Bask´s ryggsäckar

Nordesjö; sa:
Just nu lutar det dock åt en Dana Design Raid Z.
Vattentät, 150 dollares, 1,3 kg med 50-literssäck (och vill man ha större eller mindre sätter man bara på en annan säck!)
Axelremmarna ser ju betydligt intressantare ut på den än på de Bask-säckar jag sett på bild. Någon som jämfört, eller kan säga något om hur komfortabla Bask-säckarna är vid tyngre bördor?

Strykarräven; sa:
Någon som jämfört, eller kan säga något om hur komfortabla Bask-säckarna är vid tyngre bördor?

I deras forum (som inte ligger ute längre, men finns cachat på Google) så sade de i alla fall själva att IBS-systemet funkar finfint upp till 50 kg - att det inte är ryggan utan ryggen som begränsar:

"Eiger comparing to the bag packs of some other brands is lighter.
This advantage is very significant for the alpine climbers. You don’t need to carry extra kilo.
Model exist for almost 8 years, we try to improve it every year. And we never had any feed back that this bag pack is not strong enough.
You can carry about 50 kilo in it. I’m sure you can put even more; it depends on your ability to carry so much weight. I know that this model has a lot of reinforcements and bartecks that makes this bag pack very reliable.
Regarding IBS suspension system it is functioning with the same effect as the metal frame. Keeps shape vertically and horizontally. It is lighter and softer.
Our professional expeditions tested it many times. Their answer is «Yes – it is the right choice of the BASK company, IBS system saves the weight and functions very effectively»."

Å andra sidan nämnder de inget om bekvämligheten...

Nordesjö; sa:
...And we never had any feed back that this bag pack is not strong enough.
You can carry about 50 kilo in it. I’m sure you can put even more; it depends on your ability to carry so much weight. I know that this model has a lot of reinforcements and bartecks that makes this bag pack very reliable...

Å andra sidan nämnder de inget om bekvämligheten...
Nä, det var exakt detta jag menade. Man kan bära ca 12 kg i en ICA-kasse (detta angavs iaf på de äldre plastkassarna, men de har ju blivit tunnare med tiden, UL-modet...), men det är inte roligt för handen. Jag har burit 25 kg i min trettiliters ShoSho, och nog höll säcken, men min rygg protesterade.

Det är ofta svårt att prova med tillräcklig vikt i ryggan i affärerna, ofta hivar de i en tioliters vattendunk, och voilá, säcken sitter som gjuten. Vore bra med feedback från någon som burit en rejäl last i Bask, och i t ex Dana Designs säckar. Fast, det är väl för mycket begärt av UL:are att hugga i och bära...

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:
Vore bra med feedback från någon som burit en rejäl last i Bask, och i t ex Dana Designs säckar. Fast, det är väl för mycket begärt av UL:are att hugga i och bära...

:)

Anledningen till att jag söker en lättare ryggsäck är för att få ner vikten men någon UL:are lär jag inte bli förrän knän och/eller ryggen säger ifrån så jag måste.

Angående mitt projekt UL är de mäkta imponerade på jobbet. Började med att köpa en digital kompaktkamera istället för min gamla analoga systemkamera. Vilket ledde till att jag tyckte att det var så skojigt att fota igen så att jag nu köpt mig en digital systemkamera så där blev det ett nollsummespel. Sen köpte jag flugfiskeutrustning det första jag gjorde efter sommarens vandring eftersom jag insåg att jag vill göra annat än bara vandra och sova. Och fick tips här på utsidan om att de reade ut haspelrullar så jag köpte en sån också som skall kompletteras med ett lämpligt spö. Så om jag nu kan hitta en rygga som är 1,5 kg lättare så blir det också ett nollsummespel. Fortfarande samma (alldeles för höga) vikt men i alla fall inte tyngre än innan.

Fast hur var det nu med ett stativ till kameran........

Jo jag vet, jag har gjort på exakt samma sätt, och det är därför jag är lite intresserad av Bask bl a. Men nu talar vi med små bokstäver så vi inte drar igång UL-debatten igen.

Det går inte ens att googla fram recensioner av Bask, allt står med kyrilliskt alfabet!

Nordesjö; sa:
Ja jäklar!
Jag skrev till Bask förut och då sade de att Eiger inte tillverkades längre, men man kan ju hoppas. De kanske har några över...
Den känns ju som ett riktigt starkt kort!
Ja, då beställde man den sista EIGER som fanns i sverige. Akzo skickar den i morgon :)
BASKISKA sepratisrörelsen //

Nordesjö; sa:
Och den ryggan som du ännu inte har fått, hur känns den? (jag börjar nöta frågor redan nu) ;)
Just nu känns den väldig lätt, vilket är min första prioritering. Än så länge är allting bra. Jag återkommer när jag fått se och känna ryggsäcken
:)))))))))

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
vox2000 Bask Shivling 60/80 Transportera 25
kfn Bask Eiger Transportera 10
raderad04 En ny BASK Transportera 9
niben Bask Eiger, erfarenheter? Transportera 0
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg