Bantningskur - Bantningstur?

Ser fram emot en Sarektur på ca 10-14 dagar i slutet på augusti, var uppe förra säsongen en vecka i ett gäng på fyra och är nu sugen på en längre tur.
Dock vore det schysst att kombinera med lite förbränning, har aldrig varit så värst träningsaktiv men sista året har jobb etc varit extra stillasittande.
Tänkte således att fjälltrippen skulle få bli kickstarten till att mota bort tjockistendenserna, förhoppningsvis blir det sen lättare att komma igång med lite träning i höst... igen. Vad är effektivast kost jag kan packa ner i ryggsäcken? Har ni andra tips?

Varje morgon gör du i ordning fyra dubbelmackor med knäckebröd. Två av dem äter du till lunch, två till middag. Glöm heller inte att äta ett par skivor till frukost när du ändå håller på med maten. Välj pålägg som du gillar. En påse med godis måste ma också ha, men den skall du packa längst ner i ryggsäcken förutom en liten dagsranson som du har någonstans lättåtkomligt.

Efter två veckor kommer du att känna dig lättare, friskare och full av energi.

..eller också tar man vandringen som tillfälle att helt skippa godis, och kurera sitt sockersug (om man nu lider av ett sådant). Jag har helt gått över till att enbart ha mat med mig på vandringarna; med stabil lunch och dito middag klarar jag mig gott och väl på enbart vatten under marsch, och lämnar allt vad godis, russin, jägarsnus osv heter hemma. Det ger långsam energi som fördelar sig jämnt och fint över dygnet, utan blodsockerdippar som panikregleras med snabba kolhydrater. Önskar jag åt lika bra här hemma..

Alla mår inte bra av att både kapa sockerbegäret och kaloribegäret. Att försöka sig på total helmomvändning kan både förstöra humöret och turen. Så börja med att träna mera hemma, minska på sockret, även det sekundära som vit mat, efterhand ökar du ryggsäcksvikten, turlängden och samtidigt minskar du portionerna. Så är du iform inför turen och kommer att klara dig bättre med mindre socker.
go tur

Okay, inga extremkurer med barr-thé i två veckor, skönt :)

Jag har min ryggsäck lastad med petflaskor fulla med vatten, väger nog uppåt 35-40kg, har gått några kvällssvängar på stigarna runtom samhället men hoppas få in en mer regelbunden rutin i sommar.

om du traskar runt med 40 kg i två veckor bör du smälta bort en del fett. du kan också snåla lite med vattendrickandet. då kommer du vara mer fokuserad på att du är törstig än hungrig.

Ja men nej...

Förstår precis vad du menar, brukar också vara på det tankespåret innan vandringar. Men är det någon gång du inte ska snåla mat och lite godis tycker jag att det är till fjälls. Kroppen kommer igång och vill ha energi (visst sitter det en del energi runt midjan på mig också, men det kan man ta sig an när man kommer hem).
Med risk för att låta asförnuftig så är det nog på hemmaplan du ska fortsätta ha en hög förbränning.
Så låt turen bli, precis som du skriver, en kickstart för förbränningen så låt kroppen börja förbränna mat på turen och fortsätta med midjan när du kommit hem och inte behöver äta lika mycket som för en lång vandring!

Ha en god tur!

Jag skulle säga att det är nog bäst att se till att njuta av din tur snarare än att försöka gå ner i vikt (för själv gillar jag verkligen inte fysisk aktivitet vid lågt blodsocker).. Jag tycker jag brukar tappa vikt ändå..

Men ett enkelt tips kan väl vara att du inte äter frukost i nattlägret utan går en bit före för att få igång fettförbränningen, bör väl funka utan att offra allt för mycket njutning.

Men sen får man ju komma ihåg att en förändrad kropp kommer från en förändrad livsstil, inte från en temavecka i fjällen.. :)

Jag brukar alltid gå ned under sommaren, minskar intaget (hoppar över lunch eftersom det är varmt och dricker kaffe, öl och vatten istället allt som oftast) ökar uttaget (hugger ved, springer, klipper gräs,snickrar osv). Det svåra är ju att ha någon långvarig effekt när man börjar arbeta igen och "måste ha" lunch för att orka eftermiddagens tankeverksamhet.

Energi finns i flera former:

Fett är bra för långsam aktivitet typ vandring, vikteffektivt att bära och ger effekt hela dagen. Smör, bacon, olivolja, jordnötter.

Protein är viktigt för att inte man skall tappa muskelmassa när man går ned i vikt, också ganska vikteffektivt att bära torkat/rökt kött, ost, bönor, nötter mm. Mjölkpulver?

Kolhydrater skall helst vara "långsamma", pasta, nudlar, ris, gryn och grovt bröd är ju vikteffektivt. Undvik socker, men fruktsocker är ok (frukt, russin, torkade plommon, dadlar, aprikoser mm). De ger mycket längre och fördelaktigare blodsockerökning under ansträngning.

Totalt sett gäller det att stoppa i sig mindre energi än man gör av med om man vill minska i vikt.
Gör man av med muskelglykogen (kolhydrat) som finns ca 1 kg (tar en timme eller två löpning) så tappar man också 3 kg vatten (4 kg totalt alltså) , men så fort man äter och ersätter glykogenet i muskeln igen efteråt så laddar man in vattnet också så det är ingen hållbar bantningsmetod utan man måste göra hålla på längre så man bränner fett i större utsträckning.

Ät ordentligt när du går! Både frukost, lunch och middag med mellanmål då och då. Ät ofta så behöver du inte äta så mycket. Själva vandringen gör att du ändå bränner mer än vad du får i dig och kroppen behöver energi för att klara av ansträngningen. Var rädd om dig och kör ingen bantningskur i fjällen utan ät riktig mat. När du kommer hem kommer du ändå att ha tappat en del vikt av själva vandrandet och vara sjukt motiverad till fortsatt fysisk aktivitet.

God tur!

Varje morgon gör du i ordning fyra dubbelmackor med knäckebröd. Två av dem äter du till lunch, två till middag. Glöm heller inte att äta ett par skivor till frukost när du ändå håller på med maten. Välj pålägg som du gillar. En påse med godis måste ma också ha, men den skall du packa längst ner i ryggsäcken förutom en liten dagsranson som du har någonstans lättåtkomligt.

Efter två veckor kommer du att känna dig lättare, friskare och full av energi.

Förlåt jag lägger mig i !

Men vem klarar sig på två knäckemackor till lunch och två till middag efter att man har presterat en hel del, vid en dags vandring? Det låter helt absurt enligt min mening.
Men det verkar som att en del här klarar sig på enbart luft. Lyckos dem :)
Kroppen behöver näring. Jag tänker äta en stadig frukost, en lättare lunch, och avsluta dagen med en portion middag (frystorkat)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg