Bask´s ryggsäckar

öringen; sa:
Helt ok säck om du vet med dig att du ska simma/bada med säcken, eller för längre kanotturer där du också måste bära långa sträckor. Annars verkar det väl overkill va?

Helt fel.
Det som är overkill är ryggsäckar med 1000 denier PU-belagd nylon och ett stort regnskydd på 300 gram - som att tvingas ha hängslen för att bältet saknar spänne!
Jag köper brallor som passar från början. :D

Jag har sagt det förr och säger det igen: om några år kommer majoriteten av ryggsäckarna att vara helt vattentäta från början.

Tillägg: Och om man nu av nån principiell anledning avskyr vattentäta ryggsäckar kan man ju helt sonika ge blanka fanken i den aspekten och ändå få sig en stor, bekväm rygga på under 1,5 kilo under 2000 spänn.
[Ändrat av Nordesjö 2005-12-20 kl 09:40]

Nordesjö; sa:
Jag har sagt det förr och säger det igen: om några år kommer majoriteten av ryggsäckarna att vara helt vattentäta från början.
När jag köpte löparsäck för något år sedan och frågade vad det var för idé att göra tyget vattentätt men behålla sömmarna otejpade, sa affärskillen att det varit problem med mögel etc i säckar med tejpade sömmar. Kanske inget problem för den som är van att sköta sina grejor, men för alla andra? Har du hört att något sån't skulle kunna bromsa utvecklingen av vattentäta säckar?

/A.

öringen; sa:
Du menar en sån du har på ryggen i din profilbild? :)

Exakt! (Minus regnskyddet som jag aldrig tar med)
Så det här är inte bara en åsikt, utan en analys.
:D

Anders,
Det där med mögel låter intressant, men jag vet inte hur mycket skillnad det verkligen gör för mögelmöjligheterna att man tejpar/svetsar sömmarna. Man kan ju fortfarande ha flera öppningar att ventilera ur, och hur effektivt ventilerar egentligen en söm?
Jag tror snarare att det är konstruktion, tillverkningsteknik och -kostnader som har varit hinder.
Så vi får väl testa!

Men man kanske ska ta en tur till St Petersburg och passa på att kolla på en Bask!

avslutad210712

Gäst
IBS suspension system

Vad innebär det egentligen?

Sitter höftbältet fixt monterat eller kan det svänga som på en del andra ryggor?

Har försökt fråga Bask angående både fraktpris och vad IBS suspension system är men inte fått något svar.

Nordesjö; sa:
Anders,
Det där med mögel låter intressant, men jag vet inte hur mycket skillnad det verkligen gör för mögelmöjligheterna att man tejpar/svetsar sömmarna. Man kan ju fortfarande ha flera öppningar att ventilera ur, och hur effektivt ventilerar egentligen en söm?
Jag tror snarare att det är konstruktion, tillverkningsteknik och -kostnader som har varit hinder.
Nä, jag var av samma åsikt. Möjligen om man har sömmar i något vattensugande material, så vatten tränger in utifrån och stannar i sömkanalen, varefter tejpen hindrar avdunstning in i säcken = kvarstående vatten = mögel. Dock har mina skaljackor aldrig möglat...

Sa jag förresten att jag just skaffat två pensionerade Vulcaner från Holland (en femhundring/st + frakt) och börjat cutta bort trams? Om projektet fallerar/jag lessnar, så ska jag tråckla fast en vattentät säck på bärsystemet istället.

Re: IBS suspension system

avslutad210712; sa:
Vad innebär det egentligen? [IBS Suspension, alltså]

Jag tror att det är fast avbärarbälte (Roland?).
Den stora grejen är att det saknas inre aluminiumram - det är plast eller nåt annat lätt.

Strykarräven; sa:
Sa jag förresten att jag just skaffat två pensionerade Vulcaner från Holland (en femhundring/st + frakt) och börjat cutta bort trams? Om projektet fallerar/jag lessnar, så ska jag tråckla fast en vattentät säck på bärsystemet istället.

Näää... lyllo!
Jag står gärna bredvid och kommer med glada tillrop om du toktrimmar med vattentät säck!

Nordesjö; sa:
.....
[Ändrat av Nordesjö 2005-12-20 kl 09:40]
Jag tror du har helt rätt. Vad är det för vits med ett ryggsäckstyg som suger åt sig vatten, i värsta fall släpper igenom vatten? Betyder ju att om man inte vill ha en ryggsäck som successivt ökar i vikt när den blir allt blötare, måste säcken antingen hållas impregnerad, hur bra nu det funkar, eller så måste man trassla med regnskyddet.

Bra med utrustning som håller sig så torr som möjligt, även ryggan.

Jag är inte 100 på att det är sant, men hörde att en australiensk utetidskrift testat ryggsäckar och underkänt Berghaus Vulcan för att den inte var vattentät.

Raskesven

I ryggen på ryggsäcken sitter någon förstyvning som jag inte kommer åt att se vad den är gjord av, det är troligtvis någon plast för den är flexibel.
Sedan är allt fastsytt i säcken - genom förstyvnigen - även avbärarbältet.

Bärremmarna går att justera efter rygglängd. Det finns fyra lägen.

Att det blev BASK berodde på att min dotter skulle vandra med mig och jag började leta efter en lätt ryggsäck och då gjorde BASK en modell som var ännu lättare men den har utgått.

OVERKILL? I min 90 liters BASK stoppar jag en 100L vattentät säck. Letar efter en stor vattentät som är tunnare och inte väger så mycket. En plastsäck kanske :)

Jag motsätter mig inte tanken på vattentäta säckar. Men jag vill nog fortfarande att de ska se ut som de brukar, inte som en bajabag som nån spänt fast på ett gammal avbärarbälte :)

Raskesven; sa:
Jag är inte 100 på att det är sant, men hörde att en australiensk utetidskrift testat ryggsäckar och underkänt Berghaus Vulcan för att den inte var vattentät.
Ja där ser man, down under...

De får välan ta och testa några hundra säckar till av olika fabrikat så de kan döma ut dem också av samma anledning. Det är ungefär som att testa "skor" och döma ut sandaler för att de är vatten-otäta...

Strykarräven; sa:
Raskesven; sa:
Ja där ser man, down under...

De får välan ta och testa några hundra säckar till av olika fabrikat så de kan döma ut dem också av samma anledning. Det är ungefär som att testa "skor" och döma ut sandaler för att de är vatten-otäta...
Jag har ingen aning, men kanske australiensiska ryggsäckar ofta görs i vattentät väv? Det kan ju vara en förklaring, dvs. att de är vana vid det.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
vox2000 Bask Shivling 60/80 Transportera 25
kfn Bask Eiger Transportera 10
raderad04 En ny BASK Transportera 9
niben Bask Eiger, erfarenheter? Transportera 0
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg