Begränsning av inlägg för icke klubbmedlemmar?

Nu är det ju så att de inte bara är funktionerna jag är ute efter, utan personerna som skriver inläggen, dvs "fjortisarna" på lunarstorm klarar jag mig utan.
Kan tänka mig att "gästböckerna" skulle kunna ersätta den ganska inaktiva chatten här på utsidan. Smidigt att kunna disskutera med enskilda personer, utan att lägga in ett personligt meddelande på forumet.

Förolämpning att jämföra utsidan med lunarstorm.



"..Främsta anledningen till att jag är mer på Utsidans forum än på Lunarstorms är nog helt enkelt för att Utsidans forum gör det lättare för mig att hitta nya inlägg..."

Förstår inte vad du menar? (För min del så handlar det enbart om innehållet!)
 
att jämföra utsidan med lunarstorm är väl inte helt ologiskt eftersom båda är communities. i det här fallet skulle väl snarare lunar vara förolämpade? jämföras med en liten sida som utsidan...

fats jag håller med om att det erbjuds olika innehåll på sidorna. utsidan är och bör förbli ett ställe där man främst kan läsa och inhämta kunskap och ställa frågor, lunar är ett ställe för folk att träffa andra människor, enbart.
 
Johan_olsson; sa:
Förstår inte vad du menar? (För min del så handlar det enbart om innehållet!)

Och innehållet beror ENBART på deltagarna. Funktioner, avgifter eller reklam påverkar inte innehållet. Det påverkar möjligen vilka som dras till sidan (eller därifrån) så det påverkar indirekt innehållet.

Lunarstorm må vara ett fjortistillhåll men det finns faktiskt flera Diskusar (som deras forum heter) där som är fulla av kunniga människor över 20. Just det att det är en så stor sajt gör ju att det med största sannolikhet finns fler friluftsintresserade där än här.
 
svartöra; sa:
En annan sida, som enbart har forum som lockbete är http://www.puls.se
puls.se kan dessvärre också ses som stilstudie i hur man förstör ett fungerande forum med amatörmässig sajtdesign. Många gamla deltagare försvann helt i omläggningen, och ineffektivare uppbyggnad får man leta efter.
Japp, tycker den nya designen stör. Jag slutade göra inlägg i och med att forumet på marathon.se blev puls.se

/Håkan
 
Re: Betala för att bidra

johankse; sa:
[---]
Om man istället drar in skrivrättigheterna som orginalskribenten föreslår så motverkar vi internets tanke och ställer Utsidan i samma klass som ett antal odemokratiska stater som har Penklubbens och Amnisty i hasorna..... sic!
[---]
Hej Johan!

Låt mig börja med att säga att jag läst många av dina inlägg här på utsidan.se och tyckt att de flesta varit mycket kloka. Detta gjorde mig just därför än mer förvånad.

För att uttrycka mig väldigt milt så skulle jag vilja säga att jag tycker att denna jämförelse haltar kraftigt! Om jag var en av dem som engagerat drivit utsidan.se på min fritid under ett flertal år skulle jag ta riktigt illa vid mig. Förvisso var det såvitt jag vet ingen av de som driver utsidan.se som skrev originalinlägget i denna tråd...

Om man för resonemangets skull för en stund bortser från att utsidan.se ingått avtal om en tjänst med betalande klubbmedlemmar så skulle jag aldrig för ett ögonblick komma mig för att bli arg eller upprörd på personerna bakom utsidan.se om den lades ner. Möjligtvis ledsen och besviken, men det är en annan sak.

Det må vara hänt att Internet länge präglats av mångas strävan att gratis få uttrycka sin personliga åsikt. Men betänk att särskilt många tjänster utöver TCP/IP, DNS, FTP och HTTP kan du inte ta för givet på Internet.

Go' surf!

I all välmening,
Magnus
 
Re: Re: Betala för att bidra

mgullo; sa:
Det må vara hänt att Internet länge präglats av mångas strävan att gratis få uttrycka sin personliga åsikt. Men betänk att särskilt många tjänster utöver TCP/IP, DNS, FTP och HTTP kan du inte ta för givet på Internet.

Go' surf!

I all välmening,
Magnus

ooohh.. delas det ut gratis IP-adresser någonstans, jag vill oxå ha en hel massa...
 
Re: Re: Betala för att bidra

mgullo; sa:
Det må vara hänt att Internet länge präglats av mångas strävan att gratis få uttrycka sin personliga åsikt. Men betänk att särskilt många tjänster utöver TCP/IP, DNS, FTP och HTTP kan du inte ta för givet på Internet.

Internet bygger ju på vinsten av att alla ska kunna kommunicera med alla. "Får jag använda ditt nät får du använda mitt" så att säga.

Man kan lite grann dra paralleller till gamla BBS:er. Där var det telenätet som var bäraren, folk betalade teletaxa till telebolagen för att sitta uppkopplade med modem men det var inte särskilt många som gladeligen betalade för varenda BBS de besökte.


Tanken med ursprungsinlägget i den här tråden var ju att de som skriver mycket borde betala för sig. Det är väl snarare så att de som skriver mycket borde få betalt? Väljer man att göra så att bara de som betalar för sig kan skriva så får man inte in mer pengar, men man får färre inlägg (så om målet är färre inlägg så är det en bra lösning).
 
Re: Re: Re: Betala för att bidra

nermander; sa:
[---]
Tanken med ursprungsinlägget i den här tråden var ju att de som skriver mycket borde betala för sig. Det är väl snarare så att de som skriver mycket borde få betalt?
[---]
Hej Peter,

-> Få betalt ur vems plånbok i så fall? <-

Var det här var ett allvarligt menat förslag? I så fall tycker jag du ska förtydliga dig. Du kanske har en väl genomtänkt idé kring ett system som fler kan ge feedback på och som utsidan.se:s redaktion kan överväga.

Vänliga hälsningar,
# Magnus
 
Re: Re: Re: Re: Betala för att bidra

mgullo; sa:
Var det här var ett allvarligt menat förslag? I så fall tycker jag du ska förtydliga dig. Du kanske har en väl genomtänkt idé kring ett system som fler kan ge feedback på och som utsidan.se:s redaktion kan överväga.

Det var väl inte menat som ett direkt allvarligt förslag, men nog känns det lite snett att behöva betala för att få skriva? Då skriver jag hellre på nån sajt där det är gratis och ägnar mig åt att enbart läsa på Utsidan.