Bear Grylls wannabe funnen död i Skottland

"Tacka vet jag Bullens pilsnerkorv o en brasa, ryggsäcken full med mat och framför allt inte vilse."

I stora delar av (Södra och mellersta) Sverige är vilse ganska ofarlig om man har lite sunt förnuft och lite friluftsvana, skulle jag hävda.

När jag är ute så är jag nog mer vilse än jag vet exakt var jag är, men jag har bra kolla på var hemma ligger eller i vilken riktning jag måste röra mig för att komma till civiliserade trakter.
Jag tycker vilse är en del av charmen med friluftsliv, ger lite spänning i vardagen och har man"Bullens pilsnerkorv o en brasa, ryggsäcken full med mat " så blir det ju ännu mer njutbart .

Det är ju under normala förhållanden förstås, om man skulle bli nedsläppt från ett flygplan i mörker utan karta, kompass eller GPS så är ju situationen en helt annan...
 
Ja jag menade att om jag är vilse då har jag skitit i det blå skåpet. Om man inte har en jävla aning om vart man ska gå, vilket dessa nissar verkar lyckas med. Som man sedan hittar skinntorra o döa. Vilka dårar, hur fan lyckas en del.
Så där ja, nu fick alla döda överlevnadswannabees.
 
Så där ja, nu fick alla döda överlevnadswannabees.
Hahaha! Ja om man är död och faktiskt inte ville vara död så är man förstås en överlevnadswannabee. Men, den här typen påstås ju istället vara en Bear Grylls-wannabee, alltså: om du hittar nåt äckelpäckel under en sten eller nåt självdött pungdjur ska det förstås ätas upp under ljudligt grimaserande, om du stöter på ett strömmande vattendrag ska du inte tråkgå fem kilometer uppströms tills du hittar ett vadställe utan kasta dig utför en tolv meter hög klippa ned i vattnet och frusta dig genom forsen, eller bli luftlandsatt i Sibirien mitt i vintern och konstatera att "this is one of the coldest and most remote areas in the world..." UTAN MÖSSA PÅ HUVUDET ! för att sen försöka kränga knivar och designade signalspeglar...
 
Jag brukar se till att gå vilse i min hemmaskog rätt frekvent, mest för att det är ett kul sätt att hitta nya platser :). Sen är det mysigt på nåt vansinnigt sätt att stå mitt i en kolsvart skog mitt i natten och fundera på om man går i så tighta cirklar att det kommer ta ett tag att hitta till en stig eller inte ;).

Att gå vilse är underskattat, kort sagt, men kräver kanske att man vet att man inte kan komma bort särskilt seriöst för att vara riktigt njutbart...
 
not really a surprise...

hey guys, I am a scotsman, and before moving here I lived in Pitlochry.. It doesnt really shock me that this guy went to sleep and didnt wake up. We used to spend a week in the mountains every winter when I was younger and we welcomed the year 2000 by camping at the top of Schiehallion.

Back home it doesn't get as cold in the deep winter as it does here, but we did start getting snow at the start of December, making the moor very unwelcoming and pretty much reduces the chances of meeting anyone else out there. Despite him not taking a mobile, it wouldnt matter, because all the times I have had my mobile out on the moor, it hasnt worked.

The bothys are actually very nice places to be even in the worst weather if you can get a fire going. But, you will be lucky to get your hands on any firewood out on the moors. Food.. well, you have Grouse that you can trap and Trout in the loch if you can get through the ice. Otherwise there are not many edibles out there. (if you dont count the local sheep population haha)

I cant see how anyone can live out there long term. Especially through the winter, its nothing I would think is possible without an endless supply of fuel and food from somewhere else to be honest, and its always good to have a wingman along just in-case one of you starts to make stupid decisions from exposure. This guy was pretty much doomed from the start, had he started his "mission" in the summer, he may have had a chance to stockpile some supplies for the winter and trade for fuel etc.

He made a lot of bad choices, and he paid for them.
 
Den som aldrig går vilse får inte se så mycket. Fast det är ju skillnad på graden av vilse förstås.

Skillnaden vilse respektive på spåret i grusöknen är att det är en himla trafik på spåret nattetid. Snälla araber som ideligen frågade oss vandrande om vi var vilse, ville ha lift ihop med favorikkamelen på flaket samt om vi behövde te. Det leende arabien i ett nötskal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wolf25 Bear Grylls i fjällen Överlevnad 18
hassex Bear och Les Överlevnad 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg