Batterispar på Vista HCx?

Kanske inte är nån hjälp?

Hej! Thure

Har en 60CS och den har nog ingen "färdig" batterisparfunktion som jag vet om, men jag antar att batterierna räcker längre om jag väljer att GPS:en ska uppdatera sig lite mer sällan.

Jag vet inte om du har liknande menyer på din Vista, men för att välja hur ofta min GPS ska uppdatera sig så bläddrar jag fram till den här sidan, och väljer "spår".
feadacbdc865c641d2bf873906e5e638.jpg


På nästa sida som dyker upp väljer jag "Inställning".
13cf56a977267cf1385bc94d8536f07b.jpg


Och där kan jag slutligen välja hur ofta GPS:en ska uppdatera.
cbc4a33daef498d617af74d37659dd9b.jpg


Mvh!
 
Tack Ehrsa

den funktionen tror jag finns även på Vistan. Men har det någon betydelse för batteritiden? Någon som testat eller är påläst?

Hur som helst borde funktionen avgöra hur långt aktivt spår man får plats med i minnet/på minneskortet.

Thure
 
Vissa Garminmodeller har batterisparfunktioner t ex avstängning av elektronisk kompass. Vista HCx verkar inte ha några sådan möjligheter. Någon som hittat något sådant i menyerna?
Det står på sidan 28 i handboken både hur man stänger av kompassen helt och ställer in tröskelhastighet för när den skall stängas av vid rörelse (då kompassen egentligen inte behövs eftersom GPS:funktionen kan hålla reda på väderstrecken vid rörelse).

I vänstra kolumnen på sidan 37 i samma handbok vid alternativet "GPS" pratar man att spara batterier. Där kan du förmodligen välja batterispar vilket gör att positionen uppdateras mer sällan.
 
Senast ändrad:
Batterispar funktion, igen

Hej! Igen

Nu hittade jag faktiskt en "batterisparfunktion" i min 60CS, så det kanske finns också i Vista? I min instruktionsbok så fanns det t.o.m i registret, men på den aktuella sidan så hittar inte jag VAD den gör för att spara batteri bara hur man väljer den! Det kanske står någon annanstans i handboken, men det får jag kolla upp senare om nu inte någon annan har svaret på det?

Så här hittar jag den i min 60CS:

Inställningar:
db14af041c3f6fc69e7e7c01a3818070.jpg


System:
3509e4f37611df3b5353db6772806d52.jpg


Slutligen:
8700d2e3c63d68e19870876ac10cbefd.jpg


Mvh!
 
Tack Pelle

Det står på sidan 28 i handboken både hur man stänger av kompassen helt och ställer in tröskelhastighet för när den skall stängas av vid rörelse (då kompassen egentligen inte behövs eftersom GPS:funktionen kan hålla reda på väderstrecken vid rörelse).

Detta hittade jag inte själv i den engelska manualen jag har.

I vänstra kolumnen på sidan 37 i samma handbok vid alternativet "GPS" pratar man att spara batterier. Där kan du förmodligen välja batterispar vilket gör att positionen uppdateras mer sällan.

Det gjorde jag men de enda val detta leder till är att välja Demomode respektive att stänga av GPS-mottagningen. Däremot går det inte att välja färre uppdateringar per tid där.

Thure
 
I min instruktionsbok så fanns det t.o.m i registret, men på den aktuella sidan så hittar inte jag VAD den gör för att spara batteri bara hur man väljer den! Det kanske står någon annanstans i handboken, men det får jag kolla upp senare om nu inte någon annan har svaret på det?
Jag kan inte svära på att det är samma för nyare enheter men förr var batterispar att GPS:en bara positionerar var femte sekund istället för som normalt varje sekund.
 
Det gjorde jag men de enda val detta leder till är att välja Demomode respektive att stänga av GPS-mottagningen. Däremot går det inte att välja färre uppdateringar per tid där.
Ja jag har ingen sådan enhet så jag kan inte kolla men då har man väl slopat finessen och fått ett fel i handboken på köpet. Kanske finns den i en annan firmware?
 
Borttagen funktion

Det gjorde jag men de enda val detta leder till är att välja Demomode respektive att stänga av GPS-mottagningen. Däremot går det inte att välja färre uppdateringar per tid där.

Thure

Det är inte alltid verkligheten stämmer med manualen, men om vi litar på manulerna:

I manualen för eTrex Vista C

http://www8.garmin.com/manuals/eTrexVistaC_OwnersManual.pdf finns på sidan 56 finns Battery Saver

I manualen för eTrex Vista Cx
http://www8.garmin.com/manuals/eTrexVistaCx_OwnersManual.pdf finns på sidan 67 finns Battery Saver

Men i manualen för eTrex Vista HCx (tydligen samma som för Legend HCx)
http://www8.garmin.com/manuals/eTrexLegendHCx_OwnersManual.pdf finns inte Battery Saver med. Det borde finnas på sidan 37 om man haft kvar funktionen.

OT:
I egenskap av flitig manualläsare så undrar jag varför manualen till HCx har bara ungefär hälften så många sidor som manualen till Cx.

Per
 
Jag kan inte svära på att det är samma för nyare enheter men förr var batterispar att GPS:en bara positionerar var femte sekund istället för som normalt varje sekund.

Om det stämmer så borde ett aktivt val enligt bilden här under och enligt mitt tidigare inlägg också ge en förändrad batteriförbrukning kan ju jag tycka, men så kanske inte är fallet?
cbc4a33daef498d617af74d37659dd9b.jpg


Mvh!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne71 60csx/76csx med batterispar funktionen påslagen? Navigering 4
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5

Liknande trådar