Det kan gå utmärkt!
Jag har i flera år åkt telisar med barnen på ryggen 0-4 år. Lugnt och sansat, man orkar inte så många svängar innan låren säger stopp (ingen risk att de inte kan andas alltså). Men dom måste ju tycka att det är drägligt så man får sluta så fort dom tröttnar och ta en paus. Nu somnar ju dom små oftast och verkar annars tycka att det är kul när det händer lite när dom är vakna. Spåret funkar lika bra, dom sover både i pulka och på ryggen. Är man två vuxna är det ju lätt att kolla hur dom mår, utan att väcka dom när dom sover, och utan att spänna av sig rygga eller pulka.
Bärstol är ok särskilt när dom blir lite större, men bäst funkar ryggsäck som oftast har (hade?) ett bättre bärsystem. Jag har använt Klättermusen med barninsats. Då är dom helt vindskyddade, och det blir väldigt lätt att hålla värmen även för små barn i säcken. Snölåset upp till halsen. Buff elle halsduk och glasögon på hjälmen, så finns ingen bar yta kvar. Och ryggsäck får man väl ha i liften, det brukar i alla fall vara många som har det, och det är inte lika mycket remmar och rör som kan fastna i saker på en avskalad ren säck som t ex Klättermusens som på en modern dagturssäck heller. jag har aldrig blivit hindrad i liften eller backen, men nu var det några år sedan sist.
Angående vurpor så lägger man sig mera på sidan med telisar än faller platt på ryggen (och samma sak i branat backar med vanliga slalomskidor), det har aldrig varit något problem. Jag har faktiskt sett värre vurpor i spåret och liftkön, för att inte tala om isiga parkeringar eller hala afterskigolv med plastpjäxor. De incidenter som jag har varit med om när andra varit nära eller åkt på barnen är faktiskt bara när barnen åkt fritt själva straxt framför mig och det kommer någon i hög fart bakifrån och inte har koll på småttingen som inte syns 5-10 meter framför föräldern. Det är tur att barnen är som gjorda för att trilla och inte har så mycket fallhöjd, men man undrar många gånger vad folk har för marginaler när de kör in i områden med begränsad sikt i backar med familjer och nybörjare av alla slag. Men man själv och barnen skall förstås känna sig trygga med åkningen om man skall ha dom på ryggen, om man känner sig osäker och orolig blir det ju inget nöje, och kanske lite sämre (farlig) åkning om man spänner sig också.
Har någon ett exempel på att det skulle vara vanligare med skador på barn på ryggen än barn på skidor. Den värsta vurpan jag sett mina barn göra var när ett av dom tog pulkan och åkte i en backe som sedan försvann ut i skogen i hög fart. Och precis en sådan pulka vurpa är den värsta skadan i vintersport som jag själv råkade ut för som barn. Det finns förstås alltid risker, men är man medveten om vilka så är det lättare att begränsa riskerna och skadorna. Man vill ju ändå att dom skall få komma ut och röra på sig i den frisk luften.
Att köra med barnen mellan benen eller i lina är absolut det jobbigaste man kan göra tycker jag, och inte tycker barnen att det är särskilt roligt heller. Åtminstonde mina somnade lätt på de 45 sek det tog i barnbacken även när de stog mellan benen. Eller i liften, eller i linan, ville man att de skulle stå med egen kraft på benen fick man väcka dom titt som tätt. Så det var likvärdigt för barnen med att åka på ryggen, fast ryggen gav mer åkglädje när dom var vakna samt till den vuxne. Det var inte förrens dom själva var intresserade av att åka som det var värt en halvtimme mellan benen för att dom sedan skulle åka fritt själva, då gick det fort för dom att lära sig.
Det blir ju inte hela dagar eller ens halvdagar med småbarn i backen, så man hinner med en tur i spåret också, och har tid kvar att bygga snökojor och åka pulka göra något inomhus.