Begagnat kan vara bra

"har blivit en innegrej"?

Det har varit populärt i över 30 år (...) Själv började man smått köpa lite på UFF runt 1994 och ännu tidigare från Gula Tidningen. Och tror inte folk gör det främst för priset, utan för att man inte gillar modet i vanliga butiker.
30 år räcker inte för min del, men det betyder bara att jag är gammal :) Har handlat på loppis i hela mitt liv, redan innan dedikerade second hand-affärer blev vanliga (men visst minns man UFF). Redan på 70-talet var det loppis på Mårtenstorget i Lund, och jag är lycklig ägare till loppisfynd från både ikoniska El Rastro i Madrid och anonyma u-landsbasarer.

Mitt liv styrs ju inte av rådande trender, än mindre av rädslor för att bli tagen för
(...) kommunist, kärnkraftsmotståndare, fattigpensionär och uteliggare (...)
...eller valfri annan folkgrupp ;)
Jag handlade på loppis även mitt i de värsta "slit-och-släng" - tiderna, när allt gammalt var omodernt och skulle bort. Min lägenhet är möblerad med "Scandinavian design"-klassiker, som nu betingar skyhöga priser på Bukowski, men som jag fiskade upp ur sopcontainrar. Mina köksskåp är fulla av Picknick-tallrikar köpta för 2 kr/st på 70/80 talet, när alla tycktes hata 50-talsdesign (nu skulle jag inte ha råd att köpa dem i fina antikaffären).

Samma med friluftsprylar. Mina Jämtkängor var loppisfynd redan när jag hittade dem, och har hållit i ett halvsekel till därefter. M90-tröjan är still going strong. Alla mina ull-mellanlager, löpar/träningskläder, min florstunna 75 grams vindjacka, vandrings/klätterbrallor, skidkläder, annars svindyra Marmot-skalvantar, skridskokängor, med mycket mera, är loppisfynd, en del annat är köpt begagnat på nätet eller av vänner. I second hand-butikerna prissätts fina ullunderställ och dunjackor som vilka syntetplagg som helst.

Kläder är ändå roligast. Med lite vässad blick fiskar man upp designplagg som är vackrare, gjorda av bättre tygkvaliteter, mer välskurna och välsydda än det moderna snabbtillverkade skräpet. Utöver trosor och sockor har jag nog inte köpt nya kläder sen 70-talet. När mina döttrar växte upp gick det dessutom inte att hitta vettiga tjejkläder utom på loppis, så även de började handla second hand.

Så vist kan man tänka både miljö och pris, med det är framför allt kul :)

Det kanske inte är en ny innegrej för dej men för hippsters på Södermalm är det en ny innegrej sen några år tillbaka.
Innan dess var det mest kommunister, kärnkraftsmotståndare, fattigpensionärer och uteliggare etc som köpte kläder på secondhand.
njä, håller inte med där heller. Det var trendigt på 90-talet också på söder, även om de inte kallades hipsters då. Det kanske mer är ordet hipster som är inne, men inte "människotypen". De har alltid funnits.

Vore ju märkligt om man lät sitt handlande styras av vad som eventuellt är trendigt/otrendigt för stunden, och vilka människoflockar man vill/inte vill bli förknippad med.

OT
Nu tycker jag att du ser det halvtomma glaset; här finns (också) intressanta och positiva inlägg, och då är mitt glas halvfullt ;). Själv har jag nyss skrivit massor om hur kul och användbart det kan vara att fynda på loppis, uppmuntrat folk att strunta i trender och moden, listat mina bästa fynd, samt tipsat om saker som man ofta hittar till riktigt bra priser... Var det inte något åt det hållet du ville se i tråden?

OnT
...kan jag fylla på att jag nyligen köpt mycket fina gå-stavar till mina barns fader, och en urvacker och kaminvarm ulltröja med hög krage, full rumptäckning, tumgrepp och blixtlås (allt detta önskvärt men ovanligt!), som jag genast tog med på min skidresa. Den kostade 45 spänn och verkar bättre äm t o m en M90 Värmetröja :)
Just fina ullkläder lönar det sig verkligen att spana efter second hand, nya är antingen svindyra eller stickade i en sämre ullkvalitet (i värsta fall både och :p)

(y)

Köpa begagnat är bra.

Där kan man göra en skillnad för miljö och klimat på riktigt samtidigt det inte är stor och dyr uppoffring i ens liv utan snarare att man sparar pengar.

Heja Tradera, Blocket och Loppis och Fuck Temu och Amazon.

Det är överkonsumtionen och slit och släng som är det stora Globala miljöproblemet.

Du är avundsjuk på dem som gör bra saker för miljön.
Har du någon inre röst som säger åt dej vad du ska meddela???
Du vräker ju ur dej saker som är helt irrationella och tagna i luften för att det verkar vara rätt för dej.

Nämn en enda orsak varför någon människa på något sätt kan vara avundsjuk på någon som gör något bra för miljön???

Läs din egen kommentar några gånger så förstår du hur flummig den låter!

Har du någon inre röst som säger åt dej vad du ska meddela???
Du vräker ju ur dej saker som är helt irrationella och tagna i luften för att det verkar vara rätt för dej.

Nämn en enda orsak varför någon människa på något sätt kan vara avundsjuk på någon som gör något bra för miljön???

Läs din egen kommentar några gånger så förstår du hur flummig den låter!
En person som upplever att hen inte lever miljövänligt kan känna sig sämre än de som hen upplever lever på ett bättre sätt. Denna tråd började med att någon berättade om att man kan göra bra fynd på begagnatmarknaden. Då dyker du upp och börja skriva saker som inte alls har med saken att göra. Något provocerade dig med TS' inlägg uppenbarligen. Ungefär som i ena klimattråden där du kritiserade själva tråd med ord som "löjlig tråd" och ditt sista inlägg i den tråden var när du kommenterade mitt ironiska inlägg på ett sätt så att det tydligt framgick att du inte förstod att jag var ironisk. T o m klimatförnekarna förstod att jag var ironisk.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg