Batterispar på Vista HCx?

Man kan på Garmins GPSer välja GPS off vid uppstart eller via huvudmenyn/inställningar/system/GPS när man granskar gamla spår navigerar på kartan etc och det borde ge mindre strömåtgång än demo läge?

Thure

jag ska mäta på nytt när jag kommer hem. Undrar om "off" fanns från början. Kort manual ja, det lönar sig att trycka "meny" överallt.
 
jag ska mäta på nytt när jag kommer hem. Undrar om "off" fanns från början. Kort manual ja, det lönar sig att trycka "meny" överallt.
Mätning med NiMh batterier och en digital multimeter i 10A-läge (för minsta möjliga spänningsförlust). Strömförbrukningen varierar lite så exakt siffra är lite svår.
GPS OFF=110mA
GPS demo 78-80mA
GPS normal 75-80mA ingen skillnad med WAAS on/off
Kompass av/på (verifierad med status) kanske ökar med 1mA (dvs knapp mätbart).
Höjdmätaren går nog inte stänga av.
Med 50% belysning och GPS on ca 125mA
Med 100% belysning och GPS on ca 190mA.
Panorering i kartan ca 90mA.

Min slutsats för Vista HCx
Att kompassen inte drar någon extra ström och man behöver inte vara rädd för att använda den.
Att det inte går att spara ström genom att stänga av WAAS eller GPS.
Att den går länge på batterier.

Det vore intressant att mäta en 60CSx (får kolla med min cache-kompis) och se skillnad på GPS-chip och om det är någon skillnad på kompass.
 
Tack för att

du mätt och redovisat här Gunnar.

Men det är förbryllande att du mäter större strömåtgång med GPS Off.

Finns det andra som kommit fram till samma i mina ögon ologiska resultat?

Det kanske finns en vettig förklaring?

Mobiltelefoner drar mera ström vid dålig kontakt med nätet. Finns motsvarande fenomen för GPSer dvs att det går åt mera kräm om GPSen söker kontakt med svaga eller obefintliga satellitsignaler?

-- Per Brune, jag minns att du mätt hur länge en av dina GPSer fungerar med olika batterier. Skulle man kunna kolla om Gunnars mätningar stämmer med hur länge GPSen kan vara påslagen med GPSmottagningen på respektive avslagen?

Thure
 
du mätt och redovisat här Gunnar.

Men det är förbryllande att du mäter större strömåtgång med GPS Off.

Finns det andra som kommit fram till samma i mina ögon ologiska resultat?

Det kanske finns en vettig förklaring?

Mobiltelefoner drar mera ström vid dålig kontakt med nätet. Finns motsvarande fenomen för GPSer dvs att det går åt mera kräm om GPSen söker kontakt med svaga eller obefintliga satellitsignaler?

-- Per Brune, jag minns att du mätt hur länge en av dina GPSer fungerar med olika batterier. Skulle man kunna kolla om Gunnars mätningar stämmer med hur länge GPSen kan vara påslagen med GPSmottagningen på respektive avslagen?

Thure
Jag har mätt vid 2 olika tillfällen och tycker också det är märkligt. Att lämna gps på ger nog ganska stor osäkerhet men kan bekräfta om den drar mer eller mindre vid OFF. Jag hade 2 st NiMh acc i hållare och sladdar till gps batteribleck via dig.amperemeter. Obs att många multimeter ger spänningsfall vid matning av låga strömmar, låga mätområden.
 
Del 2.
Nu har jag fått mät en 60CSX. Med förbehåll för att en digital multimeter kan fladdra om förbrukning hastigt ändrar sig. Jag är lite fundersam på batterispar som inte gav mycket lägre förbrukning.
Mottagning med ca +-10-15m inomhus.

GPS off 55mA
GPS demo 55 mA
GPS Normal 89mA
GPS batt save 87mA (borde vara lägre)
GPS WAAS 89mA
Kompass på 92mA
ljus 50% 170mA
ljus 100% 220mA

Kompass är mätbar, men drar försumbart med ström. Batterispar ger inte mycket spar, men ofta sämre noggrannhet. off och demo ger i 60CSX samma förbrukning, men man ser att enheten drar en del ström i alla fall.

Gunnar
 
Bottom line är alltså:

- Normal fick-GPS drar 90 mA.
- Tänd skärmen och GPS:en drar det dubbla.

Ungerfär som väntat alltså. Men nu vet vi på riktigt och det är bra!
 
Jag är lite fundersam på batterispar som inte gav mycket lägre förbrukning.
Mottagning med ca +-10-15m inomhus.
Det är möjligt att batterisparfunktionen ger mer vid "normal" användning utomhus. Reklamen säger att den ska kolla sin position mindre ofta och ge upp till 30% längre batteritid. www.gpsinformation.net har lite snack om 60C-serien:

"Our estimate of battery life in the Normal Mode for the G-60C with alkaline batteries is approximately 27 hours (continuous) based on 70ma battery draw and a 1900 mah typical AA alkaline battery life at 70ma. A "Battery Saver" mode that provides a fix every five seconds as opposed to once per second is supposed to increase battery life by about 30%; however, this mode prevents using the WAAS corrections. We measured 68ma in both the Normal and Battery Saver modes, because lock is required for the Battery Saver mode feature to kick in. With the backlight set to brightest, the unit draws 125 ma (about 14 hours of life). In the Indoor (no GPS lock) mode, the unit draws only 40 ma and should run for 45 hours."
 
Märkligt

att olika uppmätningar kan komma fram till så olika strömåtgång.

27 timmars drifttid kontinuerligt tror jag inte på utomhus i svenskt klimat. Vintertid torde mindre än hälften vara mera riktigt.

Thure
 
Mätte min legend (tidig modell) för många år sedan och kommer inte ihåg siffrorna, men som redan sagts så drog belysning mest, batterispar gav också tydligt utslag med låg förbrukning som ökade kort var tredje sekund (alltså inte var femte på den modellen). GPS av, gav också tydligt utslag. Såg också att det inte var någon skillnad på att panorera runt med kartan mot att visa en stillastående menybild.

Dessutom är det lätt att få en liten uppfattning om vad de olika lägena gjorde direkt på batteristapeln (när den väl börjat krypa nedåt). Lampa på och gps i normalläge -> batteri halvtomt. Lampa av, batterispar -> batteri nästan fullt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne71 60csx/76csx med batterispar funktionen påslagen? Navigering 4
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5

Liknande trådar