt när det blåser. Man kan ju knyta in den runt midjan så lugnar det sig lite.
 
Kanske det hel enkelt är så, att vi är födda med helt olika "grundomsättning" av vatten.

Det är mycket möjligt. Men det tål att påpekas att sisådär 95% av alla jag har sett svettas i fjällen (vandring, skidor plattförs och utförs) gör det för att de har alldeles för mycket kläder på sig. Om jag ska bära ryggsäck i +15 *C vill helst ha byxor + t-shirt. Många verkar sikta på byxor, t-shirt, långärmad tröja och jacka, och sen traska på och bli sjöblöta. Jag säger inte att ni som svarat här i tråden gör så, men det finns många som gör så.

Det är svårt att svettas när man fryser, men det är lätt att frysa när man svettats. Det finns mycket att vinna på att hålla kläderna torra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Liljedalen Behöver hjälp i kängdjungeln! Kläder 9
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
MagArne Skoproblem, behöver nya slitstarka Kläder 3
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
innerstadsbon Total nybörjare behöver tips! Kläder 8
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
kultingen Behöver en skaljacka för cykling och "promenader" Kläder 3
Papukaija Frusen tjej behöver förstärkning Kläder 2
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
eobet Behöver skotips + fråga om mocka Kläder 18
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
Backpacker Behöver synpunkter på kläder, ryggsäckar och sovsäck Kläder 27
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Behöver tips om cellgummi-kängor Kläder 8
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 25
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7

Liknande trådar