Bear Grylls wannabe funnen död i Skottland

Oavsett orsak så funderar jag lite över skottarnas syn på vildmark

"David Austin, 29, from Derby, was found dead in a remote mountain hut ('bothy') near Corrour railway station in the Scottish Highlands"

"Remote" nära en "railway station"?
 
Oavsett orsak så funderar jag lite över skottarnas syn på vildmark

"David Austin, 29, from Derby, was found dead in a remote mountain hut ('bothy') near Corrour railway station in the Scottish Highlands"

"Remote" nära en "railway station"?

The railway station is one of the most remote stations in the United Kingdom, at an isolated location on Rannoch Moor. The station is not accessible by any public roads – the nearest road is 10 miles (16 km) away.

http://en.wikipedia.org/wiki/Corrour_railway_station

Det är nog så remote man komma där, det finns ju i alla fall inga bilvägar dit!
 
Uppenbart är att finns där inget att äta och elda blir att dö av förfrysning en logisk följd om man inte bär in mat och bränsle. Offer för sin egen begränsning eller tilltro till förmåga utan resurser, d v s leva på en dröm.
Borde vara obligatorisk läsning för alla som talar sig varma för sitt överlevnadsår.
Nu dax för lagad lunch.
 
The railway station is one of the most remote stations in the United Kingdom, at an isolated location on Rannoch Moor. The station is not accessible by any public roads – the nearest road is 10 miles (16 km) away.

http://en.wikipedia.org/wiki/Corrour_railway_station

Det är nog så remote man komma där, det finns ju i alla fall inga bilvägar dit!

Men när jag tittar på Google Maps kan jag inte tolka karta och foto på annat sätt än att det finns bilväg från A86 till Corrour railway station. Dock kan det ju vara så att denna väg inte är allmän, men väg tycks det allt finnas.
Av vad jag kan se så passerar vägen ifråga genom det skogsområde där den omkomne påstås ha campat tidigare. Så, vildmarken han vistades i förefaller inte ha varit så där väldigt avlägsen med svenska ögon mätt.
Det behöver ju inte haft någon betydelse för utgången i detta fall, tänkte bara att det kunde vara värt att notera.

Är det någon som hittat upplysningar om vilken typ av kläder och vilken typ av utrustning han tog med sig? Hade han verkligen gett sig ut med bara en kniv och en dagbok som det antyds i artikeln?
 
Nej han hade ju med sig flertalet prylar, bland annat en kniv och en dagbok.

Är det någon som förstår varför Bear Grylls omnämns så många gånger i artikeln? Jag såg ingen koppling alls till honom och den förolyckade så det verkar mest handla om smutskastning vid ett illa dolt tillfälle...
 
Detta evinnerliga tjat om överlevnadsexperiment o.s.v, det är SVÅRT att överleva ute i naturen med bara en kniv och lite tändstickor. Folk verkar leva i någon sorts romantisk dröm om någon form av överlevnadsexercis. Jag fattar att man vill testa gränser men kom igen, det är som sagt var svårt.
Tacka vet jag Bullens pilsnerkorv o en brasa, ryggsäcken full med mat och framför allt inte vilse.
 
Öh, men "The original Station House reopened in May 2010, providing a cafe and bed and breakfast accommodation run by the Scottish Youth Hostel Association. At 408 m (1,339 ft) above sea level the station provides a convenient starting point for hill-walkers and Munro-baggers. Loch Ossian Hostel, one of the most remote youth hostels in the UK, is about one mile from the railway station."
 
Är det någon som förstår varför Bear Grylls omnämns så många gånger i artikeln? Jag såg ingen koppling alls till honom och den förolyckade så det verkar mest handla om smutskastning vid ett illa dolt tillfälle...

Kanske har journalisten researchat på Utsidan där hälften av trådarna i Överlevnad börjar:
"Kära utsidan, idag såg jag Bear Grylls på TVn och nu vill jag ge mig ut i skogen i 10 dagar"
^^
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wolf25 Bear Grylls i fjällen Överlevnad 18
hassex Bear och Les Överlevnad 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg