Batterispar på Vista HCx?

Om det stämmer så borde ett aktivt val enligt bilden här under och enligt mitt tidigare inlägg också ge en förändrad batteriförbrukning kan ju jag tycka, men så kanske inte är fallet?
cbc4a33daef498d617af74d37659dd9b.jpg

Mvh!

Den inställningen är till för att minnet med trackpunkter ska räcka längre tid/sträcka. Minnet rymmer 10000 punkter, även en fabriksinställning av någon anledning är 3000 punkter.

Per

Om det stämmer så borde ett aktivt val enligt bilden här under och enligt mitt tidigare inlägg också ge en förändrad batteriförbrukning kan ju jag tycka, men så kanske inte är fallet?
Det som förbrukar mycket att är att ta ha mottagningen igång och räkna ut positionen och om man bara gör det bara var femte istället för varje sekund ger det en märkbar skillnad. Även om du har enheten påslgane stängs alltså mottagningen av satellitdata av för att spara ström när du väljer batterisparfunktionen.

Det du visar på är hur ofta man väljer att den för tillfället uträknade positionen skall sparas i spårminnet. Det och om mottagaren arbetar är två saker som är skilda från varandra. Om du använder mottagarens batterisparfunktion men sparar spårpunkter varje sekund kommer du att få fem identiska positioner i ditt spår. Om du istället kör mottagaren i normalläge kommer du att se fem olika positioner.

Att spara positionen till spårminnet drar säkert en liten, liten aning extra ström jämfört med att inte göra det lika ofta men det är försumbart jämfört med vad som går åt när mottagaren är aktiv och att processorn måste jobba med att räkna ut vilken position mottagna data motsvarar.

min quest har batterispar och uppdaterar mer sällan för att dra mindre. Min vista hcx har jag mätt. Barometer ger inget utslag, kompass på av gav heller ingen skillnad. Demoläge gav högre förbrukning! Belysning påverkar mest. Om jag minns rätt. 77mA drift. Ca 110/220mA med belysning halv/hel. Jag antar att gps-chip i H-serien inte behöver batterispar som 60csx.

Det som förbrukar mycket att är att ta ha mottagningen igång och räkna ut positionen och om man bara gör det bara var femte istället för varje sekund ger det en märkbar skillnad. Även om du har enheten påslagen stängs alltså mottagningen av satellitdata av för att spara ström när du väljer batterisparfunktionen.

Det du visar på är hur ofta man väljer att den för tillfället uträknade positionen skall sparas i spårminnet. Det och om mottagaren arbetar är två saker som är skilda från varandra. Om du använder mottagarens batterisparfunktion men sparar spårpunkter varje sekund kommer du att få fem identiska positioner i ditt spår. Om du istället kör mottagaren i normalläge kommer du att se fem olika positioner.

Att spara positionen till spårminnet drar säkert en liten, liten aning extra ström jämfört med att inte göra det lika ofta men det är försumbart jämfört med vad som går åt när mottagaren är aktiv och att processorn måste jobba med att räkna ut vilken position mottagna data motsvarar.

Tack för info! Nu förstår jag varför det är skillnad med funktionen "batterispar" jämfört med det egna valet av hur ofta GPS:en ska uppdatera sig!

Jag cyklade 2,6 mil på eftermiddagen idag med "batterisparfunktionen" inkopplad på min 60CS och jag kan i efterhand se att den loggade klart mindre med spårpunkter jämfört med normalt.
Det som jag också kunde notera vara att den ibland tappade kontakten med satelliterna och hade lite svårt att återfå kontakten, detta på ställen som den inte brukar ha problem med satellitkontakten! Gissar att det har att göra med det som citeras i texten ovan!

Mvh!

Jag har batterisparfunktion på min 60CSX. Tycker den är kass, GPS:en funkar inte alls lika bra och tappar lätt kontakten. När jag slår på batterispar funkar min fina moderna GPS sämre än en gammal svartvit Vista. För mig funkar det bättre att bara slå på GPS:en när jag behöver den. Så, om funktionen saknas på din nya Vista är det inget att vara ledsen över.

Försökte

hitta lite mera info på nätet och hittade den här sidan http://gpsinformation.org/penrod/VistaHcx/vistahcx.html

som har följande text:

"Battery Life

Garmin says the average battery life in the Vista HCx is 25 hours. Using WAAS will reduce this some as well as extensive use of the backlight and enabling the compass. There is also the option of using NimH and Lithium, which can be changed in Setup, under "System." I believe the battery life under normal use is closer to 18-20 hours from my experience."

Så det verkar inte vara så mycket man kan göra för att minska batteriåtgången t ex till fjälls annat än stänga av på raster och på lägerplatser.

Egnos behövs ju knappast i fjällen.

Den elektroniska kompassen borde bara dra ström när navigationsfönstret med kompassros visas eller displayen visar bäring om det fungerar som på min Suunto höjdmätarklocka/kompass. Gunnar du som mätte, var kompassfunktionen visad på displayen under mätningen?

Thure

Senast ändrad:
Stäng av GPS-mottagningen

På min gamla Silva Multinavigator går det att helt stänga av mottagningen och enbart guidas med hjälp av den elektroniska kompassen. Om man bara uppdaterar positionen (slår kortvarigt på mottagningen) varje halvtimme och navigerar däremellan med den elektroniska kompassen, ska batterierna (2 st R6) räcka i ca 14 dagar, enligt Silva. Med konstant mottagning räcker batterierna i ca 6-7 timmar. Det borde gå att genomföra motsvarande manöver med Garmins kompass-utrustade GPS-mottagare om man vill snåla med batterierna.
/Niklas

kompass-ström. Jag minns inte om kompassros var framme, men jag kollade så den var aktiv. Jag trodde att "gps demo" skulle stänga av mottagaren och minska ström, men så blev det inte. I detta fall har silva bättre funktion.

Den elektroniska kompassen borde bara dra ström när navigationsfönstret med kompassros visas eller displayen visar bäring om det fungerar som på min Suunto höjdmätarklocka/kompass.
Jag betvivlar starkt att samma sak gäller för Garmin. Du kan ställa in hastighetsregler för när kompassen skall vara avstängd jag tror att det är de som gäller oavsett vilken sida du råkar ha framme på skärmen.

kompass-ström. Jag minns inte om kompassros var framme, men jag kollade så den var aktiv. Jag trodde att "gps demo" skulle stänga av mottagaren och minska ström, men så blev det inte. I detta fall har silva bättre funktion.

Man kan på Garmins GPSer välja GPS off vid uppstart eller via huvudmenyn/inställningar/system/GPS när man granskar gamla spår navigerar på kartan etc och det borde ge mindre strömåtgång än demo läge?

Thure

OT:
I egenskap av flitig manualläsare så undrar jag varför manualen till HCx har bara ungefär hälften så många sidor som manualen till Cx.

Per

Detta finns kommenterat på den utmärkta genomgången http://gpsinformation.org/penrod/VistaHcx/vistahcx.html som är en bra introduktion till Vista HCx kanske t o m bättre än Garmins manualer.

"The manual is much briefer than it could be and I think it should be. While Garmin appears to be keeping it simple, there are functions that users may not know exist, except to find them on their own."

Jag antar att Garmin inte vill skrämma bort användare med en tjock manual. Det räcker inte att läsa manualen för att förstå alla finesser men med hjälp av flitig läsning här på forumet så börjar jag få kläm på apparaten. Tack för alla era kloka inlägg.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne71 60csx/76csx med batterispar funktionen påslagen? Navigering 4
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg